Zomervakantie - 9 dagen Bratrikov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja, Eindelijk is het zover. Onze eerste samengestelde gezinsvakantie voor mij. We gaan met 2 volwassenen en een dochtertje van 5 op vakantie. We hebben bewust gekozen voor een huisje buiten de stad, met daarbij een zwemmeertje en een trampoline. We gaan op vakantie naar een huisje dicht bij Pencin (wat weer dicht bij Liberec ligt). We waren van plan om te gaan wandelen, de kabelbaan te nemen naar Jested. En lekker met steentjes te spelen bij de vele riviertjes en stroompjes die deze omgeving kent. Maar wat nu gebeurt: er staat regen, regen en regen op de planning. Hoe gaan wij 9 dagen regen met een lief maar actief meisje doorbrengen in de regen in die regio? Heeft er iemand tips wat leuk te doen is met haar? Binnen of buiten maakt mij niet uit, want er zullen hopelijk ook droge momenten zijn.

Wat ik in de tussentijd gevonden heb is
Babylon in Liberec-> zwembad, indoorgolf ect.
Dinopark in Liberec->
Vapren in Bratříkov->glasfabriek en glaskralenmozaieken
bowlen in Jablonec nad Nisou
grot in Bozkov (maar is ze eigenlijk nog te jong voor)

Buitenactiviteiten
paardrijden (weet nog niet waar)
Kabelbaan Jested

Onze vakantie begint trouwens op 13-8 en we gaan de 12de 's nachts rijden. We komen daardoor rond 9.00 uur in Liberec aan bij de dierentuin. Onze kleine meid is gek op dieren. En wat is er nou lekkerder als na een autorit meteen wat leuks te doen, waarbij ze niet hoeft stil te zitten. Rond 14.00 uur kunnen we ons huisje in. We zullen die dag nog boodschapjes doen of ergens uit eten gaan en daarna lekker huismussen.

Ik wil mijn stiefdochtertje graag het gevoel geven dat we een vakantie geven waar we echt rekening houden met haar en dacht aan een prinsessendagje houden voor haar met kasteelbezoek en daarna paardrijden (ja, in haar fantasie hoort dat bij elkaar). Ik heb voor haar een leuk prinsessenjurkje gekocht, dus die gaat mee. Weet iemand een leuk kasteel wat geschikt is voor jonge kinderen?

En heeft iemand een idee van een soort indoorspeelparadijs, zo een ballenbakidee, ergens in de buurt? Ook ben ik op zoek naar een rodelbaan in die omgeving, maar ook die kan ik nog niet vinden.

Groetjes Marja
 

Ad Verschoor

Donateur
Een mooi kasteel is even ten noordwesten van Turnov, Kasteel Sychrov. Heel vaak is er wel iets te doen, zoals een historisch kampement of een valkenier. Heel leuk ook voor kinderen is Mala Skala, vlakbij Turnov. Naar boven wandelen voor prachtig uitzicht. of met de kano varen op de Jizera. Heel veel kastelen zijn te vinden in de driehoek Turnov-Mlada Boleslav-Jicin. Jicin is leuk te bezoeken. Kijk ook eens op mapy.cz waar van alles te vinden is. Als dierentuin/safaripark is Dvur Kralove nad Labem (75 km.) aan te bevelen. Leuk met de bus door het wildpark. Tenslotte is het heel dichtbij goed eten in Motorest Formanka in Splzov bij Zelezny Brod. Wij logeren en eten er al vele jaren. Behoorlijk veel over dit gebied is te lezen in mijn vakantieverslagen

2010, 2011,2012,2013,2014,2015.

Prettige vakantie en veel plezier
 
Laatst bewerkt:
Dag Marja, wij vertrekken vrijdag met onze kleine meid van 5 richting Turnov (naar familie). Een Elsa-jurk is ook verplichte kost:-) Op onze weersvoorspelling ziet het er wat beter uit. Kastelentips etc. al genoeg hierboven. Wat we zelf altijd leuk vinden is de nieuwe (mooie) kabelbaaninrichting EN bobslee (zeer geschikt om met 5 jarige in te gaan) bij Javornik (onder Jested maar daar wel even vandaan, nabij Liberec). Mooie wandelomgeving, goed parkeren en boven vind je een prima restaurant om wat te eten/drinken in de vorm van een grote wijnton. Link: http://www.areal-obrisud.cz . En mocht het echt mooi weer worden: in Turnov is dit jaar op 1 juni een prachtig nieuw buitenbad met 3 glijbanen geopend (http://maskova-zahrada.cz ). Een overdekt speelparadijs vind je in Babylon dat je zelf al gevonden hebt. Onze meid vermaakt zich daar altijd prima. Veel plezier daar en ik wens jullie goed weer (dan hebben wij het ook).
 
