Zuid Moravië: prachtig vakantiegebied!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We zijn nu alweer bijna een week terug en we zitten nog na te genieten van onze fantastische vakantie, waarvan we 12 dagen in Zuid Moravië waren en 6 in Praag. In Kromeriz en omgeving zijn we nog lang niet uitgekeken en we vonden het wel jammer dat het steeds rond de 30 graden was. Dan kan je toch wat minder ondernemen. Dus zullen we er helaas:D nog een keer naar toe moeten.
Ik heb nu niet zoveel tijd om te schrijven, maar ik ben net wel druk in de weer geweest met het uploaden van foto's in de galerij, ik geloof dat het deze keer goed is gelukt, want ik ben er niet zo'n ster in.
Vooral de Zoo Zlin heeft ons verbaasd, deze is echt nog mooier en groter dan de Zoo Praha. Je kan daar makkelijk een dag rondlopen en er rijd voor 25 kronen een klein treintje, dat is ook altijd leuk om te doen.
Midden in de dierentuin sta je ineens voor een kasteel, dat staat er gewoon middenin, nou ja ze zullen de dierentuin er wel omheen gebouwd hebben. Helaas konden we het kasteel niet bezichtigen omdat het die dag gesloten was. Je ziet het weer een reden om nog eens terug te gaan. We zijn in 1 keer van Huizen naar Kromeriz gereden, dat was nog net te doen, 12 uur reizen. Het was hemelvaartdag dus in Nederland en Duitsland reed het goed door. Behalve aan de grens op de nieuwe weg vanaf Dresden moesten we 20 minuten in een lange rij wachten. We weten niet waarom dat was. Op de terugweg konden we zo doorrijden en zagen ook geen lange rij aan de andere kant staan.
We vonden het wel idioot druk in en rondom Praag, tot we ons realiseerden dat het in Tsjechië een gewone donderdag was, met een normale middagspits waar wij dus midden in zaten.
Het verslag wordt hopelijk nog vervolgd.
groetjes,
Elly
 

spookycat

† In Memoriam
Mooi verhaal Elly,die streek moeten we ook nog eens verkennen,fijn dat jullie het zo goed hadden ondanks het te warme weer,maar beter dan altijd regen toch he;)
We wachten op het vervolg van je verhaal:)
 
Ik ben benieuwd naar je verdere verhalen over je vakantie Elly, ben je nog in Luhacovice geweest?
Ook ik vind Zuid Moravië een prachtige streek en hoop er ooit nog eens terug te komen.
 
Leuk Elly om te lezen. Wij willen deze zomer naar Zuid-Moravie, dus ik wacht het vervolg af. Wacht niet telang hoor. We zijn momenteel druk bezig routes e.d. uit te stippelen.
groetjes, betty
 
Leuk te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben gehad in Zuid-Moravie. Mijn moeders familie woont daar dus ik kom er al jaren! Het is een zeer mooie streek met veel bezienswaardigheden. In september ga ik er weer naar toe en zit dan in een pension vlakbij de Zoo waar je geweest ben.
 
Leuk verhaal van Elly.Ik lees hier heel graag over zuid Moravie.Zlin is mijn stad,waar gaan we al 15 jaar met vakantie 2-3x per jaar.Ook Luhacovice,Vsetin,Valasske Mezirici en Frenstat,Vizovice,Uherske Hradiste,Uhersky Brod,in oktober wijn feest in Hodonin,Dubnany en Mutenice,enzovoort.......15 jaar geleden heb ik daar gewoond.:)
 
Ik had natuurlijk al begrepen dat jullie 'n heerlijke vakantie achter de rug hadden.
Wij zelf zijn dus nog helemaal niet in Moravie geweest maar het staat zeker nog op de agenda.
En als wij het dan net zo naar ons zin hebben als jullie, kijk ik er nu al naar uit.;)
 
Wij gaan eind augustus weer en dat vinden we helemaal niet erg hoor:D Als het minder warm was geweest hadden we veel meer op pad gegaan, maar ik kan er slecht tegen. Dus de laatste week hier in Nederland was ook helemaal niks voor mij. We willen in augustus zeker naar de stad Zlin gaan en naar het openluchtmuseum Roznov. Uherske Rhadiste vonden we erg leuk, we weten eigenlijk amper waar we het eerst moeten gaan kijken, zoveel keuze is er. En... bijna geen toeristen gezien.
 
Waarschijnlijk gaan wij half september richting Kromeriz.
Elly, jij schrijft dat je bijna geen toeristen hebt gezien, dit is ons in 2005 ook al opgevallen maar als ik nu dan kijk of ik in de buurt van Kromeriz een leuk huisje kan huren voor drie personen dan is er niets of bijna niets te vinden. Ook verder in de streek bijna geen huisje te huur, in 2005 zijn wij in een prachtig huisje in Pozlovice geweest en dat is voor nu geen optie.
Hieruit concludeer ik eigenlijk dat deze streek in Zuid Moravie dus veel minder toeristisch is dan bijvoorbeeld Zuid Bohemen waar je veel meer huisjes kan huren.
Behalve toen wij in Luhacovice waren, daar stikte het van de toeristen, wij zagen veel Italianen en Duitsers en wat Oostenrijkers maar geen Nederlanders.
Wij vinden het heerlijk om in Tsjechië te vertoeven in rustige streken met een mooie natuur dus vinden wij het niet erg als er niet zoveel toeristen zijn.
 
