Zoektocht naar de oude wooncultuur in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gisteren werd ik gebeld door fotograaf Bert Teunissen die momenteel door Tsjechie reist met een tolk op zoek naar authentieke interieurs van de inwoners in Tsjechie. Het is een project door Europa waar Bert al tien jaar mee bezig is en waar vorig jaar een boek van is verschenen. Hij heeft veel ervaring opgebouwd de afgelopen jaren maar heeft het nog nooit zo moeilijk gehad met het vinden van juiste locaties.

Vorig jaar is hij door Bulgarije en Hongarije gereist en daarvan laat ik wat foto's zien om jullie een idee te geven waar naar gezocht wordt. Tot nu toe komt hij in Tsjechie veel interieurs tegen waar het oude gevoel is verdwenen, door verbouwing etc. Ik heb Bert geadviseerd naar gebieden te gaan die minder toeristisch zijn omdat de kans op succes daar groter is.

Op dit moment zit hij in de buurt van het Reuzegebergte, en het verbaast mij enorm dat hij daar, naar eigen zegge, nauwelijks iets kan vinden. Ik ken dat gebied redelijk goed, het is toeristisch maar de oude wooncultuur moet daar zeker te vinden zijn. Hij is nu van plan om naar het zuiden te gaan richting Brno. Tot eind Juni is Bert in Tsjechie.

Alle tips zijn welkom om Tsjechie in het volgende fotoboek in al zijn pracht te laten zien!!

Alvast dank
 

Bijlagen

  • 422.jpg
    422.jpg
    32,4 KB · Bekeken: 29
  • 501.jpg
    501.jpg
    59,1 KB · Bekeken: 29
  • 419.jpg
    419.jpg
    42,9 KB · Bekeken: 29
:wow: Prachtig!!
Bert heeft nog niet goed genoeg gezocht in het Reuzengebergte. ;) Ons nieuwe oude buurvrouwtje van 83 heeft zo'n interieur. Een oude stoofkachel, versleten zeil op de grond etc, oude potten en pannen, net als op de bijgesloten foto's. Zo mooi, gelukkig zijn in alle eenvoud, want echt arm is ze niet. En zo kennen we er nog wel een paar. Ik hoop dat er leuke tips komen voor de omgeving van Brno, het boek zal hier zeker aangeschaft worden. :verlekkerd:
 
Iedereen met een beetje interesse zou de website van Bert Teunissen moeten bekijken! Mijn hart ging sneller slaan bij het zien van sommige foto's, de karakters, de typetjes, soms ontroerden ze me gewoon. :hart: En hoe verschillend de interieurs zijn van al deze landen, prachtig! Honderden heb ik al bekeken, bedankt Antonio!
 
:wow: Prachtig!!
Bert heeft nog niet goed genoeg gezocht in het Reuzengebergte. ;) Ons nieuwe oude buurvrouwtje van 83 heeft zo'n interieur. Een oude stoofkachel, versleten zeil op de grond etc, oude potten en pannen, net als op de bijgesloten foto's. Zo mooi, gelukkig zijn in alle eenvoud, want echt arm is ze niet. En zo kennen we er nog wel een paar. Ik hoop dat er leuke tips komen voor de omgeving van Brno, het boek zal hier zeker aangeschaft worden. :verlekkerd:
Bert heeft veel ervaring wat betreft het ontdekken van deze bijzondere plekken, bereid zijn reizen goed voor en reist met locals die letterlijk deuren voor hem openen. Vooralsnog valt het hem enorm zwaar met wat hij tegenkomt in Tsjechie, hij zei dat ie het nog nooit zo moeilijk heeft gehad met het vinden van locaties die geschikt zijn. Of hij heeft het niet helemaal goed voorbereid of degene met wie hij reist is onvoldoende geinformeerd, Tsjechie zit naar mijn idee vol met dit soort prachtige interieurs en ik wil hem daar graag bij helpen. Misschien kom ik terug op je aanbod betreft adressen die jij kent Lina, want daar gaat het met name om. Hij is nog ruim een week in Tsjechie en persoonlijk zou ik het leuk vinden als in de serie ook het Reuzegebergte aan bod komt.

kontakt nemen met Mirsoslav Votrel in cesky Krumlov (na louzi -kajovska - veel sukses

Kun je me wat meer info geven Moesti, ik neem aan dat het Miroslav Votrel is. Via PM kan ook, ik hoor heel graag van je.

