ZOO Dvůr Králové

Topic in 'Oost Bohemen' gestart door kuurgast, 19-05-2011.

1. kuurgast

kuurgast Donateur

[​IMG] [​IMG]

Vanaf 1 juni tot 2 oktober is het mogelijk om met de eigen auto een safari-tocht te maken door ZOO Dvůr Králové.
    De route is 6 kilometer lang(=2 uur) met 2 stopplaatsen onderweg om de benen te strekken. Verder is het verboden om onderweg de auto te verlaten of de dieren te voederen en aanraken. Wel mag er met open raam foto's en films gemaakt worden.
    Wil je niet met eigen auto dan kan je met de safari-bus.
    De prijzen gaan sterk omhoog van de dierentuin wat voor veel commentaar zorgt in Tsjechië ,want voor gezinnen wordt het wel heel erg duur naar verhouding van het huishoudbudget van de gemiddelde gezinnen.
    Bron:cestovani.idnes.cz.

Toegangsprijs tot 1 juni:
    - Volwassen 170 Kč
    - Kinderen 6-15, studenten, senioren, gehandicapten 100 Kč
    - Kinderen 2-5 jaar 50 CZK
    - Gezinskaart (twee volwassenen en twee kinderen) 490 Kč
    - Kinderen jonger dan 2 jaar gratis
    - Hond 65 Kč

Prijzen met ingang van 1 Juni:
    - Volwassen 290 Kč
    - Kinderen 3-15 jaar , studenten, senioren, gehandicapten 190 Kč
    - Kinderen jonger dan 3 jaar gratis
    - Hond 100 Kč
    (Let op de kinderleeftijden zijn anders ingedeeld.)

2. Dat scheelt nog al wat ik hoop dat dit niet een trend wordt dat alles zoveel duurder wordt. Wat is de reden dat de prijs zo stijgt?

Zou wel jammer zijn voor de tsjechen, want dan wordt het wel moeilijker voor om nog ergens met kinderen heen de te gaan.

Groetjes Gerard

3. kuurgast

kuurgast Donateur

Waarom het zoveel duurder wordt is niet helemaal duidelijk. De directeur verwijst naar een soortgelijke ervaring in het Serengeti-Park Hodenhagen DE waar de prijzen verdubbeld werden.
    Bron: ceskenoviny.cz

Voor de safari krijgen bezoekers een gids met instructies en verkeersregels met andere nuttige informatie en foto's van de meeste getoonde dieren. De "handleiding" is drietalig (Tsjechisch-Pools-Engels).
    Bron: tn.nova.cz.

De dierentuin bestaat dit jaar 65 jaar.

4. Een 3-tal jaren geleden heb ik deze zoo tijdens het voorjaar bezocht op gewone manier (niet safari). Het is een erg uitgestrekt terrein, dus goed dat vele de dieren over zoveel ruimte beschikken... Een oprechte aanrader.

Prijzen gaan tegenwoordig overal de hoogte in. Niet enkel voor de Tsjechen is een dergelijke toegangsprijs hoog; ook met een modaal euro-pensioen of inkomen, moet je keuzes beginnen maken bij je vakantieplanning. In elke geval: genieten van je keuze is de boodschap!

5. char

char † In Memoriam

Niet safari??.. Dat is/was het enige dat gratis is/was in deze dierentuin!!... ( althans bij de toegangsprijs inbegrepen )

Char.

6. De safari met de bus in dvur vond ik niet zo heel bijzonder hoor. De dierentuin zelf daarin tegen is wel een aanrader. Jammer dat de prijzen zo omhoog gaan. We zullen eens zien nog voor 1 juni even te gaan heb ik het dit jaar weer gehad:lmfao:

7. char

char † In Memoriam

Ik zit dit allemaal nog eens te lezen,..en dan denk ik aan de goede oude tijd..

Niet dat het zo geweldig was in Tsjechoslowakije of het latere Tsjechie...

Maar!!.. De dierentuin was nog betaalbaar!!.. Hoewel??..

