Zomervakantie Radovesnice 2021

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tja, met de huidige oplopende besmettingen inderdaad spannend. Maar ervan uitgaand dat het doorgaat, dienen wij ons gewapend met 4 aankomstformulieren richting Tsjechië te begeven. En aangezien onze jongste van 2004 is, ook nog eens met een negatieve test op zak.
 
Inmiddels wordt het reizen naar Tsjechië allengs steeds ingewikkelder. Maar ja, dat hebben we met name aan "ons zelf" te danken. Laat ik het maar zo aanduiden. Anders word ik alleen maar weer boos.
Nu Nederland rood is, betekent dat momenteel wel dat onze jongste (met slechts 1 prik op zak) bij aankomst in Tsjechië meteen in quarantaine moet tot dag 5 en dan voor de test moet gaan. Dat wordt dus de eerste dagen geen uit eten met ons 4, maar dat is te overkomen. Het enige doemscenario is dat bij positief getest geworden een extra quarantaine van 14 dagen volgt. En zolang hebben wij ons huis niet geboekt. Wij vragen haar dus in de week voor vertrek naar Tsjechië geen gekke dingen te doen en zich regelmatig te zelftesten en natuurlijk volgt daarna nog de extra PCR test. Eerst maar eens afwachten wat de komende weken brengen :denk:
 
Zo, alles zit in de auto, verplichte PCR test vóór binnenkomst Tsjechië (voor onze jongste) was gelukkig ook weer negatief. Verder zijn drie van ons gewapend met de Corona QR code alsook die van het inreisformulier. Het zoveelste Tsjechië avontuur kan dus weer beginnen. Het plan is weer om vannacht te gaan rijden. Als alles meezit meld ik mij morgen rond deze tijd dus weer. Zal overigens vreemd zijn (en ook eigenlijk wel een beetje jammer) om niet meer te hoeven stoppen voor een vignet.
 
Zo, alles zit in de auto, verplichte PCR test vóór binnenkomst Tsjechië (voor onze jongste) was gelukkig ook weer negatief. Verder zijn drie van ons gewapend met de Corona QR code alsook die van het inreisformulier. Het zoveelste Tsjechië avontuur kan dus weer beginnen. Het plan is weer om vannacht te gaan rijden. Als alles meezit meld ik mij morgen rond deze tijd dus weer. Zal overigens vreemd zijn (en ook eigenlijk wel een beetje jammer) om niet meer te hoeven stoppen voor een vignet.
nou iemand die zoveel moeite doet om in cz op vakantie te gaan ,heeft het dik verdiend .
geniet
 
Vertrek 31 juli 2021

Ik heb het wel eens vaker aangehaald, maar mijn Tsjechië verslagen hebben een hoog Baantjer karakter, om het zo maar uit te drukken. Want ook in 2021 zou ik kunnen starten met, “na een heel kort nachtje, de wekker gaat om 02.00 uur, staan wij op” en “laten wij een in totale slaap gehuld Anna Paulowna achter ons”.

Maar verder is het dit jaar toch beduidend anders. Was het vorig jaar nog lang maar de vraag of Tsjechië het aandurfde Nederland met zijn aparte “slimme lockdown” te ontvangen, dit jaar niets van dat alles. Zelfs als donkerrood land zijn wij nog steeds welkom, zoals eerder aangegeven wel met de nodige (in)spanningen van onze kant. En daarbij was vooral de uitslag van de PCR test van Tamar, voorafgaande aan onze reis, best spannend. Want contacten met leeftijdsgenoten heeft ze genoeg en daarnaast staat ze ook in een winkel sinds kort. Maar gelukkig kunnen wij dus op reis naar ons mooie Tsjechië.

Dit keer gebruiken wij niet langer de krakkemikkige navigatie van de auto, maar gewoon google maps via de telefoon. Hierdoor gaan wij via de A7 naar Duitsland en vanwege werkzaamheden niet via de afsluitdijk. Anders dan voorgaande jaren is het verkeer rond een uurtje of 4 al wat drukker. Oei, zullen wij dan toch last krijgen van zwarte zaterdag? Maar dat blijkt reuze mee te vallen en ook de werkzaamheden in Duitsland zijn er op onze route nog maar nauwelijks. Het is wel weer even wennen dat bij afrekenen van bijvoorbeeld de brandstof steeds het (in Duitsland en ook Tsjechië verplichte) FFP2 mondkapje op moet, maar ach ook dat went snel. Ik ben in de haast alleen vergeten de speciale toiletsleutel voor Jelle te nemen, maar ach dan maar naar het toilet bij pompstations.

En zoals altijd zoeft het, een uitzondering daargelaten, lekker over de snelwegen van eerst Duitsland en vervolgens Tsjechië. En toch wel heerlijk dat er geen stop gemaakt hoeft te worden voor aanschaf van het vignet vlak over de grens. Anders dan wij de afgelopen jaren gewend zijn voert de weg naar ons vakantiehuis voor het overgrote deel over snelwegen als de D8 en vervolgens de D11. Daarbij lijkt het er sterk op dat het eeuwige werk aan de weg blijvend resultaat heeft gekregen. Maar zo hier en daar zie je mensen aan het werk.

Leek het er bij vertrek nog op dat wij zo rond 13.30 u ons vakantiehuis zouden bereiken, door alle stopjes en ook wat kleine files gaat de aankomsttijd via 15.00 u uiteindelijk naar 16.15 u. Eigenlijk is dat ieder jaar wel zo. Dankzij google maps komen wij vlak voor de deur van de eigenaar van ons vakantiehuis uit. Een wat oudere dame komt ons in redelijk goed Duits tegemoet. Ze heeft een jongeman bij zich, haar kleinzoon blijkt later, die gebrekkig Engels spreekt. Zoals gebruikelijk krijgen wij een tour door het huis en wordt de meterstand in onze aanwezigheid opgenomen. Ter afsluiting krijgen wij nog 2 doosje eieren en komkommers uit eigen tuin. Waarop wij de meegenomen cadeautjes uit Nederland afgeven.

