ZZP'er in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goedemorgen,

Onlangs ben ik in Nederland Zzp’er en werk ik in de scheepvaart.

Nu werk ik veelal met pools en Tsjechisch personeel.

Zelfde salaris, onderaan de streep houden ze meer over en dan gaat dat niet om een paar honderd euro meer tussen de 20/30K.
Over een jaar inkomen tussen de 100/120K
Nu ben ik dit aan het uitzoeken hoe ik dit ook kan gaan doen in Tsjechië aangezien we willen gaan verhuizen volgend jaar.

Is er iemand die mij wat meer kan toelichten hier in?
 
Hoi Jelmer,

Ik kan je het hele verhaal niet vertellen, anders dan dat de belasting hier in Tsjechië een heel stuk lager ligt dan in Nederland. Dat zal je overigens niet verrassen denk ik.
Hier geldt (en als ik de cijfers niet meer up to date heb dan moet iemand me maar verbeteren) vanaf de 1e kroon een belastingtarief van 15%. Nadat je de te betalen belasting hebt uitgerekend mag je van die uitkomst nog ongeveer 24.800 kronen aftrekken (vrijstelling voor iedereen) en wat er dan resteert is de belasting. Die Tsjechen die bij je waren zullen nog steeds belastingplichtig zijn in CZ neem ik aan. Jij mag je (veel hogere) belasting in Nederland afdragen.
 
Dat klopt voor de belastingen zo ongeveer Martin, maar vergeet niet dat in Tsjechie de sociale premies (ziektekosten / AOW) dan weer hoger liggen dan in Nederland.
Waar in Nederland de inkomstenbelasting inclusief de sociale premies is, is dat in Tsjechie niet zo!

M.b.t. de (binnen)scheepvaart is een en ander overigens wat gecompliceerder: in dit geval, op basis van het Belastingverdrag tussen CZ en NL, mag Tsjechie loonbelasting innen, en Nederland de sociale premies heffen (als de werkgever tenminste een Nederlandse onderneming is).
 
Misschien off topic.

In woonde in Nederland in een rijtjes huis op een perceel van in totaal 157 m2. Ik zou ook tot 67 jaar en 3 maandenmoeten blijven werken.
Ik wilde graag een vrijstaand huis op een mooi stukje grond en als het kon (iets) eerder stoppen met werken.

Ik heb nu een vrijstaand huis op 3600m2 en ben met 62 gestopt met werken.
Hoe dat kon? Door te emigreren naar Tsjechië.
Is dat dan nu belasting ontduiken?
 
@ martin.
Nee ,dat is hier wonen ,en hier belasting betalen.
zoals het hoort.
Belasting ontduiken is heel wat anders als belasting ontwijken , zoals de topic starter die als Nederlander op een schip werkt.
Maar geen binding heeft met Tsjechie.
Beetje zoals ik dan mijn CZ firma onderbreng in het Nederlandse belasting paradijs met een brieven bus firma.
Niet helemaal ethisch.
 
kennen ze hier niet. net zo min overigens als wegenbelasting en BPM op auto's.
Wat ze hier wel doen is op je spaarrente meteen 15% aan bronbelasting inhouden, maar op een lopende spaarrekening krijg je hier nu 5% en op een deposito van 1 jaar vast zelfs 6% vorig jaar (is nu 5,5% geworden)
 
In Tsjechie is de inkomstenbelasting zeer letterlijk te nemen. Alle inkomsten, dus ook op winst bij verkoop van aandelen, zijn onderworpen aan inkomstenbelasting.

Dus de vermogensbelasting zoals de box-3 van Nederland kent Tsjechie niet, maar wel belasting op daadwerkelijk gemaakt rendement.
 
Bovenaan