Zomervakantie Radovesnice 2021

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat woon ik hier toch comfortabel. Nooit nagedacht dat hier muggen zouden komen. Heb wel wat last van fruitvliegjes. Zou ze kunnen bestrijden maar ze zitten me niet in de weg. Heb ook wel eens in de avond wolken kleine vliegjes gezien. Geen last van gehad. Wat is de natuur toch rijk!
 
Woensdag 11 augustus 2021

Vandaag is het dus de dag dat wij na 2 jaar weer naar Praag willen gaan. Mijn vrouw is wat dat betreft minder enthousiast en aanvankelijk wilde ze ook niet mee. Vooral het tempo van 2 jaar terug en het aantal bezoeken aan Praag (4x) toen was wat haar betreft wat teveel van het goede. Zelf kan ik niet vaak genoeg naar Praag, maar ja, het is wel een gezinsvakantie. Overigens hebben ook de kids geen probleem om naar deze geweldige stad te gaan. Als het maar niet te warm is en dat heb je al gauw in een stad.

Het enige waar ik een beetje tegen op zie is dat het parkeren bij het winkelcentrum van Cerny Most niet meer mogelijk is. Ik vond dat toch zo’n geweldige plek. Wij gaan nu ons geluk maar proberen bij de Hornbach. Deze plek kreeg ik via de FB groep aanbevolen, omdat die gratis zou zijn. Nu was C.M. dat ook altijd, maar zelfs tegen betaling had ik de auto daar graag neergezet.

En begin van de middag gaan wij en route. Vanaf Radovesnice is het maar een ritje van 40 minuten. Zeer goed te doen dus. Bij Cerny Most aangekomen is het even zoeken naar de parkeerplaats van de Hornbach. Maar opnieuw brengt de navigatie ons niet waar wij willen zijn. Uiteindelijk een prima parkeerplek gevonden bij meubelzaak Sconto. Zo te zien mogen wij daar gewoon staan. Toch voor de zekerheid de invalidenparkeerkaart op het dashboard achtergelaten.

NB. Achteraf heb ik het vermoeden dat het niet meer kunnen parkeren bij C.M. op een misverstand berust. Immers het winkelcentrum C.M. is er nog steeds, dus waarom zou je niet meer op het dak kunnen parkeren. In september ga ik het uitproberen.

En voorts gaat het via een geïmproviseerd pad richting de metro.

Cerny Most 1.jpg

Het is even ploegen met de rolstoel, maar vast niet meer dan een voorproefje van wat Praag nog voor ons nog in petto heeft. De rest gaat routinematig, wij kopen bij de Vietnamees dagkaarten voor de metro en stappen gewapend met mondkapjes de metro in. Wel stappen wij dit keer pas bij het metrostation van Narodni trida uit. Dit brengt ons iets dichter in de binnenstad dan Florenc, heb ik berekend.

Praag 1.jpg

Gewoontegetrouw lopen wij meteen de verkeerde kant op, maar niet lang. Aangezien wij op ons gemak naar Praag zijn gegaan is het inmiddels 15.00 u en lusten wij wel wat. We nemen de brug ten westen van Karluv most.

Selfie Praag.jpg

Eenmaal aan de andere kant van de Elbe aangekomen, zien wij mijn geliefde restaurant PastaR liggen en ploffen daar neer. Zoals altijd is de bediening daar allervriendelijkst en bof ik ook nog eens enorm dat het gerecht van de dag risotto is.

PastaR 1.jpg

PastaR 2.jpg

Zodra wij een beetje zijn bijgekomen, gaan wij weer verder langs het water van de Elbe. Op een gegeven moment moeten wij afdalen, hetgeen enkel via een trap kan. En dan gebeurt er weer iets geweldigs. Een willekeurige toerist biedt aan Jelle met rolstoel en al naar beneden te tillen. Hij samen met mijn echtgenote vooraan en ik de achterkant. Lief aangeboden, maar dat zag ik toch gelet op mijn rug niet zitten. Dus toen is Jelle met hulp zelf maar naar beneden gelopen. Blij dat dat nog steeds kan.

Praag 2.jpg

En verder gaat het richting het Slivovice museum. Ik heb daar aardige recensies over gelezen. Nou niets is minder waar, wat een geweldige ervaring, of je nu wel of niet van het lekkere goedje houdt. Ik ga hier expres niet al te veel over vertellen, maar het museum is een echte aanrader!