Hierna nemen wij onze intrek in het mooie vakantiehuis. Na heel kort bij te zijn gekomen op het terras gaan wij naar de dichtstbijzijnde Lidl. Dat blijkt in Ovcary te zijn, waar overigens een tal van winkels te vinden is. En ook nog eens een Aziatisch (afhaal)restaurant, ideaal voor het avondeten. Immers tot pakweg donderdag kunnen wij niet met ons 4 uiteten, vanwege de verplichte isolatie van Tamar. Vlak na inslaan van de boodschappen bij de Lidl nemen wij dan ook ons avondeten mee bij de Aziaat. Dat wij ons vervolgens heerlijk op het terras laten smaken. Hierna volgt het gebruikelijke ritueel waarna wij uitgeput in bed ploffen. Einde van onze eerste dag in het geweldige Tsjechië.
 
Zondag 1 augustus 2021

Na een lekker nachtje word ik rond 7.30 u met regengekletter wakker. Eenmaal de koffie gezet begin ik aan het verslag over het vertrek van gisteren. En al snel wordt ook mijn echtgenote wakker en gaan wij in alle rust saampjes ontbijten. Hierna volgt een plons in het heerlijke inpandige zwembad. Met de regen buiten wel zo heerlijk eigenlijk.

In de loop van de rustige ochtend wordt ook de rest van het gezin wakker. Jelle die van vrijdag op zaterdag eigenlijk niet geslapen heeft en tijdens de rit naar Tsjechië slechts af en toe, komt als laatste uit zijn bed.

Wat zondag volgt is een heerlijke rustdag na al het geweld van gisteren. Aangezien het vandaag regenachtig en koud is zit een BBQ er nog niet in. Dus oriënteren wij ons waar lekker eten gehaald kan worden en daarbij valt ons oog op Pizzerie Mates in Tynec nad Labem, zo’n luttele 10 minuutjes van ons vandaan.

Over Labem gesproken, wellicht voor velen van jullie bekend, maar dat blijkt de Tsjechische naam voor de Elbe te zijn. Een rivier die overigens haar oorsprong in het reuzengebergte vindt.

Enfin bij het restaurant aangekomen is het er nog maar rustig, maar evengoed duurt het een flink uur voor de bestelde pizza’s klaar zijn. Dus maken wij van de deugd een nood en gaan wij in de tussentijd een lekker stukje lopen. En daarbij kom je dit soort schattige plekjes tegen.

Water 1.jpg

Water 2.jpg
Tegen de tijd dat de pizza’s klaar zouden moeten zijn melden wij ons weer bij het restaurant en is zowaar de hele parkeerplaats vergeven van auto’s met louter Tsjechische kentekens. Dat moet een goed teken zijn en éénmaal thuisgekomen wordt dit nog eens door de kids bevestigt. Ook de rest van de avond doen wij rustig aan. Morgen weer een dag.
 
Maandag 2 augustus 2021

Het weekend is over en dat is te merken. Door het af en toe voorbijkomende verkeer word ik de eerste keer rond 5.30 u wakker. Maar gelukkig kan ik na een sanitair bezoekje (word ook al wat ouder) de slaap weer vatten en word ik vervolgens pas om 8.30 u weer wakker.

Na een snelle douche gaat het hierna richting de buurtsuper. Waar ik tot de conclusie kom dat ik voortaan iets eerder heen moet gaan. Vrijwel al het brood was namelijk op op wat harde puntjes met zout na. Ook heerlijk hoor.

De rest van de dag brengen wij veel in huis door totdat wij 2 voor wat boodschappen richting Podebrady gaan. Eerst langs de Billa voor de afwisseling, maar dat zal ook gelijk de laatste keer zijn. Wat ons betreft een nogal kleine en rommelige supermarkt. Met daarbij de pech dat het vandaag, of in ieder geval dat wij er waren, kennelijk de bijvuldag was. Dus daarna toch ook nog maar even naar de Lidl in Ovcary gegaan en dat beviel een stuk beter. Leuk om te vermelden was dat de kassier daar ons in perfect Engels te woord stond toen hij mij in het Tsjechisch hoorde hakkelen.

En voorts gingen wij weer huiswaarts met het idee eindelijk te gaan BBQ’en. Maar zoals het in Tsjechië gaat had het weer toch andere plannen. Dus toch maar een bezoekje aan de Asian Wok in Ovcary gebracht voor de lekkere take-away. Wij wisten voor vertrek naar Tsjechië wat ons te wachten stond, maar toch zullen we blij zijn als het eenmaal donderdag is en we weer gezellig met ons 4 er op uit kunnen. En dus ook weer leuke restaurantjes kunnen aandoen. In de tussentijd vermaakt Tamar zich prima met een puzzel van bijna 1000 stukjes

Puzzel.jpg

en anders is er altijd nog het zwembadje of het tafelvoetbal spel.
 
Wat een gezellig verhaal weer en altijd leuk om te lezen :toppie:
Ook over het boodschappen doen en uit eten gaan.
Wat is jouw mening over de lokale winkels; zijn die er nog? Is er nog steeds een bezoek mogelijk aan een lokale Hospoda/Restaurace met een denní menu?
Mijn indruk is dat alle lokale ondernemers hun klanten verliezen aan de Groten der Aarde, met uien uit Nieuw Zeeland (Kaufland) en gekookte reuzengarnalen uit Peru (Lidl).
 
Bovenaan