Zuid Moravie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook wij waren vorig jaar in deze streek. Het openluchtmuseum in Roznov pod Radhostem is zeker een bezoek waard maar ook de Berg Rdahost die men vanuit Roznov op kan klimmen is wel de moeite waard. Onderaan de berg ligt tevens de goede camping van Roznov met alle nodige voorzieningen. Wat zeker ook de moeite waard is is de stad Olomouc waar u enkele heel mooie gebouwen en kerken uknt bezoeken en hier vindt u ook een astrnomisch uurwerk zoals in Praag. Maar er is in de streek zeker heel veel te beleven. Wij gaan er zeker nog eens terug. Ik wens jullie nog een prettig verlof in het mooie Moravië
Groeten
President
 
Graag gedaan. Ik kan u trouwens de goede reisgids Tsjechië van de ANWB aanbevelen daar staat heel wat goede informatie in en is niet duur te verkrijgen bij elke goede boekhandel. het is ook wel goed om een vertaalboekje mee te nemen want van dat taaltje begrijp te efffenaf niets. Met Engels en Duits kan men wel een beetje zijn plan trekken maar dat is niet overal het geval. En wees maar gerust dat u nog terug gaat naar dit mooie land.
 

MartinaK

Moderator
Zuid – Moravië verkennen (informatie over bezienswaardigheden geschikt ook voor mindervalide mensen)

U kunt uw bezoek het beste beginnen in Brno. Niet allen heeft de stad zelf het een en ander bezienswaardigheden te bieden, maar deze ligt ook op comfortabel afstand van andere plaatsen, zoals het Pernštejnkasteel en de spectaculaire grotten in de Moravský kras (karst). Het land ten zuiden van Brno was vroeger in handen van de familie Liechtenstein, die er talloze kerken en kastelen bouwde, zoals in Lednice en Vranov. In de vergeten heuvels in het westen ligt het idyllische plaatsje Telč, terwijl in het oosten het hart van de Moravische folklore klopt.
mapa.jpg
 

MartinaK

Moderator
Brno - Špilberk

Als een van de weinige kastelen, Špilberk is voor bezoekers in een rolstoel beschikbaar bijna in zijn geheel. De begane grond is grotendeels volledig obstakelvrije en liggen daar inertie platformen. De eerste en tweede verdieping is ook rolstoelvriendelijk en is meestal een lift voor rolstoelgebruikers beschikbaar. Bezoeker die kunnen zien alle interieurs van het kasteel museum met historische tentoonstellingen, gevangenis ruimte en andere incidentele exposities. Barrier-vrije toiletten zijn op de begane grond west kasteelwing, en kunt u parkeren naast het kasteel. De entree kaart is noodzakelijk om de ingang van het Brno – Špilberk Museum, die kan op aanvraag het gratis verzonden worden per post of fax.

TOM18c760_Spilberk_Tomaskova_2005.jpg
 

MartinaK

Moderator
Lednice kasteel en park

Bezoekers van het kasteel Lednice (UNESCO) met een rolstoel kan worden in het kasteel na de overbrugging over de vier stappen, lopen in de eerste rondleiding die op de begane grond is.

Hier zijn prachtige representatieve zalen met een rijke stijlvol meubilair en houtsnijwerk. Gemakkelijk bereikbaar is een rondleiding door het park en interessante exterieur.

650-Knihovna_2.jpg


Hedendaags verlangen naar het exotische en mysterieuze is de bouw van de minaret, een gevoel van romantische architectuur legt Janův hrad John's Kasteel aan het oostelijke einde van de tuin, het einde van een parkroute vanaf 8 bankroeten sluit Egyptische obelisk. Parking ligt op ongeveer 300 m afstand van het kasteel.
 

MartinaK

Moderator
Het kasteel Buchlovice is volledig toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

18- Buchlovice kasteel.JPG

Op de rand van de Chřiby heuvels ten oosten van Brno ligt het verrukkelijke Buchlovice chateau. Het landhuis uit de 18de eeuw bestaat uit twee symmetrische halfronde gebouwen rond een centrale achterhoek. Binnen ligt een aantal weelderig ingerichte kamers, buiten wacht u een heerlijke barokke tuin met een imposante variatie aan bomen, rododendrons en fuchsia´s.

Vanaf de parkeerplaats, bezoekers in een rolstoel kan gebruik maken van speciale system van wegen. Ondanks het feit dat een slot op de geleidelijke helling, system van wegen zorgt voor total toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers, toegang is overal mogelijk, zonder de noodzaak om de trap te overwinnen. Dichtbij iedereen kleine stap, bijvoorbeeld naar het terras of naar het interieur, is de mobiele schuine helling aanwezig.

Het kasteel kamers zijn volledig toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
 
Leuk dat je dat allemaal verteld.
Zeker voor de rolstoelers.
Want er komt een tijd dat ook ik wankel door het leven gaat.
En bovenstaande kastelen zijn mooi, heel mooi.
En zeker ook de omgeving.

Groet van een viefe Kukel.
 

MartinaK

Moderator
Beste kukel,

Bedankt voor de leuke reactie. Ik ben zelf mantelzorger voor mijn man en dus lid van Mantelzorg steunpunt. Ik weet wel hoe moeilijk is de goede en geschikte vakantie plan maken en dan heb ik voordel (kennis van Tsjechische taal :stout: ). Daarvoor alle geschikte informatie die ik krijg over de Tsjechië voor mindervalide mensen, zal ik graag delen hier op dit forum.

Het is veel geschreven over de kastelen, maar jammer meer in Tsjechisch dan in het Engels. Maar jullie kunnen mij altijd e-mail sturen met de specifieke vragen, zal ik graag antwoord voor u zoeken.

Zo verdien ik bloemetjes die iedere jaar op de dag van mantelzorgers krijg. :bloem:
 
Bovenaan