Zwangerschap en financiële zorg in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
Enorme verschillen tussen zwangerschapsverlof- en uitkeringen
spacer.gif

De Nederlandse zwangerschapsverlofregeling en -uitkeringen behoren tot de Europese middenmoot. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende onderzoek, Worldwide Benefit and Employment Guidelines van Mercer Human Resource Consulting. Hierin wordt onder andere de wettelijk verplichte uitkering tijdens het zwangerschapsverlof van dertien Europese landen onderzocht. De vergelijking is gebaseerd op de wettelijk verplichte minimumuitkering tijdens het zwangerschapsverlof.
.
Groot Brittannië en Ierland hebben de laagste wettelijk verplichte uitkering tijdens het zwangerschapsverlof van West-Europa. De vrouwen in Groot Brittannië en Ierland ontvangen minder geld tijdens hun zwangerschapsverlof dan bijvoorbeeld de vrouwen in sommige Oost-Europese landen. Denemarken en Noorwegen hebben de hoogste wettelijk verplichte vergoeding in Europa, bijna twee keer zo groot als die in Groot Brittannië.
.
Voor vrouwen die € 22.000,- per jaar verdienen is de totale vergoeding na zes maanden zwangerschapsverlof € 5.300,- in Groot Brittannië en € 5.850,- in Ierland. Ook de vergoeding in Duitsland is relatief laag met € 5.900,-. Nederland, Frankrijk en Spanje vormen samen met Polen met € 6.750,- de middenmoot van Europa. Italiaanse vrouwen behoren met € 9.150 tot de hogere regionen. De top is met een vergoeding tot € 11.000,- te vinden in Denemarken en Noorwegen. Uit het onderzoek blijkt dat Hongarije met € 7.100,- de hoogste vergoeding heeft van Oost-Europa. Tsjechië is met € 2.100,- de hekkensluiter van de lijst.
.
De lengte van het betaalde zwangerschapsverlof verschilt enorm tussen West-Europese landen. In Zweden, Noorwegen en Denemarken hebben vrouwen recht op respectievelijk 96, 53 en 50 weken betaald verlof. In Nederland, Frankrijk* en Spanje is het verlof vastgesteld op 16 weken. In Duitsland is het verlof slechts 14 weken. Ook in Oost-Europa zijn er duidelijke verschillen. In Tsjechië is het verlof 28 weken, terwijl vrouwen in Hongarije en Polen** het met respectievelijk 24 en 16 weken moeten stellen.
 
Beste Marcel, dit verhaal heb ik ook in het Volksrant gelezen en het klopt niet! Vrouwen in Tsjechie ontvangen namelijk de eerste 6 maanden na de bevalling een uitkering die is gebaseerd op hun verdiensten in de aflgelopen jaar (mijn beste vriendin intvangt nu cca 70% van haar gemiddelde salaris van de laste jaar). Daarna- en dit is niet vermeld in die artikel-ontvangen ze voor bijna 3 jaar (!!) een bijdrage (rodicovsky prispevek- ouderschapsbijdrage) van cca 3500 Kc. Het is niet veel, maar het is tenminste iets en dat krijg jij voor drie jaar! Verder is jouw werkgever verplicht om jouw baan de eerste jaar voor jou te houden. Als jij terug komt na 3 jaar van de bevalling, dan is hij verplicht om jouw deze of een andere baan in het bedrijf te bieden. Zoiets is zeker niet mogelijk in NL, hier moet jij namelijk na 3 maanden na de bevalling terug naar werk. Wel is het waar dat hier in NL vrouwen meer mogelijkheden hebben om part-time te kunnen werken.
Ik wou even op deze artikel reageren, want ik ben altijd een beetje kwaad als er iets verschijnt op de krant die helemaal niet klopt en dan denkt iedereen oh ja, Tsjechie is toch een arme land (deze hoor ik hier helaas heel vaak.) In iedere geval bedankt voor jouw bijdrage!
 

Marcel

Moderator
even een paar kanttekeningen :

1. je gebruikt veel : je + jouw + jij.
-sinds wanneer kunnen mannen deze uitkering aanvragen ??? :oeps:

2. het artikel plaatste ik niet onder het mom van : tsjechie is een zielig armlastig land.
- ieder land heeft zijn/haar inkomensbeleid. en ik lees het ook niet op die manier in het stuk terug.
 
