Zuid Moravie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

he ik zit tot en met ¨14 october in het zuiden ¨van moravie en ben al in een een paar
plaatsen geweest oa valtice, lednice,jihlava,en pjernstein.ik zit zelf nu in zdar nad salsevou en wou vragen of er nog mensen zijn die tips hebben voor me zodat ik weer wat andere leuke dingen kan zie.
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

vlakbij Zdar nad Sazavou (?) zijn de Zdarske Vrchy (toppen van Zdar). Is weer eens wat anders dan die leuke stadjes. Geweldige fiets- en wandelroutes met mooie uitzichten. Openluchtmuseum Vesely Kopec bij Hlinsko is ook wel leuk om te doen denk ik. En als je nog een stad wil zien: Brno? Erg mooi ook. Oh ja en boven Brno is nog een speciaal grottencomplex: Macocha. Kun je met bootjes in de grotten varen...

Se pozdravem,
Josef
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

Een wijs Tsjechische caféfilosoof sprak ooit 'de beste tip voor Zuid Moravië is Noord Moravië'.

Omdat ze hem daarna op een plank afvoerden weet ik tot op heden niet wat hij daar mee bedoelde.

Maar dit terzijde.
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

he jozef,
bedankt voor de tips .brno ben ik alleen in Špilberg geweest maar we gaan er zeker nog naar toe .Macocha ben ik wel geweest maar niet met de bootjes we zijn wel in een andere grot geweest.ik ben er ook achter gekomen dat ik zdar nad sazavou de hele tijd fout schrijf.
bedankt ieder geval voor de tips.
groetjes henk
bye.gif
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

Zuid Moravië heeft buiten Brno en de wijn nog veel meer te bieden. Vraag een Tsjech naar het mooiste Tsjechische plaatsje en de kans is groot dat hij Telc zal noemen. Verwacht er echter niet te veel van, buiten het centrale plein is er weinig.

In Lednice stuit men op een minaret, uit protest gebouwd eind 18e eeuw omdat ene heer Liechtenstein geen grond ter beschikking werd gesteld voor een kerk. Het ding doet dienst als uitkijktoren.

In Pernstejn was het adelijke geslacht van dezelfde naam thuis, hun 'optrekje' is de moeite.

En dan Znojmo, wijnstad bij uitstek, maar ook beroemd om zijn in peper ingelegde augurken.

Teveel om op te noemen eigenlijk. Veel plezier!
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

in telc ben ik nu inderdaad geweest(zie fotos in de galery).lednice ben ik vorig jaar geweest en in feb...alleen moet ik daar nu iedere keer heen omdat mijn vriendin er gek van is .morgen ga een weekje naar poedovin(weet niet of ik het goed schrijf) maar ik denk dat ik ook maar even langs znojmo ga om wat van die augurken te proberen.
pjernstein ben ik ook al geweest want vorig jaar toen ik aankwam in cz was het eerste waar ik heen wou dit prachtige kasteel.
bedankt voor de tip
smiley20.gif
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

Dieter schreef:
... de kans is groot dat hij Telc zal noemen. Verwacht er echter niet te veel van, buiten het centrale plein is er weinig.
Je kunt er altijd de toren beklimmen en van het mooie panorama genieten. Verder rond de omliggende vijvers wandelen of een van de aangeduide fietstochten maken die vanop het plein vertrekken. Kijk ook eens op de officiele site van Telc , die ondertussen ook bij de links op het forum staat.

2661P7130115_Fietsroutes_markt_Telc-med.JPG
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

De foto is inderdaad vanaf de toren genomen, ik heb er nog een bijgeplaatst in de galerij die de vijvers aan de andere zijde laat zien.
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

Mikulov natuurlijk. Ben je hier de Holy Hill (Svaty Kopecek)al op geweest? Moet je doen!
Pavlov is ook een hartstikke mooi dorpje en daarvandaan een wandeling door Palava een echte aanrader: waanzinnig mooie vergezichten!

Groetjes,
Karin
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

als het goed is ga ik daar deze week heen dit is mikulov geloof ik.Ik zit alleen in podivin en heb dus geen internet.maar ik ga daar zeker kijken.
ook ga ik even naar bratislava om maar eens een dagje in slowakije te kijken.
smiley20.gif
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

Bratislava is zeker de moeite om te zien, alhoewel ik er denk ik nooit terug zal gaan. Maar dat ligt er ook wel aan dat ik er ooit met kerst en oud en nieuw was en toen was de plaats uitgestorven en alles dicht. En na de feestdagen werd er overal balans op gemaakt en was er weer niets open. Ik vind Bratislava ook iets identiteitsloos, een buitenwijk van Wenen, altijd de mindere van Praag en dan opeens Slovaak zijn en daar invulling aan moeten geven. Het heeft iets opgeklopt mondain willen zijn.
Maar goed voor een dag zeker aan te raden en vast leuker als alles wel open is.