Volwassenen 15 kronen en kinderen 5 kronen,..Parkeren 2 kronen.. Maar toen was het gemiddelde uurloon 20-25 kronen..

Dus in verhouding is de toegangsprijs niet zo erg veel gestegen in de loop der jaren..

Tot nu toe dan!!.. Echt belachelijk die prijzen!!..

Char.

8. Ben benieuwd of men het gaat merken aan het aantal bezoekers. Ik hoop het wel....
    Op het moment is het erg druk met schooluitstapjes bij de dierentuin, volgende week ook nog ???

De regio Hradec Kralove is tegen de prijsverhoging, lees hier

Morgen wordt erover gesproken, ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren, de directrice kennende:D

9. char

char † In Memoriam

Doe haar maar de groeten van mij!!.. Ze kent mij natuurlijk niet,..maar dat komt nog wel!!..

Ik heb overal, gedurende meer dan 15 jaar, reclame gemaakt voor deze prachtige dierentuin!!...

We zijn er zelf wel 25 keer (of meer) geweest...

Maar nu ben ik, als deze idiote prijsverhoging doorgaat, solidair met de Tsjechen!!..

Ik zet geen voet meer voorbij het hek daar!!..

En ik raad iedereen aan om hetzelfde te doen!!..

Char.

10. http://www.ouwehand.nl

Dat zijn nu prijzen dat we met een gezin over na gaan denken.

Kinderen 0 t/m 2 jaar Gratis
    Kinderen van 3 t/m 9 jaar € 16,50 p.p.
    Volwassenen € 19,50 p.p.
    65-Plussers € 18,00 p.p.
    Mindervalide volwassenen € 16,00 p.p.
    Mindervalide kinderen € 14,00 p.p.
    Mindervalide 65+ers € 15,00 p.p.
    Honden (incl. opruimzakje en snack) € 3,50 p.p.
    Parkeerkaart dagbezoeker € 6,50 p.a.
    Parkeerkaart abonnementhouder € 3,00 p.a.
    Tarieven zijn geldig t/m 01 april 2012

11. kuurgast

kuurgast Donateur

@ Nancy, ben benieuwd wat de uitslag zal zijn. Hradec Králové Kraj/regio is eigenaar van de dierentuin?

@ Baan, dit is appels met peren vergelijken. De koopkracht in NL is hoger dan in Tsjechië.

12. Het verschil in deze is wel heel erg groot.

Ga maar eens aan het rekenen met andere zaken Kuurgast?

13. char

char † In Memoriam

Baan!!.. Vriend,..

Het gaat mij niet om de toegangsprijzen in Nederland...

En ik kan die nieuwe prijzen in Dvur Kralove makkelijk betalen,...

Maar de lol is er wel van af!!..

En ZEKER voor een gemiddeld Tsjechisch gezin!!..

En... het is toch eigenlijk van de zotte dat ik mij als Nederlander hierover druk maak??...

Misschien hou ik van het land.. en ken ik veel Tsjechen?...

Maar er zijn nog zat andere dierentuinen.. of andere, meer betaalbare, uitjes..

Ach,.. en Nancy.. zeg maar tegen de directrice dat mijn geld dit jaar naar een Babybox gaat

Lijkt mij een stuk nuttiger dan ook maar 1 kroon aan haar salaris bij te dragen!!..

Char.

14. De dierentuin is een naamloze vennootschap, ik weet niet hoeveel invloed de hejtman hier heeft. Maar pani Holeckova is niet de meest meegaande en doet waar ze zin in heeft.

Het volgende is geen grapje, ze kijkt uit het raam en zegt, het is mooi weer vandaag, vanaf vandaag gelden de zomerprijzen. Voor de marketing afdeling een ramp. :fool:

Heel Dvur Kralove is in rep en roer, er wordt gezegd dat de aandeelhouders niet gestemd hebben over de entreeprijs, maar of dit waar is. :confused:

Char, ik zal het haar morgen vertellen.

Ons dierentuinbezoek wordt Praag of Liberec.