IK weet dat jij dat goed beoelde, maar juist deze artikel heeft hier in NL veel reaacties veroorzaakt, daarom moest ik gewoon reageren. Het is niet persoonlijk, hoor?
En wat het gebruik van 'jij'' betreft: inderdaar, het gaat natuurlijk vooral om vrouwen, hoewel mannen kunnen ook de ouderschapsbijdrage aanvragen. Ik heb gewoon 'jij' gebruikt als een algemen referentie, zoals in het Engels wordt gebruikt- you stand for a person in general, not for a gender. Sorry of dat grappig klonk. Volgende keer zal ik in het Engels schijven, voor alle duidelijkhied.
 
Klara, in het Nederlands kun je ook gewoon je gebruiken in zo'n geval, hoor, daar was niks fout aan. Alleen als je "jij" gebruikt lijkt het erop dat je concreet Marcel bedoelt. Marcel had gewoon even zin in muggenziften denk ik :). Dus gewoon Nederlands blijven schrijven, dat gaat toch hartstikke goed!
 
Bedankt Lisa, jij bent hartstikke aardig! Ik weet dat ik een probleem heb met het gebruik van jij/je/jouw/, ik moet gewoon niet lui zijn om in de grammatica nogmaals te kijken.:-) Mijn man kon mij het verschil tussen je/jij ook niet goed uitleggen, trouwens.:-) Met jouw uitleg is het duidelijker-bedankt!
 
Weet ook iemand toevallig of die 70% van het laatste jaar ook telt voor eigen ondernemers? En of ik als ik inkomen blijf houden, toch recht heb op de vergoeding? Ik zal het mijn boekhouder natuurlijk ook vragen, maar ben benieuwd wat jullie er van weten! (2 weten meer dan 1)

O ja Klarka, Lisa heeft gelijk! Je nederlands is goed! Gewoon blijven schrijven!
 
Beste Tanja, bedankt voor jouw complimentje, maar eigenlijk kan mijn Nederlands beter zijn, ik woon hier al vier jaar.. Maar ja, mijn man spreekt tsjechisch en op werk spreek ik meestal Engels, dus heb ik niet zo veel mogelijkheden mijn Nederlands te verbeteren. Ik wou eigenlijk een conversatiecursus volgen, maar het probleem is dat alle cursussen zijn op het niveau van het Staaatsexamen II, en die heb ik al.:-) Dus gewoon blijven oefenen in praktijk...
Ik weet helaas niet het anwtoord op jouw vraag betreffende zelfstandige ondernemers. Ik weet dat jij iets kan bijverdienen als jij de ouderschapsbeijdrage krijgt, maar weet niet zeker. Misschien weet het Lisa beter, maar in ieder geval moet dat jouw boekhouder ook goed weten. Wat doe jij eigenlijk nu? Geef jij les (dat stond in jouw profiel)?
 
Ben een beetje bang om af te wijken van het orginele onderwerp, want dan krijg je hier op je kop :-) Maar ik ben inderdaad docent: www.languageisfun.cz De site is nog niet af! En heb hem zelf in elkaar zitten html-en, dus het is een beetje 'armzalig'...
Ik geef zelf engels en heb nu ook een tsjechisch docente die cursussen gaat geven.

Ik ken het probleem met de taal leren. Wij spreken thuis engels en op mijn werk dus ook. Tegenwoordig spreken wij ook wel Tjsechisch, maar Martin (mijn vriend) vindt mijn fouten zo 'schattig'.. exotisch noemt hij het zelfs... maar dat helpt mij niet veel :-( Ik woon hier trouwens bijna vier jaar en ik zou niet zo goed in het Tsjechisch kunnen schrijven! Veel te ongeduldig voor de korte en lange i en y... :-)
 
Ik weet eigenlijk niet hoe dat gaat met je "mateřská" als je eigen ondernemer bent. Kijk eens op deze site. Ik vond er geen concreet antwoord, maar je kunt je vraag daar gewoon stellen.

http://www.hledampraci.cz/pracovni-pravo/materska-dovolena.php

Je kunt wel gewoon verdienen naast je rodičovský příspěvek (van 6 mnd tot 3 jaar van het kind), maar ik weet niet of dat naast je mateřská ook kan. Daar weten ze op die site ook wel antwoord op. In ieder geval is je timing perfect, want vanaf 1 januari wordt het rod. příspěvek iets van 7000 kronen i.p.v. de 3600 die het nu is!
 
Bovenaan