Met die regen zal het hopelijk wel meevallen....de voorspellingen veranderen per dag.
Wat met een regenachtige dag misschien ook leuk is om in Ponikla naar de firma Rautis te gaan, hier kan je zien hoe ze van grote en kleine kralen kerstdecoratie maken en aan het eind van de rondleiding is er een mogelijkheid om zelf iets te maken.
Fijne vakantie!
 
Wat leuk zoveel berichtjes!! Ik heb al verschillende links bekeken. En ik denk dat we tijd tekort komen als we alles willen zien. Ik hoop zo dat de weersvoorspellingen die ik online zie maar niet kloppen. Mijn ervaring is ook echt niet dat het 9 dagen achter elkaar regent... dus ik hoop zo dat jullie allemaal gelijk hebben en weeronline niet. Maar dankzij de link van het pension van kuurgast een hele leuke buitenspeeltuin gevonden. Deze gaat zeker echt in de smaak vallen. Ook dat nieuwe zwembad is zeker met mooi weer iets wat we gaan doen.

Ad, het restaurant wat je noemt ben ik ooit ook al eerder geweest, en is zeker wel weer leuk om een keer terug naar te gaan. Een kanotochtje op een wat rustiger stukje rivier of meertje is ook zeker iets wat we kunnen gaan doen.

Qua kasteel heb ik nu 2 opties en denk dat we beide gaan doen, want de ene is heel leuk met prinsessenrondleiding en de andere heeft een middeleeuws foodfestival. Beide leuk en anders als standaard.

Die kralen maken zou evt kunnen kijken.. maar dan wel 's ochtends als ze nog een beetje rust in haar kont heeft.

Dank jullie wel voor allemaal meedenken!!! Heel fijn!
 
Vrijdagavond zijn we vertrokken vanuit ons logeeradres van opa en oma. Volgens ons dochtertje was alles heel spannend. Slapen voordat we wegreden om 22:30 uur was er voor haar niet bij. Maar gelukkig, toen we wegreden was daar geen houden meer aan. Ze sliep zo mooi rustig dat we zelfs een kop koffie onderweg gedronken hebben terwijl zij sliep. Voor de stop van 6:00 uur moesten we haar ook echt wakker maken. Wat heerlijk was dat, een Doornroosje in de auto, geen gezeur, geen gejammer. Na de stop was het nog maar 1 uurtje tot de dierentuin in Liberec. Ook dat uurtje ging helemaal goed.

Toen stonden we op de parkeerplaats bij de dierentuin.... en wat hadden we nog niet: kronen.... Dus we konden op zoek naar een pinautomaat. Dankzij de TomTom een Albert hypermarkt gevonden en hop daarheen. Meteen ons avondmaal bij elkaar gesprokkeld. En jeetje wat een keus aan verse broodjes. De kleine wist meteen wat ze wou hebben.. Wat fijn (slechte eter normaal gesproken). Om 9:00 uur waren we weer terug bij de dierentuin. Maar jeetje wat is die veranderd en mooi geworden. De jonge witte tijgers hadden zin in een showtje en waren lekker aan het spelen. Maar ook de pinguïns hadden zin om met onze dochter te spelen (ze zwommen achter haar hand aan die langs het glas heen en weer ging). Toen kwam de lunch, geen woord Tsjechisch spreken, maar wel iedereen met lekkere broodjes uit een kraampje zien komen. Dus op goed geluk bestellen... patat voor de kleine, 2 langos voor ons. En wat was de langos lekker.. soort gevallen deeg met knoflook, koude geraspte kaas en ketchup. Ff later zagen we maiskolfen uit een ander kraampje komen. Dus op daar naartoe en lekker dat ze waren! En tja het is vakantie en onze dochter zag ijs, dus ook dat maar ff uitgetest. Heerlijk, met een glimlach is bestellen bij iemand die geen engels en duits kan, goed te doen.

Om 14:00 uur konden we terecht in ons huisje... We moesten in de 1 de berg op rijden. En we kwamen aan bij ons huisje.. euh huis!!!. Maar jeetje dit huis is mooier, groter, beter geïsoleerd en netter als ons huurhuis in Almelo. En het uitzicht prachtig. We hebben meteen in de zwemvijver gezwommen, er zat ook een mooie karper in de vijver. Dus dat leverde ook wat hilariteit op bij onze dochter die dat niet geloofde. We hebben nog een rondje buiten gelopen en een hond onderweg tegengekomen, die moest meteen geaaid worden.. de Tsjechische heer (rond de 80) was heel vriendelijk, ook weer zonder Duits of Engels te kunnen zag je duidelijk hoe hij en onze dochter samen even genoten. Ook kwamen we een jongen tegen die ook leuke interactie had met onze dochter in prinsessenjurk. Het is ons wel duidelijk dat de mensen in dit bergdorpje erg vriendelijk zijn.

