Zwangerschapsverlof voor de man

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heb een vraagje over zwangerschapsverlof in Tsjechie en de rechten van de man..

Heb al op het forum gezocht en over verlof van de vrouw is al volop gesproken maar hoe zit het met de man.

Heb op mijn werk te horen gekregen dat ik alleen vrij krijg (betaald) om mijn vrouw naar het ziekenhuis te bregen en weer terug naar huis.

Wat zijn echter de wettelijke Tsjechische regels voor:
1.) De geboorte zelf. Ik zal er namelijk bij zijn (niet echt gebruikelijk hier en je moet er ook soms extra voor betalen om er bij te zijn) In NL krijg je 2 dagen betaald verlof van je werk.

2.) Het verzorgen van de kinderen die je al hebt tijdens de dagen dat vrouw en nieuw geboren baby in het ziekenhuis MOETEN blijven. Wordt dit vergoed door werkgeven of door verzekering of kost het me vakantie dagen ?.

Baby :lmfao: in december.
 
Hoi Andy,
we krijgen ook een kindje, alleen begin januari.:-) Het is hier inderdaad anders dan in NL. Als jij bij de bevalling wil zijn, dan vragen meeste ziekenhuizen cca 500 Kc daar voor. Jij hoeft niet vrij op te nemen voor de dag dat je bij de bevalling bent, of dat heb ik tenminste begrepen. Verder heb je ook recht om tijd te nemen om jouw vrouw en de baby vanuit het ziekenhuis naar huis brengen. Maar dat betekent helaas niet de hele dag. Als je met de baby en jouw vrouw enkele dagen thuis wil zijn, moet je helaas vakantiedagen nemen.:-(

Hoe het zit met het zorg voor de andere kinderen tijdens de dagen wanneer jouw vrouw in het ziekenhuis moet blijven, dat weet ik niet zeker, maar ik denk dat er geen speciale regeling is, dus je zou moeten vrij van je werk nemen. Of de grootouders inschakelen (dat doen meeste mensen hier). Jij hoeft geen vakantie dagen nemen alleen als het kind ziek is, dan krijg je van de kinderarts een soort verklaring dat je zorgen voor jouw kind moet. Maar het geldt alleen als het kind ziek is, niet als jouw vrouw ligt in het zikenhuis en er is niemand om voor de andere kinderen te zorgen.

Ja, het is inderdaad niet goed geregeld, maar aan de andere kant, in Nl krij jij geen betaald verlof als jouw kind ziek is, wat je hier wel krijgt.

Success met allees!
Klara
 
Andy schreef:
In NL krijg je 2 dagen betaald verlof van je werk.
In NL heb je als man wel meer dagen als ouderschapsverlof.

Ben benieuwd wat de mogelijkheden in CZ zijn :). De verschillen m.b.t. zwangerschapsverlof dan wel ouderschapsverlof tussen NL en CZ zijn wel groot.
 
Ik ben pas van een dochter bevallen, dus kan ik jullie informeren, hoe het in tsjechie zit.
Voor en na de bevaling krijgt vrouw een paar weken zwangerschapsverlof alles sammen is het 28weken (weet ik niet zekker hoe veel), dat is betaald. Ik had geen recht op, laatste jaren was ik in Nederland dus had ik laatste twee jaren geen negen maanden ziekteverzekeringbetaald, dat was wel nodig.
Daarna kan man of vrouw voor zo iets als een ouderschapsverlof (weet ik niet wat het precies in Nederlend is)kiezen, meestal is het vrouw, maar er komen steeds meer manen, die thuis met een kind blijven en vrouw blijft werken. De ouderschapsverlof is tegenwoordig voor 4 jaren en je krijgt rond 7.500kc, 3 jaren moet werkgewer een werkplek houden. Volgende jaar wordt het andres, je mag dan kiezen voor 2 jaar . cca. 11.000kc, 3 j. cca. 7.500, en als iemand 4.j. met kind blijven wil krijgt hij dan de 4. (laatste allen maar cca 3500kc. Mijn man was bij bevaling, hij moest 500kc betalen, als we een bovenstandard kamer hebben gekregen, mocht hij dan in het ziekenhuis met ons blijven, maar er was geen vrij, die kost dan ook rond 600 per dag en het is meestaal 4 of 5 dagen, dat vrouw met kind in het ziekenhuis moet blijven.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Duidelijk Siegie!
Het lijkt erg goed geregeld in CZ, beter dan in NL.
groetjes, Maria
 
Wat betreft de VADER. Die krijgt dus "Alleen" vrij van de baas om moeder en kind naar en van het ziekenhuis te brengen. Vader heeft geen recht op vrije dag (wat je in NL wel hebt) - Tenzij je natuurlijk een speciale regeling hebt met het bedrijf waar je werkt:lees: , en omdat de meeste vaders toch zelf vrij nemen tijdens deze "laatste" dagen :reken: van de zwangerschap heb je dus helemaal niets :stom!: aan de extra's hier in Tsjechie.
 
Ik heb de verhalen over de pasgeborenen en de daarop volgende felicitaties een eigen plekje in de Hospoda gegeven. Dit om dit topic z'n informatieve functie te laten behouden.

Voor al het nieuws rond de "geboortegolf", ziehier! :cheers:
 
Bovenaan