Zonnepanelen, ervaringen, leveranciers

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dan moet ik eerst zeker weten dat de prijzen in NL beduidend lager zijn dan in CZ.
Dat is dus precies wat ik probeer te achterhalen

@camyl bedankt voor de link, daar heb ik wel iets aan.
 
Laatst bewerkt:
Besparing van 50% waarop?
En Feertje vraagt om een complete oplossing, een levering, montage en aansluiting.
Met garantie en de voorwaarden om stroom te leveren aan het energiebedrijf.

Wie o wie weet het fijne er van?
 
Dank voor zover heren.
vraag blijft nog overeind, wie heeft hier info over.

citaat van kukel
En Feertje vraagt om een complete oplossing, een levering, montage en aansluiting.
Met garantie en de voorwaarden om stroom te leveren aan het energiebedrijf.
einde citaat
 
Klopt Camyl, maar de aangegeven linken werken niet meer en dat zou best eens kunnen inhouden dat die firma niet meer bestaat. Dat was immers al ruim 2 jaar geleden.
En daarbij, dat is één voorbeeld maar meerdere offertes lijkt me niet echt onverstandig.
We blijven zoeken.
 
Nadat we, eigenlijk pas enkele maanden geleden, hadden besloten om permanent naar Tsjechie te verhuizen, liepen we bij de eerste zoektocht direct tegen ons droomhuis huis aan in Bělkovice-Lašťany welke we hebben weten te bemachtigen.

Video voor de geïnteresseerde:

Echter, nu alles rond is moet de binnenkant nog gedaan worden, nieuwe keuken, vloeren etc. Maar ook buiten zijn er nog wat dingetjes, waaronder de wens om zonnepanelen te laten plaatsen voor elektriciteit (elektrische vloerverwarming en plug-in hybride auto) en verwarming van water.

Echter zijn we er beide niet in thuis in deze materie. De enige leveranciers die ik kon vinden waren EON en CEZ, maar het lijkt mij stug dat er maar 2 leveranciers zijn die je compleet ontlasten.

Heeft 1 van de forumleden toevallig zonnepanelen laten plaatsen en wat zijn de ervaringen?

[EDIT] Vraag samengevoegd met bestaand topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

dennuzzz

Donateur
prachtig huis! mijn complimenten. Stiekem nieuwsgierig wat zoiets kost ;)

zonnepanelen in Tsjechie schijnt een langdurig en lastig tracee te zijn...

btw nog droge voeten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb sinds 2013 zonnepanelen. Toen ik eraan begon dacht ik heel naïef dat het bijna hetzelfde zou gaan als in NL.
Nou niet dus, je heb een vergunning nodig, je moet een bewijs van goed gedrag hebben (in mijn geval uit NL en laten vertalen) om een IČO aan te vragen en nog wat papierwerk. Ook moet ik elke maand opgeven wat de opbrengst is van de panelen en daarvoor heb je een inlog op een speciale webpagina nodig waarvoor je weer elk jaar een certificaat moet kopen om te kunnen tekenen. Ik zou er niet meer aan beginnen. Maar misschien is het nu makkelijker en de taal is voor jullie ook niet het probleem, want uiteraard is bijna alles in het Tsjechisch.
 
prachtig huis! mijn complimenten. Stiekem nieuwsgierig wat zoiets kost ;)

zonnepanelen in Tsjechie schijnt een langdurig en lastig tracee te zijn...

btw nog droge voeten?
Het lijkt allemaal zo makkelijk als je het leest. Echter ging mijn "dit werkt zo niet in bureaucratisch Tsjechie" alarm af vandaar dat ik toch maar even ging polsen. Ze adverteren dat de subsidies aangevraagd wordt en dat het terugverdiend in 15 jaar (wat mij te lang is overigens). een digitale batterij waar je weer uit kan putten maar je ook weer maandelijks voor moet betalen.

En ja, we hebben het overleefd. We zitten met vrij veel groen om ons heen, dus het zakte relatief snel de grond in. Ik had eigenlijk de kap van het zwembad even open moeten zetten, dan had die waarschijnlijk wel vol gezeten. :D

Qua prijs zijn we uiteindelijk uitgekomen op 6.9 miljoen inclusief inboedel binnen en buiten zoals je het ziet. De vraagprijs was 7.5 miljoen. In de garage liggen ook nog een hoop extra materialen die ook blijven staan.
Ik heb sinds 2013 zonnepanelen. Toen ik eraan begon dacht ik heel naïef dat het bijna hetzelfde zou gaan als in NL.
Nou niet dus, je heb een vergunning nodig, je moet een bewijs van goed gedrag hebben (in mijn geval uit NL en laten vertalen) om een IČO aan te vragen en nog wat papierwerk. Ook moet ik elke maand opgeven wat de opbrengst is van de panelen en daarvoor heb je een inlog op een speciale webpagina nodig waarvoor je weer elk jaar een certificaat moet kopen om te kunnen tekenen. Ik zou er niet meer aan beginnen. Maar misschien is het nu makkelijker en de taal is voor jullie ook niet het probleem, want uiteraard is bijna alles in het Tsjechisch.

Qua taal is het wellicht makkelijker, voor de rest klinkt het als een beste activiteit. Tezamen met de jaarlijks en maandelijks terugkomende kosten, de afschrijving en aanlegwerk, is het maar afvragen of het de moeite is. In ieder geval heb ik het opgeschreven en houd ik het in gedachte bij het verder uitwerken van de hele situatie. Ik houd iedereen op de hoogte met de voortgang en bevindingen.
 
Bovenaan