Om 19:00 uur waren we allemaal doodop en gingen we slapen. Nu zijn we net weer wakker en klaar voor weer een mooie dag.
 
Wat hebben wij vandaag weer genoten. Bij het opstaan was het al duidelijk dat het mooi weer werd. We hebben dus ook meteen de keuze gemaakt om naar het nieuwe buitenzwembad met glijbanen te gaan in Turnov. Via een ontzettend mooie route zijn we er gekomen. Zelfs de 5 jarige noemde het mooi en het is net alsof we in een achtbaan zitten, maar dan met de auto. We kwamen er wat vroeg aan. Om 9:30 uur waren we er als eerste. Na het omkleden snel het ondiepe bad in (25 cm). Whaa wat koud.. Maar na 1 minuutje viel dat mee. We liepen toen naar het grote bad en de badmeester deed speciaal voor ons de glijbanen en bubbels en dergelijke aan. Wij lekker gegleden. Er was zelfs een glijbaan met tijdmeting. Erg leuk. Je moet officieel wel ouder als 6 zijn voor een aantal glijbanen en 1 zelfs ouder als 10. Maar onze dochter met 132 cm mocht overal in. Rond 10:45 uur kwamen de eerste andere gasten binnendruppelen.

Daarna wat boodschapjes gedaan bij de Penny market. Om door te gaan naar restaurant Magic ook in Turnov. Een lekkere pizza voor onze kleine, varkensvlees met ham en kaas voor mij. En vriendlief koos voor de flapsteak met vlees wat 2-3 maanden gerijpt was. Hij vroeg om rare, en hij was dat keurig en hij was zelfs warm van binnen! Perfect gebakken.. iets waarvan mijn vriend (kok) eerlijk moest toegeven dat dit erg goed gebakken was. Ook kon natuurlijk de sopsky salat niet ontbreken. De bediening was keurig. Tijdens het wachten op ons eten heeft de kleine heerlijk in de speeltuin gespeeld en met een jonge kitten buiten gespeeld. Weer had ze vriendinnetjes gemaakt. Met een meisje van 11 en een jongen van 8.. En hier werd ons ook duidelijk waarom ze van de glijbaan mocht. Ze was gewoon even groot als het meisje van 11!! Schijnbaar zijn de kids hier iets kleiner. Wat me ook opvalt is dat ze over het algemeen een stukje dunner zijn. Dus nu hoop ik zo dat ik wat smalle kleding hier kan shoppen, aangezien dat in Nederland soms best prijzig is en lastig te vinden.

Het eten was op en wij waren een riem vergeten. Dus op naar de nisa in Liberec. Tuurlijk waren er andere winkels vast dichtbij, maar onze keus daarop was vanwege de speelgoedwinkel en het treintje. We hebben er een heerlijk ijsje gegeten en een leuke barbie gekocht. In het huisje hebben we nog lekker even gespeeld en toen was het bedtijd en voor ons ff weer lekker uitrusten.

Al met al weer een heel gezellige ontspannen dag, zonder gezeur of gejengel. Wat is zo vakantie vieren een feest.

Afhankelijk van het weer willen we morgen naar een buitenspeeltuin in Turnov.
 
Goed te lezen Marja dat jullie leuke dagen hebben en dat het nieuwe buitenbad in de smaak viel. Onze neef is er badmeester deze zomer dus het is erg leuk om jullie ervaring te lezen. Onze bijna 6-jarige Hollandse dame meet nog geen 115. Qua glijbanen een nadeel :-) Vandaag waren we bij de rodelbaan. Niet heel druk (dus veel rondjes zonder wachten). Veel Nederlanders in de buurt. Het blijft een leuke plek. De dierentuin in Praag wisselen we voor die van Liberec. Jullie ervaring te lezen is dat een prima keuze. Mijn schoonmoeder zegt dat de buitenspeeltuin in Turnov zeker de moeite waard is. Veel plezier!
 
We werden gisterochtend allemaal vroeg wakker. Om 6 uur stond de kleine meid naast ons bed. Vrolijk te roepen, wat gaan we doen vandaag. Toen we zeiden een speeltuin, begonnen haar ogen te glimmen. We hadden de dag ervoor alvast broodjes voor het ontbijt gekocht, maar die waren helaas nogal taai geworden. Dus morgen maar weer hetzelfde halen als eergisteren, een lang dik licht stokbroodachtig iets. Het ontbijt duurde door het taaie brood weer een uur... want snel eten is er bij de kleine niet bij.