Trnava is een kleinere plaats wat verder, ook met een rijke historie en dat stadje vond ik persoonlijk veel leuker. Die plaats was gewoon iets meer zichzelf.
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

Het ligt er ook aan wanneer je er geweest bent. De eerste keer voor mij was in 1992 en ik snapte niks van die stad. Later ben ik er meerdere keren terug geweest en had er een heel ander gevoel bij. Er is veel opgeknapt en de sfeer vond ik er aangenaam. Trenčín (ook vlak over de grens) is ook leuk als je een dagje Slowakije wilt doen, evenals het vlakbij gelegen kuuroord Trenčianské Teplice. Zie ook:

http://www.trencin.sk/en/12513
http://www.teplice.sk/html/galerie.htm
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

Toen ik er voor het eerst was waren de Slovaken nog gewoon Tsjechoslovaken en zag je op een aantal kleine dingen na niet zo veel verschillen tussen Slovaken en Tsjechen. In Bratislava - na de scheiding - kreeg ik een beeld dat men hard z'n best aan het doen was vooral niet Tsjechisch te lijken, maar er nog niet helemaal uit was wat dan die Slovaakse identiteit was.

Nu was het moment dat ik er was niet het gunstigste (de kerstsluiting), noodgedwongen kwam ik in de restaurants in het centrum de gewone zaken in de wat buiten het centrum liggende buurten waren allemaal dicht.
Gelukkig waren de marktkoopluicafeetjes op de centrale markt een aantal dagen wel open en daar hadden de mensen duidelijk minder moeite met het invullen van hun identiteit.
En daar zou ik best nog wel eens terug willen!
 
Re: Tips voor Zuid-Moravië gevraagd

ben nu inderdaad na je tip mikulov wezen bezoeken(zie fotos in galery) en inderdaad prachtig daar.ben oa in zamek mikulov geweest en in de wijnkelder.alleen holy hill ga ik volgende keer op want ik had niet de goeie schoenen aan (en mijn vriendin wou na veel gezeur nog niet de heuvel op)en het was natuurlijk prachtig de wijnranken op de heuvels.
smiley20.gif


ik vond bratislava heel erg druk en heel veel oude flats.je kunt er duidelijk zien dat de communisten er hebben huisgehouden.typische oostblokflats.vond het uitzicht van het kasteel wel waanzinnig mooi.Maar ondanks alles blijf ik toch trouw aan mijn 2e land tjechie.
grin.gif
 
Ook ik ben bij de burcht pernsteijn geweest, dat was erg leuk. Op de terugweg van de burcht naar het dorpje Nove Mesto kwamen we nog langs een uitkijktoren waar we omhoog waren geklommen. Dat was erg leuk want je kon erg ver kijken en mooie foto's maken :)
 
DIT JAAR BEZOEKEN WIJ Z MORAVIE ,WIE KAN MIJ VERTELLEN WAAR HET DE MOEITE WAARD IS OM TE STOPPEN EN BEZIENSWAARDIGHEDEN TE BEZOEKEN . NATUUR , KASTELEN , enz .
WIJ REIZEN MET DE MOTORHOME DUS STOPPEN EN DAN VERDER NAAR WAT ANDERS RIJDEN IS DUS GEEN PROBLEEM ,ALS HET MAAR DE MOEITE LOONT.
DANK BIJ VOORBAAD RUDY
 
Hallo in dendermonde,

Ik kan julie aanbevelen :

Krommeriz (kasteeltuinen) Zeker de moeite waard.. In het kasteel hangen er schilderijen van Vlaamse meesters....Op bepaalde momenten is daar een filmgfestival..

Ook berg Hostyn in de buurt van Holsov.
Hostyn is een bedevaarstoord, gelegen op een berg. De kruisweg heeft zeer mooie beelden. (keramiek)

Velaske mezericce (ik kan dat niet zonder fouten schrijven).- openluchtmuseum. In de buurt is er ook een manufactuur van wandtapijten te bezichtigen..

Kopfrenice - Tratra museum

dobrou cestu (goede reis)-
 

Pelhřimov

Donateur
Hallo Rudi

Hier kan je veel info over Moravië vinden.
En als je de zoekfunctie op het forum gebruikt kan je ongetwijfeld nog veel meer vinden en ook op de linkpagina kan je een aantal tips vinden.

groetjes

Jeanne
 
Bovenaan