Zwangerschap in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Ik ben er nog niet zo heel erg lang geleden achter gekomen dat ik zwanger ben, ik ben wel al over de helft, nou weet ik dat je in nederland die geweldig leuke acties hebt als "de blije doos" e.d.
Weet iemand of er in Tsjechie een soortgelijk iets is?

Ook vraag ik me af of je in geschreven moet staan in Tsjechie en hoe dat allemaal gaat hier, om hier te mogen bevallen, ik ben nog niet getrouwd met mijn vriend maar wij willen wel graag dat het kindje de achternaam van de vader krijgt.

Tot slot nog een vraag, ik heb epilepsie, heeft dit gevolgen voor mij/het kindje, sinds ik zwanger ben begin ik weer aanvallen te krijgen, wordt hier rekening mee gehouden? hoe werkt dit? Ik weet alleen dat mijn gynaecoloog mij heeft gevraagd om na te vragen bij mijn neuroloog of een keizersnede nodig zou zijn, maar verder heb ik geen flauw idee.

Alvast heel erg bedankt allemaal!!
 
Gefeliciteerd!

Een "blije doos" krijg je mee als je na de bevalling het ziekenhuis verlaat. Vooral niet je contactgegevens invullen op het kaartje dat je daarbij voorgeschoteld krijgt, want dan word je een jaar lang steeds gebeld met "leuke" aanbiedingen...

Inschrijving - dit weet ik niet, maar het lijkt me sowieso handig om ingeschreven te staan, ik weet ook niet of je anders wel recht hebt op de ouderschapstoelage. Als je niet werkt heb je overigens geen recht op de eerste 6 maanden zwangerschapstoelage van je werkgever (mateřská), maar wordt je ouderschapstoelage (rodičovský příspěvek) ook over die 6 maanden uitgesmeerd, dus heb je iets minder per maand dan normaal.

Epilepsie - de gynaecoloog was denk ik de juiste persoon om dit mee te bespreken (alles wat met zwangerschap te maken heeft gaat via de gynaecoloog, niet via de huisarts). Dus als hij je doorverwijst naar een neuroloog, dan zal dat wel oké zijn. Ze houden je hier tijdens je zwangerschap normaal gesproken erg goed in de gaten, dus dat moet helemaal goed komen, lijkt mij.
 
Dat in elk geval :) Tenzij hier toevallig een epilepsie-expert rondloopt... Maar de vraag of er rekening mee wordt gehouden is wel relevant, want in ieder land gaan ze waarschijnlijk anders met medische zaken om. Waar je in Nederland misschien niet altijd even serieus wordt genomen met bepaalde klachten, hoeft ze daar hier in ieder geval niet bang voor te zijn. Dat is waarschijnlijk de enige (en gelukkig positieve) informatie die we hierover kunnen geven.
 

kuurgast

Donateur
Wauw dat is echt WHAM ;) in ieder geval allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.
Zit je nu in Měnín?
Over ouderschapsverlof kan je iig het eea vinden op juridisch-advies-tsjechie.nl/rodicovskyprispevek.
Mogelijk kan Radka zelf antwoord geven op achternaam van de vader etc.
vraag ik me af of je in geschreven moet staan in Tsjechie
Je woont/werkt toch in Tsjechië, sta je dan nog niet ingeschreven?
Wat ik op het forum lees, is dat de kraamzorg in Tsjechische ziekenhuizen heel goed geregeld is.
Heel veel succes en veel geluk samen.
 
In Tsjechie houden ze je graag langer in het ziekenhuis dan in Nederland het gebruik is. Ook met de bevalling reken maar op minstens 3 dagen maar I.v.m de epilepsie mogelijk langer.
wat ik ook heb ontdekt is dat kraambezoek en kraamtijd totaal anders is. Moedertje schijnt zich wel 6 weken betrekkelijk afgezonderd met het kindje te houden, dit ter voorkoming van evt, besmettingen met bacteriën of virussen.
 
Bovenaan