Slivovice 1.jpg

Bij de prijs inbegrepen is een proeverijtje, op verzoek met of zonder alcohol. Ik had graag voor het eerste gekozen, maar dat leek mij niet erg verstandig. En zo krijgen wij allen pruimenlimonade. Na een zeer amusant gesprek met onze gastvrouw gaan wij richting ons metrostation.

Waarna onze metro ons weer naar het eindstation Cerny Most brengt. Op de weg terug nog een kort stopje bij de Lidl in Ovcary en hierna bereiken wij in schemering (het is 20.45 u!) ons huisje.

PS. Al met al is ons Praag anno 2021 enorm meegevallen. Nog heel duidelijk zijn de naweeën van Covid waarneembaar. Geen massatoerisme, dus ook minder last van langs mensen heen moeten ploegen. Heel prettig voor ons, maar natuurlijk niet goed voor Praag.
 

kuurgast

Donateur
Franky tot wanneer blijven jullie?

Momenteel is er de 1000 mijlen van Tsjechoslowakije, een race van (118) historische voertuigen.
Zaterdag gaan ze tussen 13:30 – 15:30 lunchen op het plein Bechyňovo náměstí in Přibyslav en daarna rijden ze door naar Praag.
Dus om circa 16.30 kunnen ze in jullie omgeving rijden van Čáslav > Kolín > Český Brod > Praag.
Een deel van het plein is ook te zien via een webcam.

Tot en met zaterdag is er in Kutná Hora een street art festival met graffiti-kustenaars en muziek
Locatie: treinstation Kutná Hora-Sedlec waar zaterdag het hoofdevenement is met muziek, skateboard jam, foodtruck, pivovar Kutná Hora etc.
 
Super bedankt weer, Kuurtje. Dat van zaterdag gaan we niet redden, tegen die tijd hopen wij al in Duitsland te zijn, maar dat van Kutna Hora is een leuk idee voor morgen. Mochten we gaan, zal ik dat wel hier verslaan.

:( Altijd weer die muggen. En altijd 's avonds. En altijd dat plekje waarvan je dacht,.............
Misschien een suggestie: Bij de lokale Lekarna vragen naar: repelent proti komárům.
Doet wonderen!
Vandaag, toen wij toch in de shopping mall van Kolin waren, maar even het goedje aangeschaft :ja:

Muggenspray 1.jpg
 
Donderdag 12 augustus 2021

Vandaag is het vooral even bijkomen van het geweld van gisteren. En daarbij is het vandaag ook weer een stuk warmer, dus doen wij het vooral rustig aan. Zelfs het terras is voor langere tijd op het heetst van de dag niet te doen. Zodra het wat aan het afkoelen is gaan wij richting de shopping mall van Kolin. Deze blijkt echter aan de nogal kleine kant te zijn, maar wij kunnen daar wel slagen voor de muggenspray.

Kolin.jpg

Hierna zakken wij af richting Kutna Hora om weer lekker te kunnen eten bij Piazza Novana.

Piazza.jpg

En opnieuw valt het ook daar op hoe rustig Tsjechië nog steeds is met toeristen.
Daar ontbreken met name de Aziaten, nou ja ontbreken… Na afrekenen zetten wij de avond weer in ons huisje voort.
 
Vrijdag 13 augustus 2021

Sinds enige tijd is het vandaag eens weer vrijdag de 13e. Persoonlijk ben ik niet hoog bijgelovig en daarnaast herinner ik mij nog een heel leuke klassenavond op vrijdagavond de 13e toen ik nog als brugger op de Visser ’t Hoofd in Leiden zat. Maar goed, dat terzijde.

De ochtend ontbijten wij met eieren. Onze huisbaas verbouwt, zoals veel Tsjechen, zijn eigen groenten en heeft ook wat kippen. Dus op een gegeven moment hadden wij hier 3 dozen met eieren op het aanrecht staan. En ook de nodige tomaten uit eigen tuin. En aangezien het alweer onze laatste dag hier is ….

Verder spenderen wij de rest van de ochtend aan het doen van wat laatste wasjes en alvast wat inpakwerk. Scheelt morgen weer. In de middag besluiten wij onze plannen wat bij te stellen. Het is vandaag namelijk nog warmer dan gisteren en geen weer om er op uit te gaan. De tip van Kuurtje betreffende het straatfestival in Kutna Horna valt dan ook af. Wat wel kan, is de autosafari in Dvur Kralove. Mocht de temperatuur het toelaten kunnen wij na de safari ook altijd nog het park in. Dus op naar D.K. gaat het. Leuk overigens om daar weer te zijn, daar waren we destijds ook al in 2011, toen nog de eerste kennismaking met dit geweldige land.