We zijn weer via een andere route naar de speeltuin dichtbij Turnov gereden, maar wat is het hier mooi. De haarspeldbochten zijn toch bijzonder, en de rotsen links en rechts van de weg maken het plaatje zeker compleet. Eenmaal daar aangekomen snel parkeren, wat overigens gratis bleek te zijn. De speeltuin was mooi groot opgezet. Met veel elementen voor kinderen tussen de 4 en 7/8. Ik zou er met oudere kinderen niet naartoe gaan. Hier troffen we een Nederlands gezin met een dochtertje. Dit was erg fijn voor onze dochter en ze gingen lekker samen spelen. We hadden ineens geen kind meer aan haar. Vlak voordat we weggingen, wou ze nog graag een ritje op een paardje doen. Wij naar de paardjes. De kaartjes moesten bij de kassa gehaald worden. Dus hup ik naar de kassa en mijn vriend en zijn meisje alvast het paardje aaien. De kaartjes voor het paardrijden waren in verhouding erg duur. 80 kronen, ik had het al beloofd en het is vakantie, dus toch maar gedaan. Ik kom terug, en zie ons dochtertje heel hard overstuur huilen. Blijkt ze door het paard in haar bovenarm gebeten te zijn. Gelukkig heeft het paard niet diep gebeten, maar wel helemaal blauw en toch kleine plekjes net open. Een medewerkster heeft haar fles met koud drinken tegen haar arm gehouden. Onze dochter is gewend om paard te rijden en met beesten om te gaan. Dus mijn vriend maar even uitgehoord hoe dit kan. Ze stond blijkbaar aan de zijkant het paard te aaien, en bij de tweede aai draaide hij zijn hoofd bij en hapte. Iets wat voor mij onverklaarbaar is dus. Ze durfde daarna nog wel op het andere paard te rijden.

Gelukkig lachte ze weer na het ritje op het paard. Ze wou alleen nooit meer op het andere paardje. Nadat we een stukje verder liepen, begon ze weer te huilen. Het begon ook iets te bloeden. Dus ff ook koud drinken gehaald en tegen haar arm gehouden. Bij de auto eenmaal ff gedesinfecteerd. En de kleine wou er perse een zalfje op. Maar in mijn vakantieverbandtrommel had ik niets wat geschikt was voor erop (ivm dat het open was) dus op naar de drogist. Daar haar arm laten zien... maar die meid schrok zo van haar arm, we moesten naar een apotheek. Ook daar sprak de dame in kwestie weinig talen, maar de arm sprak boekdelen. Ze kwam aan met jodiumcreme en bepanthen plus antiseptisch.. ik uitleggen dat we al sterilon gebruikt hebben.. Dus was alleen dat andere zalfje nodig.

We gingen toen ook daar maar wat in de buurt eten. Bij een soort aanwijs Chinees. De keuze viel op kip met noodles en eens met noodles. Alleen onze meid vond de noodles niet lekker.. dan nog maar wat anders thuis erna eten. We hebben ook weer het ontbijt voor morgen gehaald. En op de terugweg viel ze weer in slaap. Vanaf het moment dat ik bij de chinees gegeten heb voelde ik me niet lekker... mijn handen begonnen te beven, werd duizelig en liep rood aan en had sterk het gevoel daar weg te willen.. voor mij heel erg duidelijk een reactie op ve-tsin. Oftewel e621. Niks aan de hand dus, alleen ff ongemakkelijk.
Thuis nog weer even gespeeld en om 20:00 uur hup naar bed. Mijn vriend en ik hebben nog ff gepuzzeld en het ook niet laat gemaakt.

Nu ben ik de enige die wakker is.
 
Wat een heftige ervaring met zo'n paardje. Daar zit je echt niet op te wachten. Hey, even iets gezelligers: wat kleding kopen betreft slagen wij in Tsjechië goed bij de Kik (www.kik.cz). Die zit vaak in de buurt van een Tesco. Je kunt daar voor een habbekrats leuke kleding kopen. Ter illustratie: wij kochten daar vandaag 2 spijkerbroeken, 2 t-shirts en 6 onder t-shirts voor nog geen € 65,00
 
Even terugkeren op waarom ik ophield met schrijven. Dit komt omdat we ineens privé thuis een hoop dingen kregen wat handig was om te regelen. Ook hebben we in de vakantie een autoongelukje gehad. Al met al veel pech gehad. Maar dat doet niks aan af dat Tsjechië een mooi vakantieland is. Dank jullie wel allemaal voor de leuke tips die ik hier heb mogen ontvangen. Want de balans tussen ontvangen posten was bij mij niet in balans.. sorry!
 
Bovenaan