Zoete tomatensaus

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kan mij helpen aan het recept om van die heerlijke zoete tomatensaus te maken.
Wij hebben dit al een aantal malen te eten gekregen met spaghetti met een stukje vlees erbij die dan in die saus lag.
Nu wil ik er een beetje mee gaan expirimenteren, dus wie oh wie kan mij helpen.
Er zou kaneel, kruidnagel, larier, bouillon, basilicum en tomaten natuurlijk doorheen moeten, maar ik vergeet natuurlijk wel wat.
 

Vodnik

† In Memoriam
En wat liesje al zei, Véél beter dan wat je in NL koopt!!

Maar wel even een correctie/aanvulling:

Hotova Jiska is gebaseerd op bloem, niet op maizena. Bloem is kan voor mensen met bepaalde ziekteverschijnselen niet goed zijn, daarom gebruik ik tegenwoordig vaak škrob (Gustin) van dr oetker dat op maizena gebaseerd is. EN m'n sausen zijn nu veel beter!

Pieter
 

pepo

† In Memoriam
Hier is zowat de letterlijke vertaling van de sladka rajska omacka / zoete tomatensaus, de ingredienten en de bereiding uit de eerder genoemde e-kucharka (e-kokkin of e-kookboek) recept
http://ekucharka.net/rajska-omacka/:

-hovězí maso podle vaší chuti (vepř.plecko) / rundvlees naar eigen smaak, in dit recept is varkensvlees gebruikt.

-3 bobkové listy / 3 laurierblaadjes
-5 kuliček nového koření / 5 bolletjes piement
-3 kuličky pepře / 3 bolletjes peper
-1 cibule / 1 ui
-1/4 lžičky skořice / 1/4 lepeltje kaneelpoeder
-4,5 dl vody / 450 ml water
-1 rajčatové pyré 190g / tomatenpuree 190 gram (ongeveer)
-8 dl 100% rajčatové šťávy / 800 ml puur tomatensap
-1/2 kostičky hovězího masoxu / 1/2 tabletje bouillonblokje
-7 lžiček krystal. cukru / 7 teelepels krystalsuiker
-sůl podle chuti / zout naar eigen smaak
-3 dkg másla na jíšku / 30 gram boter t.b.v. roux
-6 lžic hladké mouky na zahuštění / 6 (soep) lepels bloem t.b.v. roux


Osolené maso dáme do papiňáku, přidáme bobk.list, nové koření, pepř,3 dl vody a vaříme doměkka.
Gezouten vlees in snelkookpan, toevoegen: laurier, piment, peper, 300 ml water, koken tot het vlees zacht is.

Maso vyndáme a vývar přecedíme. Přidáme rajčatové pyré, rajčat. šťávu, cukr, skořici, masox a přivedeme do varu.
Vlees er uit, kookvocht zeven. Toevoegen: tomatenpuree, tomatensap, suiker, kaneel, bouillonblokje, laten koken.

Přidáme jíšku rozmíchanou v 1 dl vody, kterou jsme si na pánvičce udělali z másla a čtyř až pěti zarovn. lžic hladké mouky. Jíška bude světlá.
Roux: bloem in gesmolten boter, goed roeren, niet bruin laten worden. Goed mengen met 100 ml water (heb je nog geen garde thuis?).

Omáčka se mi zdála řidká a tak jsem v 50 ml vody rozmíchala ještě 1 lžíci mouky, přidala do omáčky a krátce povařila.
Te dun? 1 lepel bloem, 50 ml water, roren, toevoegen in saus en kort doorkoken.
 
Ik heb de lijst van PEPO als boodschappenlijstje aangehouden, ik kwam er alleen achter dat ik geen ui nodig had maar ok.
En ik heb geen bloem maar allesbinder genomen


Ik heb het volgende gedaan:

In een pan 1 pot met runderbouillon gedaan (voor de soep )
daarbij de 3 larierblaadjes
de 5 bolletjes piement ( ik had het gemalen dus een beetje op gevoel )
de drie bolletjes peper ( had ik zwarte peperbolletjes voor gebruikt )
200 ml water omdat er al vocht bij de runderbouillon zat
en het geheel zachtjes laten koken voor een dikke 15 minuten

Daarna het door een vergiet gedaan en het vocht weer terug in de pan.
3 kleine blikjes tomaten puree er doorheen
1 pak tomatensap van Appelsientje zonder groente toegevoegd
1/4 theelepel kaneel
7 eetlepels suiker
en dan alles weer aan de kook brengen.

Als je merkt dat het toch nog te dun blijft dan een beetje allebinder er doorheen, de smaak is prima en het lijkt erg veel op de saus die ik in Tsjechie krijgt.
Kan natuurlijk niet hetzelfde smaken daar het toch een verhaal appart is.

Vandaag de saus gemaakt morgen een beetje gehakt braden/rullen
door de saus heen op de spaghetti en smullen maar.

Ik hoop dat andere hier iets aan hebben en het ze zeer zal smaken.


P.S. Ik zie net dat ik er geen zout in gedaan heb maar voor door de pasta is dat niet zo heel erg.
 
Bovenaan