Zo gezegd zo gedaan en na enige vertraging komen wij in het park. Na enige gestuntel met de QR-codes gaan de slagbomen naar de safari open. Het belooft een mooi ritje te worden en al te druk is het ook niet. We sluiten aan in het rijtje auto’s en maken zoveel mogelijk stopjes. En ondertussen genieten wij onder heerlijke airconditioning van de dieren die wij passeren.

Dvur Kralove1.jpg

Dieren die overigens ook best last van de warmte hebben en waarvan velen de schaduw op zoeken.

Dvur Kralove2.jpg

Je kunt jezelf ook zo groot mogelijk maken door op je rug te gaan liggen, aldus deze leeuw.

Dvur Kralove3.jpg

Na het verlaten van het afgeschermde deel waar de leeuwen verblijven, is dat tevens het einde van het safari gedeelte.

Dvur Kralove4.jpg
N.B. op de achtergrond de auto van een beveiliger. Iedereen herinnert zich vast nog wel die toestanden met Franse toeristen in Beekse Bergen.

Gelet op de enorme warmte buiten laten wij het plan varen het park te voet in te gaan. Verder is het ook alweer wat later in de middag en besluiten wij nog 1 keer naar het Indiaas/Nepalees restaurant in Hradec Kralove te gaan. Net als de vorige keer is het eten daar weer geweldig en wij laten ons het eten op de laatste avond in Tsjechië dan ook goed smaken.
 
Zaterdag 14 augustus 2021

En toen was het alweer 2 weken dat wij in Tsjechië verblijven. En daarmee is ook de dag aangebroken met dubbele gevoelens. Jammer dat er een einde aan het verblijf is gekomen en tegelijkertijd ook weer het verlangen naar ons heerlijke eigen huis terug te kunnen keren. Dit jaar is dat nog sterker dan anders, aangezien ons huis afgelopen september/oktober behoorlijk is verbouwd, met allerlei luxe features. Komt daarbij ook dat onze kinderen, met name onze dochter van 16, steeds meer haar eigen plan aan het trekken is. En dat hoort ook zo. Dus ja, of er een Tsjechië vakantie 2022 met het hele gezin in zal zitten? De toekomst zal het uitwijzen.

Zoals gebruikelijk staan wij vroeg op, ruimen de auto in en leveren het huis bezemschoon op. En nog voor tienen meldt zich onze huisbazin samen met haar kleinzoon. De ervaringen worden uitgewisseld en de meterstanden opgenomen. Of het nu door onze cadeautjes komt of wij echt weinig stroom en gas hebben afgenomen, de schade valt in onze ogen wel heel erg mee. En dan is het echt tijd voor het nemen van het afscheid.

Voor de laatste boodschapjes gaan wij nog 1 keer naar de Lidl in Ovcary en daarna richting Melnik voor het middageten bij Mex.

Mex 1.jpg

Ook weer zo’n leuke traditie en bovendien, de vakantie eindigt pas bij het openen van onze voordeur in A.P. zegt altijd. Zoals vaak de laatste jaren is er nog net parkeergelegenheid voor ons, terwijl het toch druk is bij het restaurant. Allen slagen wij er in iets lekkers te kunnen bestellen

Mex 2.jpg

Mex 3.jpg

en daarbij pakt de befaamde Pfeffer steak van Jelle en mij dit keer uit als een stuk vlees van jewelste.

Mex 4.jpg

Mex 5.jpg

En dan is het tijd om verder te gaan. Verwachte aankomst is rond 23.00 u en dat is mooi, want onze zoon heeft nog een verjaardagsfeest om bij te zijn. Ik vind het stoer na zo’n rit. De rit zelf gaat van een leien dakje. Zoals in heel deze vakantie geen wegwerkzaamheden van belang, zelfs het eeuwige werk aan de D1 in Tsjechië lijkt dit jaar over te zijn. Zelf voel ik mij erg fit en kan ik de stopjes bijna beperken voor tanken of sanitair ontspannen. En ook de route van de terugreis verloopt anders dan vorige jaren. Ook weer te danken aan het gebruik van Google. Zo laten wij dit jaar Groningen volledig liggen. Na een laatste tankstop in Heerenveen gaat het hierna richting de afsluitdijk. Die is dit weekend weer open. Inmiddels is het donker en rijden wij op ons gemak toch stevig door en arriveren wij op tijd thuis voor het feestje waar onze zoon nog bij wil zijn.
 
Bovenaan