15. Professionele dame. :deuk: :nee:
    Dus boycotten heeft wel degelijk zin, zolang de dieren er maar niet de dupe van worden.

16. Vanochtend met de "Zoo" om de tafel gezeten, er is me heel veel toegezegd wat vandaag getekend zou worden door de directrice. Ben heel benieuwd, wanneer er iets concreets gebeurt, laat ik het zeker weten.

17. kuurgast

kuurgast Donateur

Nancy ik lees berichten dat ze aparte prijzen van de safari-tour en het gewone dierentuin-bezoek willen invoeren.
    Bron: hradec.idnes.cz.

Baan, voor een redelijke vergelijking kan je beter de prijzen van de dierentuin in Praag en Liberec naast die van Dvůr Králové bekijken.

18. Het resultaat van de bespreking komt er in het kort op neer dat de prijzen voor de "gewone" dierentuin hetzelfde blijft. Voor de safari moet er een toeslag betaald worden van 120 kronen.
    Ook blijven de gezinskortingen, kortingen voor scholen etc. van kracht.

Bij deze een citaat uit de mail die ik kreeg:

Zasedání představenstva ZOO Dvůr Králové a.s. se zabývalo doporučením valné hromady (rady kraje) ze dne 25. 5. a jednohlasně se usneslo na následujícím:

1. Vstupné do klasické části zoo zůstává ve stejné výši jako vstupné do zoo v roce 2010.
    2. Od 1. 6. 2011 bude zahájen provoz SAFARI 2011 umožňující vjezd do Safari vlastním vozem (autobusem). Vstupné bude 290,- Kč pro dospělou osobu a 190,- Kč pro dítě od 4 do 15 let, důchodce, studenty do 26 let a ZTP. Děti do čtyř let mají vstup zdarma. V ceně je zahrnuta i pěší prohlídka klasické části zoo.
    3. Systém slev (např. rodinné pasy, skupinové slevy, slevy pro školy, permanentky, aj.) zůstává zachován.
    4. Večerní safari bude provozováno v červnu a září každý pátek a sobota a během letních prázdnin denně od 21 do 22 hod. Vstupné zůstává ve stejné výši jako v roce 2010.

Platný ceník od 1.6.2011:

vstupné SAFARI včetně ZOO pouze ZOO doplatek SAFARI
    dospělý 290 ,- Kč 170,- Kč 120,- Kč
    děti 4-15 let* 190,- Kč 100,- Kč 90,- Kč

Děti do 4 let zdarma zdarma zdarma

* (Děti 4–15 let | Studenti denního studia do 26 let s dokladem o studiu| Senioři nad 65 let | ZTP, ZTP-P, průvodce ZTP-P.)

Rodinné vstupné (2 dospělí + 2 děti 4-15 let) – pouze klasická ZOO - 490,- Kč

Rodinné pasy (2 dospělí + 2 děti), skupiny (min. 15 platících osob na skupinu) - sleva 10%

Nevidomí, učitelé (1 pedagog na min.15 dětí), řidič zájezdového autobusu - zdarma

Vlastní provoz Safari 2011 bude zahájen 1. 6. 2011. Slavnostní otevření proběhne za účasti hejtmana královéhradeckého kraje Lubomíra France a zástupců kraje dne 9. 6. v rámci oslavy 65. výročí otevření zoo pro veřejnost

19. Tjonge we zijn er in 2006 nog geweest en ik kon het nakijken. Voor twee volwassesen en twee scholier/student waren we 370 kwijt.
    Maar toen wij de eerste keer (1994) in Tsjechië waren zijn we in Praag naar de dierentuin geweest. We werden nog "belazerd" ook. Wij moesten pp twee kaartjes van 10 Kč betalen en voor de kinderen pp twee kaartjes van 5 Kč. Ons werd verteld dat de prijzen gestegen waren, maar de ude kaartjes eerst op moesten.:lmfao:

@ Baan, daarom gaan we ook nooit in Nl naar de dierentuin.:zwijg:

20. Franky, waar is de foto gemaakt van het grote huis met de palmboom langs de mooie trap?

Deel deze pagina