Zwarte ooievaar / Čáp černý

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik las een leuk stukje in het blad Krkonoše van vorige maand over de zwarte ooievaar :citaat:

De zwarte ooievaar is een schuwe bewoner van grotere boscomplexen in het laagland en de bergen.
Ze broeden individueel en hebben hun nesten meestal verborgen in grote bomen of rotsen. Ze zijn zeldzame vertegenwoordigers van de Tsjechische fauna, zijn beschermd en vallen in de categorie van zeer bedreigde vogels. Tevens staan ze op de lijst van de Europese Natura 2000 en andere internationale verdragen mbt bescherming van deze soort. In het Reuzengebergte nestelen naar het schatting ongeveer 15 paartjes en het aantal neemt geleidelijk toe.

Sinds kort lijken deze schuwe vogels echter te wennen aan bebouwde gebieden waar rivieren in de buurt zijn. In augustus van dit jaar werden ze waargenomen bij de Úpa in Trutnov, verderop in Mlada Buky en zelfs in en bij de Elbe in de buurt van het hoofdpostkantoor in het centrum van Vrchlabí.
Helaas beschik ik nu even niet over de juiste apparaten om de bijbehorende foto uit het blad, de zwarte ooievaar in het centrum van Vrchlabi, hier neer te zetten, maar heb ik een vervangende foto geplaatst.

Zwarte ooievaar.jpg

Čáp černý je plachý a opatrný obyvatel větších lesních komplexů v nížinách i v horských polohách.
Hnízdí jednotlivě a skrytě na velkých stromech nebo skalách.
Náleží mezi vzácnější zástupce naší fauny a je chráněný podle zákona na ochranu přírody a krajiny v kategorii silně ohrožený;
Zároveň požívá ochrany v rámci evropské sítě soustavy Natura 2000 a dalšich mezinárodních úmluv.
V Krkonoších hnízdí odhadem okolo 15 párů, početnost se postupně mírně zvyšuje. V poslední době se však zdá, že si tento ostražitý druh začíná zvykat na činnost člověka a navštěvuje i vodní toky v lidských sídlech. Během letošního srpna byl pozorován na řece Úpě v Trutnově a Mladých Bukach, ale také na Labi poblíž hlavní pošty v centru Vrchlabí, odkud sjou i přiložené fotografie.
 
En Lina, zoals je weet fourageert er eentje in onze beek. Afgelopen jaar luisterde hij mijn verjaardagsfeestje op met een bezoek. Veel oooohs en aaaahs toen hij uit de beek opsteeg. En dat was dus tussen Ponikla en Roprachtice in het Reuzengebergte.

gr. Ria
 
Zo'n "Cap cerny" nestelde elk jaar ook dichbij mijn oma's huis in Silesia (dorp Zermanice). Mooie vogels, die zwarte ooievaars! Vorige week heb ik een stelletje zwarte zwanen gezien... Deze keer bij een plasje dichtbij Gouda. :clap:
 

Marcel

Moderator
wij zien ook altijd een heleboel ooievaars, maar enkel de huis-tuin-keuken witte ooievaar.
volgens mij broeden deze (die wij zien) in Polen, net over de grens.
een zwarte ooievaar, nee nog nooit gezien.
 
In Nederland zijn ze ook gespot:
http://www.vogelbescherming.nl/nl/v...ltaat/detailpagina/q/vogel/264/tab/Informatie

http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_veen_weide/Ooievaar_Ciconia-ciconia.html
Met geluid van de ooievaar.

wij zien ook altijd een heleboel ooievaars, maar enkel de huis-tuin-keuken witte ooievaar.
volgens mij broeden deze (die wij zien) in Polen, net over de grens.
een zwarte ooievaar, nee nog nooit gezien.
Ten noordwesten van Bialystok ligt het Biebrza nationaal park. Het omvat een groot deel van het stroomgebied van de rivier de Biebrza. Het is een van de laatste grote rivieren-wetlands van Europa. Een moerasecosysteem waar de natuur nog puur en ongerept is. Er is geen betere plek om een meanderende rivier te bekijken als hier. Hier leven oehoe, kraanvogels en zwarte ooievaars, soorten die strenge eisen stellen aan hun leefgebied.​
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
Tsjechische vogel van het Jaar 2014 zijn čáp černý a čáp bílý/de zwarte en de witte ooievaar.
Zie Česká společnost ornitologická/Tsjechische Vereniging voor Vogelonderzoek.
Interactieve kaart van ooievaarsnesten op cap.birdlife.cz.
Simpele vertaling van de 3 mogelijkheden:
čáp letos ani loni nepozorován/dit jaar of vorig jaar onopgemerkt.
čáp očekáván (loni obsazené hnízdo)/verwachtingen (vorig jaar bezet nest).
čáp už letos přiletěl/ooievaar kwam dit jaar.

Bekendste ooievaars zijn elk voorjaar te zien op de webcam van Trutnov -> kamery.humlnet.cz.
 

kuurgast

Donateur
Op diverse plaatsen zijn ooievaars op het nest gesignaleerd, zie de interactieve kaart van cap.birdlife.cz.
Klik daar op de blauwe plaatsen voor meer info.

P042598_220x165.jpg

Chlístovice, Kralice okres Kutná Hora is in gebruik.
 

kuurgast

Donateur
De jonge ooievaars worden momenteel geringd en vliegen binnenkort uit.
Weet niet hoe het met de zwarte ooievaars is, maar iig is het dit jaar een heel goed ooievaarsjaar met veel jongen.
Overzicht van nesten op cap.birdlife.cz/mapa, waar bovenste kaartje de geringde/gecontroleerde nesten zijn.
Deze kaart is een slechts een indicatie om verstoring van de nesten te voorkomen. De zwarte ooievaars staan er daarom waarschijnlijk ook niet op.
Leuk filmpje over hoe de ooievaars reageren op het ringen vanaf 3:00 minuut.

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan