Zomervakantie Radovesnice 2021

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dinsdag 3 augustus 2021

Als wij opstaan is het weer lekker weer en naar mate de ochtend vordert wordt het weer alleen maar beter. Dus na een plons in het zwembadje, meer is het echt niet, ontbijten wij lekker op het terras zolang de kids nog slapen.

Ontbijt.jpg

Zodra onze jongste éénmaal wakker is gaan wij samen eens kijken hoe ver het lopen is naar het achter ons huis gelegen bos. Gewapend met de app van Mapy komen wij een aardig end, alleen klopt het laatste stuk niet. Aangezien het inmiddels op het warmst van de dag is besluiten wij een nieuwe poging voor een andere dag te bewaren.

En over pogingen gesproken, ook die van de BBQ vanmiddag moeten wij opnieuw uitstellen. Het weer leek zo mooi, maar uiteindelijk niet bestendig genoeg voor een relaxte BBQ. En dus gaan pa & ma, op dringend verzoek van de kids naar de dichtstbijzijnde Burger King in Dobsice. Eigenlijk kan dit natuurlijk niet, maar vooruit om met name onze dochter met “huisarrest” te steunen hebben wij ons laten vermurwen.

En aangekomen bij de Burger King zien wij, hoe kan het ook anders, voor het eerst landgenoten. Zoals het Tsjechen betaamt is de bestelling snel voor elkaar en kunnen wij onder redelijk tempo huiswaarts. Want wij hebben ook ijs besteld. Eénmaal thuis gekomen is het weer het beste weer van de wereld en nuttigen bij het fastfood op het terras. De rest van de avond brengen wij weer gezellig onder het genot van een filmpje door. En morgen is het de grote dag!! Tenslotte nog wat plaatjes van ons paleisje.

Huis 1.jpg

Huis 2.jpg
 
Woensdag 4 augustus 2021

Het is vandaag dag nummer 5 in Tsjechië en dat betekent: de dag van de PCR test. Via de FB Covid groep heb ik voorafgaand aan het vertrek naar Tsjechië de nodige informatie verkregen en zo ook nog thuis de test voor vandaag gereserveerd.

We zijn dan ook allen vroeg uit de veren want de afspraak staat om 11.00 u in Pardubice. Volgens de telefoon een kleine drie kwartier rijden. Om geen verrassingen tegen te komen (en die kans is niet klein in Tsjechië) gaan wij ruim op tijd rijden. Maar zonder enige vertraging rijden wij het centrum van deze toch wel grote plaats binnen.

Als wij het ziekenhuis complex naderen zien wij een behoorlijk aantal gebouwen die de tand des tijds niet best hebben doorstaan. En dat geldt niet minder voor gebouw 8, waar wij moeten zijn.

test locatie.jpg

Bord test locatie.jpg

Maar desondanks staat alles zeer goed aangegeven, alleen het parkeren verdient geen schoonheidsprijs. Maar daar kom ik zo op.

Wij zijn met ons 4, maar aangezien de onderzoeksruimte enkel via een (eveneens) vervallen trapje te bereiken is, wachten Jelle en ik buiten. Na een slordige 10 minuten komen de dames weer naar buiten. Tamar heeft nog de tranen in d’r ogen staan, want anders dan in Nederland zijn de Tsjechen niet zachtzinnig met het wattenstaafje. En gaat ie ook nog eens in beide neusgaten. Kosten zo’n slordige CZK 800,00. Maar goed, het is voor een goed doel.

Hierna gaat het richting de auto en ga ik de parkeerkosten betalen. Blijkt het om 20 kronen te gaan. En dan begint het. Niet genoeg kleingeld, dus dan maar pinnen. Pakt het apparaat mijn pinpas niet. Oh wacht, op de hoek staat een geldautomaat, maar dan moet ik wel een klein bedrag pinnen, want grotere biljetten lust het apparaat niet. Ga ik pinnen voor 500 kronen, krijg ik 1 briefje van… Juist ja. Dan maar een kleiner bedrag pinnen en ja hoor dat lukt. Snel in de auto richting de slagboom, maar wat ik ook probeer, het ding gaat niet omhoog. Indrukken van de intercom levert niet meer dan een onverstaanbaar Tsjechisch gekrijs op. Dan komt onze achterligger te hulp en maakt die ons duidelijk dat de uitgang zich op een heel andere plek bevindt.

Enfin, na wat zweetdruppeltjes van mijn kant kan dan eindelijk de terugreis beginnen. En die gaat via Chrudim, want daar is een Tesco en we hebben nog e.e.a. nodig wat bij de Lidl niet te vinden bleek. En hierna rijden wij in alle rust richting ons huis, hopende dat de uitslag goed zal zijn en niet te lang op zich zal laten wachten. Nou onze gebeden worden verhoord, want een kleine 2 uur komt het verlossende smsje al. Toppie, de echte vakantie voor ons allen kan nu beginnen.

En dit heugelijke feit besluiten wij te vieren door met z’n viertjes in Kutna Hora te gaan eten. Bij de Italiaan aldaar, waar wij eigenlijk al sinds 2014 komen. Het eten is daar altijd goed en de bediening aller vriendelijkst.

Italiaan 1.jpg

Italiaan 2 jpg.jpg

Komt daar dit keer ook bij dat de ambiance heel prettig is. Op het terras zit een keur aan nationaliteiten, zoals onder andere een stel Duitsers en Zweden. En natuurlijk ook wat Tsjechen. Mijn oude hart gaat helemaal kloppen zodra een jongbejaarde Slayer fan met partner op het terras plaats neemt. Geweldig en kennelijk laat ik dat zo blijken dat Jelle voorstelt om met hem op de foto te gaan. Nou, dat gaat mij iets te ver eigenlijk. Zodra onze buikjes éénmaal rond zijn gaan wij weer huiswaarts voor het vervolg van deze fijne dag.

P.S. De puzzel is inmiddels ook af, goed tijdverdrijf voor onze jongste in isolatie

Puzzel af.jpg
 
Als wij het ziekenhuis complex naderen zien wij een behoorlijk aantal gebouwen die de tand des tijds niet best hebben doorstaan. En dat geldt niet minder voor gebouw 8, waar wij moeten zijn.
Even een update mijnerzijds:

Dit "ziekenhuis", dat overigens gesloten was, is weer opengesteld voor het testen en vaccineren.
Elke mogelijkheid om het Corona virus te controleren en te bestrijden wordt gebruikt.

Het klopt dat deze lokatie een beetje "over tijd" is,.......maar de locatie was voorhanden: Dus vermindering van werkdruk elders.
Roeien met de riemen die je hebt!


Het "vriendelijk" personeel en het hebben van "muntgeld", zal nog wel een aantal reacties geven. :lache:

Gelukkig dat het uiteindelijk toch allemaal gelukt is.

Ik wens jullie allemaal nog veel plezier!
 
Donderdag 5 augustus 2021

Vandaag is het de eerste dag dat wij onbezorgd met ons 44 er op uit kunnen. Heerlijk. En daarbij is het plan om naar Frantisek te gaan alwaar een glasblazerijmuseum te vinden is. Volgens de site hoeft er niet gereserveerd te worden en gaan wij er dus op de bonnefooi heen. De weg erheen gaat over de heerlijke plakbandweggetjes die wij nog van het Reuzengebergte kennen. Het is dan ook goed oppassen om niet in gaten in het wegdek terecht te komen.

Onderweg tanken wij zowel benzine alsook bij een ander pompstation LPG. En wat al weer een tijdje terug is, doet zich daar weer voor. Een jongedame zonder enig begrip voor mijn niet beheersen van de Tsjechische taal. Mijn verontschuldigingen zijn werkelijk waar aan dovenmansoren gericht en meewarig blijft zij haar hoofd schudden. Ik moet daar erg om lachen.

Hierna gaat de reis verder en leidt de navigatie ons tot het parkeerterrein van het museum.

Glasmuseum.jpg

Waar het overigens uitgestorven is. En éénmaal in het museum snappen wij ook waarom. Het museum is dan wel open, maar de fabriek niet. Waarschijnlijk vanwege vakantie? Wie zal het zeggen. Niettemin kijken wij onze ogen uit naar al het moois en verbazen wij ons wat je allemaal met glas kunt doen.

Glasmuseum1.jpg

Glasmuseum3.jpg

Glasmuseum4.jpg

Glasmuseum5.jpg

Anders dan de glasfabriek waar wij 2 jaar terug waren, ligt bij deze fabriek de nadruk veel meer op kunstobjecten dan gebruiksvoorwerpen. Fijn ook om te ervaren hoe rolstoelvriendelijk dit museum is. Jelle kan werkelijk overal, maar dan ook overal komen. Maak je doorgaans nog niet zoveel mee in Tsjechië. Na het kopen van een presentje voor onze “poesoppas” thuis gaan we weer en route.

Aangezien wij niet al te ver vanaf Benesov verwijderd zijn, is het plan om het middageten bij Hotel Benica te gebruiken. Echter komen wij daar op het laatste moment toch op terug en gaat het richting restaurant Svejk. Van dat restaurant weten wij zeker dat het eten altijd goed is. Helaas is het wel te koud voor eten op het terras, maar dat hindert niet.

Svejk1.jpg

Svejk2.jpg

Svejk3.jpg

Ook hier geen gedoe met mondkapjes, laat staan controle van onze gezondheid. Hadden wij in het verleden vaak een ober die goed Engels sprak, dit keer een alleraardigste en behulpzame jongedame. Haar Engels is dan wel aan de mindere kant, maar haar enthousiasme om er toch iets van te maken is overweldigend. En ook tijdens ons eten houdt zij ons strak in de gaten of alles nog steeds naar wens is. Bij het afrekenen mag zij dan ook op een behoorlijke fooi rekenen en mochten wij deze vakantie nog eens in de buurt zijn, sluiten wij een tweede bezoek zeker niet uit. Anders dan op de heenreis gaat de weg terug voornamelijk via de snelweg en gelet op de afstand is dat geen overbodige luxe. De avond sluiten wij weer gezellig met ons allen af.
 
Vrijdag 6 augustus 2021

Vandaag maken wij er een rustig dagje van. Het weer is verder ook niet zo best. Wat dat aangaat verloopt de vakantie 2021 een beetje omgekeerd. Doorgaans kenmerken onze Tsjechië vakanties zich namelijk door uitstekend en soms te heet weer in de eerste week, met pas in de tweede week minder weer. Afgaande op in ieder geval de weersvoorspelling de komende dagen lijkt het nu andersom te zijn.

Maar goed, terug naar vandaag. Het plan is dus om het wat rustiger aan te doen. En dat lukt goed. In de middag gaan wij er nog wel even op uit richting de nieuwste shopping mall Aupark in Hradec Králové.

Dit winkelcentrum bevindt zich wat uit het centrum en kent uitstekende parkeergelegenheid, ook met een dakkoffer. Officieel schijn ik met LPG op het terras te moeten parkeren, maar vanwege Jelle smokkel ik een beetje. :fluit:We kunnen ons niet goed orienteren en gaan via een omweg naar het winkelcentrum. Daar aangekomen zien wij een heel vertrouwd beeld. Wat dat aangaat zijn de shopping malls in Tsjechië via een herkenbaar concept opgesteld. 2 lagen met allerlei winkels en het eetgedeelte op de bovenste verdieping.

Aupark 1.jpg

Aupark 2.jpg
Kennelijk is het uitverkoop en onze jongste kan heel goed slagen bij, jawel, de H&M:lache:. Daarentegen hebben wij niets nodig en vertrekken wij via een loopbrug naar de parkeergarage.

Hierna vertrekken wij naar de binnenstad. Daar moet een Indiaas/Nepalees restaurant zijn dat heel goed aangeschreven staat. En dat klopt inderdaad. Zelf maak ik gebruik van de gelegenheid om weer eens heel pittig te eten.

Indiaas eten 1.jpg

Indiaas eten.jpg
Hoe morgen verloopt zien wij dan wel weer :deuk:. En ook de rest geniet van het exquise eten. Met de buikjes meer dan rond gaat het daarna weer richting ons huisje.
 
Inderdaad Kuurtje, je zag de kaasplak. Dat andere hebben wij nog niet langs zien komen. Ik moet ook zeggen dat met name de kaart bij Svejk heel klein was, Slechts 1 geprint A4tje. Zal vast met de Corona te maken hebben. Van dat museum hangt hier een flyer op het prikbord. We zien wel of we daar nog heen gaan.
 
Zaterdag 7 augustus 2021

Als wij uitgeslapen opstaan is het inderdaad heerlijk zonnig weer. En anders dan vorige dagen is het mooie weer ook een stuk bestendiger. Helblauwe luchten zien wij. Wij gebruiken ons ontbijt dan ook weer heerlijk op het terras. Het plan om vandaag naar de kasteeltuinen van Lysá na Labem te gaan, maakt dan ook een grote kans.

Terwijl ik dat zo eens aan het bekijken ben, gaat opeens de bel. Aan de deur de kleinzoon van de eigenaar vergezeld van zijn opa. Ze komen voor schoonmaak van het zwembad en verder krijg ik een plateau met zelfgebakken Apfelstrudel. Door oma gebakken, vertelt de kleinzoon trots en dit laten wij ons dan ook heerlijk smaken.

Aangezien het nog redelijk vroeg is dat wij allen op zijn, doen wij het vandaag rustig aan. Zo lezen we wat, gooien Tamar en ik een balletje, kortom tempo doeloe. Als het dan tegen 13.30 u loopt, stel ik voor te gaan vertrekken.

Aangezien de rit erheen voor het overgrote deel over de snelweg gaat, zijn wij snel op onze bestemming. En ziedaar, nog net 1 parkeerplekje voor ons. Wij lopen vervolgens het park in en zien al snel het kasteel.

Kasteel 1.jpg

Kasteel 3.jpg

Maar wij komen voor de paleistuinen, want het kasteel zelf is niet voor publiek toegankelijk. Daarbij maken wij op de 1 of andere manier de fout voor de moeilijkere weg te gaan, want al wat wij zien, geen tuinen. En ook de paden zijn nu en dan moeilijk te doen met de rolstoel. Maar op een gegeven moment zien wij mensen in de verte afslaan en daar éénmaal aangekomen doen wij dat ook. Ja, en dan zien wij de achterkant van het kasteel met de tuinen.

Kasteel 2.jpg

Het eerste gedeelte doet een beetje aan een labyrint denken, maar is het niet, maar wel heel mooi overigens.

Tuin doorgang.jpg

En al gauw doemen beelden op die gezamenlijk staan voor de 12 maanden van het jaar. Dat de opschriften steeds in Oud Duits staan vermeld, zegt veel over de geschiedenis van het kasteel.

Beeld 1.jpg

Beeld 2.jpg

We maken nog even een tour langs de overige beelden en genieten van de rust.

Maar aangezien het plan met dit mooie weer is om eindelijk te gaan BBQ’en, gaan we weer richting de auto. Thuisgekomen steek ik het schoorsteentje aan en is deze in no-time op temperatuur. Hierna is het gewoon genieten geblazen van het altijd wat sterker gemarineerde vlees in Tsjechië.

BBQ 1.jpg

BBQ 2.jpg

Gelukkig is dat ook zo met de tofu voor Tamar. Op het moment dat wij aan het afronden zijn, komt de combine weer langs om het werk af te maken. Een paar dagen terug werd het werk afgebroken vanwege het opstekende onweer.
 
Zondag 8 augustus 2021

Ik sloot het vorige verslag af met onweer. Nou afgelopen nacht hebben we ook weer onze portie gehad. En dan sta je ’s morgens op, en op een plasje water op het terras na niets meer van te zien. Overigens ook niets meer te zien van het restje op de BBQ dat ik was vergeten weg te halen. Ik denk zomaar dat onze vakantiekat dat op haar geweten heeft.

Wat de rest van de dag betreft wordt het een beetje een kopie van gisteren. We lezen wat, zwemmen wat en luieren gewoon lekker. Persoonlijk valt mij dat niet altijd even makkelijk, maar aan de andere kant, het is gewoon vakantie. En wij komen voor de rust, jagen en stressen doen we de rest van het jaar wel. En bovendien, straks in september, hopende dat er niet een nieuwe lockdown komt, ga ik weer met broertje deze kant op, en dat is andere koek.

Maar aan het einde van de middag gaan wij er toch even op uit richting Pardubice. Daar is een verzameling van een groot aantal winkels waaronder een KiK en zelfs een Action. En ook de Lidl doen wij even aan voor het ontbijt van morgen. Daarna wilden wij gaan eten bij een restaurant dat goed aangeschreven staat, maar helaas, deze was bij aankomst aan het sluiten. Erg veel zin om een andere te zoeken hadden wij niet en daarom zochten wij onze toevlucht tot de Burger King vlak bij ons huis.
 
Maandag 9 augustus 2021

Ook vandaag is het bij het opstaan weer heerlijk weer. Bij het betreden van het terras worden wij weer begroet door een hongerige vakantie kat. Tja, dat heb je als je éénmaal met voeren begint. Intussen bespreken wij het programma van vandaag en dat wordt (nog) geen Praag. Waarschijnlijk doen wij woensdag “for old times sake” deze geweldige plaats aan. Nee, vandaag gaan wij naar de Stekzka bij Janszké Lázne is het plan. Vanuit de ervaring met broertje in 2018 weet ik dat dit bomenpad goed te doen is, een beetje vergelijkbaar met dat in Lipno.

En zo gezegd, zo gedaan. In de ochtend rommelen wij nog wat, want zo lang blijf je nu eenmaal niet op een Stezka, weten wij inmiddels uit ervaring. Maar als het dan tegen tweeën loopt gaan we en route. De rit er naar toe is wel iets langer dan ik had begre[en, maar ach dat hindert niet. Vooral het laatste stuk vanaf de snelweg richting het reuzegebergte is nog steeds fantastisch mooi. Nu wil het geval dat onze telefoon navigatie ons nog geen 1 keer in de steek heeft gelaten, maar vandaag dus wel.
Zo komen wij wel in Janske Lazne aan, maar niet bij de Stezka maar bij het revalidatie centrum. We zien dan ook opeens heel wat mensen met een lichamelijke beperking op straat. Maar de dame bij de receptie is zo vriendelijk ons de weg naar de Stezka te wijzen en dat doet ze werkelijk fabeltastisch.

Aangekomen op de parkeerplaats zijn er nog genoeg invaliden parkeerplaatsen. Dus dat valt alvast mee en zo ook de route naar de kaartverkoop. Voor mij is het weliswaar niet nieuw maar ik geniet vooral van de indruk die de Stezka op de rest van het gezin maakt. Niet alleen is het bouwwerk geniaal, maar vooral de weetjes onderweg en niet te vergeten het steeds beter wordende uitzicht spreken enorm tot de verbeelding.

Stezka 1.jpg
Ik ga met Jelle voorop en zie steeds de dames een verdieping onder mij.

Stezka 2.jpg

Stezka 3.jpg

Als de top éénmaal bereikt wordt vormt het geweldige uitzicht de spreekwoordelijke kers op de taart.

Uitzicht 1.jpg

Uitzicht 2.jpg
Nadat wij van het geweldige uitzicht hebben genoten dalen wij af, ik met Jelle weer voorop.

Stezka 4.jpg
Beneden aangekomen maken wij dankbaar gebruik van de sanitaire voorzieningen en hierna gaat het weer richting huisje. Maar nog niet direct, want voor eten hadden wij een stopje in Trutnov in gedachten. Eigenlijk ook voor “old times sake” want de stad Trutnov was in 2011 onze allereerste kennismaking met een Tsjechische stad. Wij ploffen dan ook neer bij restaurant Pohoda.

Restaurant Pohoda 1.jpg
En het moet gezegd, zo lekker als wij daar gegeten hebben hebben wij deze vakantie tot dus ver nog nergens. Zeer mals vlees en voorzien van een exquise smaak.

Restaurant Pohoda 2.jpg
En ook voor onze jongste hebben ze een tweetal gerechten op het menu staan. Na afrekening genieten wij nog even van het heerlijke uitzicht op het langs lopende publiek.

Restaurant Pohoda 3.jpg
 
Dinsdag 10 augustus 2021

Ook vandaag staan wij weer op met heerlijk weer. Plannen voor vandaag zijn niet echt gemaakt en gaandeweg de dag leidt dat ertoe dat wij vandaag een dagje thuis blijven. Sowieso is het geen temperatuur om ergens te gaan slenteren. Wellicht dat wij er in de loop van de middag nog op uitgaan. We zien wel, het is vakantie.

En inderdaad gaan wij er vandaag niet op uit. Behalve voor het ophalen van het eten dan. Dat doen wij weer bij Pizzerie Mates in Tynec nad Labem. Dit keer duurt het slechts 30 minuten voordat de pizza’s klaar zijn, net genoeg tijd voor een kort bezoekje aan de Penny Market vlakbij.

Eénmaal thuis is het nog lekker weer en kunnen wij weer eens op het terras eten. Heerlijk, maar niet te lang. Regelmatig voel ik venijnige prikjes van hele kleine muggen die enorme bulten veroorzaken.
 
Bovenaan