We hebben ook wat in de buurt van Kromeriz rondgereden en kwamen o.a. bij Holesov, een klein leuk plaatsje. We zagen het woord Zamek dus hup die richting ingelopen. Stond daar een groot kasteel, wat eens mooi was maar nu was het helemaal leeg en lichtelijk verwaarloosd. Zonde hoor! We hebben in de kasteeltuin gewandeld, het was er erg rustig. Ik zal de foto vanuit de tuin nog ff plaatsen.
We zijn naar Slavkov geweest Austerlitz, waar Napoleon heeft gevochten, maar dat valt volgens mij niet meer onder Zuid Moravië. Maar het hoorde wel bij onze vakantie. We moesten wel even goed zoeken om het bewuste monument + museum te vinden, want er stonden wat wegwijzers die elkaar tegenspraken. Via kleine witte bordjes met daarop van die Napoleonstrijders is het ons toch gelukt het te vinden. Het is een heel mooi punt, met uitzicht naar alle richtingen. Het museum is denk ik pas nieuw, je ging door een zwart gordijn en daarna kreeg je met de modernste computertechnieken een soort rondleiding door de tijd dat Napoleon daar was. Via grote beeldschermen en uitgebreid uitgelegde strategieëen was het voor iedereen interessant gemaakt om te zien. Ook stonden er mooie wassenbeelden waaronder de kleine man Napoleon. Zeker de moeite waard om daar heen te gaan. Het kasteel zag er ook indrukwekkend uit, dat was daar enkele km vandaan. Je kan daar verschillende rondleidingen met gids doen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
We zijn naar Slavkov geweest Austerlitz, waar Napoleon heeft gevochten, ............... Het is een heel mooi punt, met uitzicht naar alle richtingen. Het museum is denk ik pas nieuw, je ging door een zwart gordijn en daarna kreeg je met de modernste computertechnieken een soort rondleiding door de tijd dat Napoleon daar was

Hier de link van het muzeum zamek slavkov.cz

Verder is op het forum ook nog dit te vinden Napoleon en de slag ... en Austerlitz

Was het dit muzeum Elly of is er nog een ander ?

We kwamen o.a. bij Holesov, een klein leuk plaatsje. We zagen het woord Zamek dus hup die richting ingelopen. Stond daar een groot kasteel, wat eens mooi was maar nu was het helemaal leeg en lichtelijk verwaarloosd. Zonde hoor! We hebben in de kasteeltuin gewandeld, het was er erg rustig. Ik zal de foto vanuit de tuin nog ff plaatsen.

Hier een site over het kasteel. Klik op "Galerie Zámku" en dan kan je alle foto's van zowel binnen als buiten het kasteel bekijken. holesov.cz
 
Hé Elly, wat leuk, wij zijn ook bij het kasteel in Holesov geweest en hadden dezelfde ervaring als jij. In de verte ziet het er nog redelijk uit totdat je dichterbij komt. Ik vond het echt zonde dat het nu in deze slechte staat verkeert, ook de tuin erachter was niet echt bijzonder meer maar ik kon me er wel een beeld bij maken hoe het ooit geweest moet zijn.
Ik hoop dat er iemand of een organisatie is die dit kasteel weer helemaal gaat opknappen, dat lijkt me echt fantastisch.
Ben je in Holesov ook nog bij de oude joodse begraafplaats geweest? Wij hebben toen enorm gezocht maar konden het niet vinden.
Zaten jullie in een hotel of pension? Hadden jullie deze van te voren geboekt?
Ik wil niet al te nieuwsgierig overkomen maar misschien heb je nog een tip voor ons;)
 
Inderdaad een prachtig vakantiegebied en een schitterende natuur.
Een verrassing om een mooie dierentuin te bezoeken.
Wij belanden in onze eigen dierentuin midden in Opatov.
We liepen het dorp in en richting plein. Net een mooie wandeling om het meer achter de rug en met onze nordic-walking stokken.
Het was een geroezemoes bij de plaatselijke kroeg maar plotseling verstomde het en werd het heel stil.
Er volgde een daverend gelach.
Tja, wij waren uiteraard degenen die werden bekeken en uitgelachen.
We hebben ons even omgekeerd en maar vriendelijk met de stokken gezwaaid. We voelden ons net de dieren in die dierentuin.
 
Ohh Algera, :deuk: ik begrijp uit je verhaal dat ze daar het nordic walking niet kennen.
Ja, als ik eerlijk ben en een paar jaar geleden hier de eerste mensen zag lopen met die "skistokken" dan werden er natuurlijk ook grapjes over gemaakt. Nu is het dan de normaalste zaak van de wereld en ben je er aan gewend maar ik kan me er wel een voorstelling bij maken hoe het jullie daar is vergaan......
Waar zijn jullie allemaal geweest in Moravië?
 
Ik krijg er al weer helemaal zin in als ik dit lees, volgende week vrijdag vertrekken we weer naar CZ en hopen een paar dagen later weer in Zuid Moravië te verblijven. We waren daar in mei nog lang niet uitgekeken en gaan daar dus vrolijk mee verder. Goede vraag Unita, waar zijn jullie allemaal geweest? Het is altijd leuk om te lezen wat de moeite waard was of juist niet.
 
Bovenaan