Groet Antonio

Iedereen met een beetje interesse zou de website van Bert Teunissen moeten bekijken! Mijn hart ging sneller slaan bij het zien van sommige foto's, de karakters, de typetjes, soms ontroerden ze me gewoon. :hart: En hoe verschillend de interieurs zijn van al deze landen, prachtig! Honderden heb ik al bekeken, bedankt Antonio!

Ik hoop dus dat er nog meer mensen zijn die ons kunnen helpen met deze zoektocht, Tsjechie moet een bijzonder hoofdstuk worden in de serie! Dit project is min of meer zijn levenswerk. Morgen heb ik weer contact met hem en ik hoop dat ik dan al wat concreets kan melden. Ik houd jullie op de hoogte...
Als er mensen zijn in Tsjechie die denken Bert te kunnen helpen, laat je horen... het gaat erom dat hij via via ergens binnen mag komen, ik ken hem als een bijzondere man met een enorme passie voor zijn vak.
 
Ik had het al gezien Freddy, dank daarvoor! Ik vroeg me alleen af of Moetsi iets meer over Miroslav Votrel kon vertellen zodat ik dat door kan geven aan Bert. Hoe dan ook geef ik deze naam morgen door, dan kan hij via zijn tolk wel verder komen. Dank Moesti en ik laat je weten als het wat heeft opgeleverd.:)
 
Ik besef dat het veel gevraagd is maar is het mogelijk dat iemand dit verzoek in grote lijnen kan vertalen op het Tsjechische deel van het forum en dit weer kan doorspelen. Het gaat er om dat er mensen in een een dorp of een aantal dorpen op het platteland bereid zijn zich te laten fotograferen door een Nederlandse fotograaf.
Hij heeft een aantal boeken op zijn naam staan, oa bij dé uitgever van fotoboeken Aperture.

Deze week incl het weekend rijdt hij nog door Tsjechie en als ik hem vandaag spreek kan ik doorgeven in welk gebied hij vertoefd.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Antonio schreef:
... Hij heeft een aantal boeken op zijn naam staan, oa bij dé uitgever van fotoboeken ...
Ik begrijp niet dat een fotograaf die zoveel internationale ervaring heeft en een aantal boeken heeft uitgeven, onze hulp nodig heeft.

Via de lokale inbreng, hospoda, overheid of pastoor moet toch veel te vinden zijn. Met wat hij nu reeds kan tonen moeten toch enkele deuren, letterlijk en figuurlijk open gaan.
 
Ik begrijp waar je op doelt Freddy, ik vat het zelf ook niet. Mijn conclusie is dat de zaak niet goed is voorbereid.

Ons bedrijf heeft in het verleden foto's van hem afgedrukt en zodoende wist hij van mijn band met Tsjechie. Ik had hem een tijd lang niet meer gesproken tot zaterdagmiddag. En als ik iemand kan helpen, dan doe ik dat graag. Aangezien ik al een tijdje op het forum dwaal dacht ik eraan om ook dit te proberen, niet geschoten...

Verder is het natuurlijk zijn verantwoording maar ik zou het juist leuk vinden als door toedoen van ons hier op het forum misschien een aantal beelden in het volgende boek terecht komen, dat is toch geweldig?
 
Het lijkt zo eenvoudig, deuren die open gaan voor dit soort foto's, maar ik denk dat dat in de praktijk smerig tegen gaat vallen. Hij fotografeert een van de meest moeilijke onderwerpen, mensen. Laten we eerlijk zijn, niet iedereen zit er op te wachten zijn huis, interieur en dan ook nog je eigen persoontje op deze manier vast te laten leggen. We hebben het niet over een fotootje voor de kleinkinderen, nee, ze worden gebundeld in boekvorm en wie interesse heeft kan ze bekijken, waar dan ook. Moet je daar als huiseigenaar nu trots op zijn? Of creëer je juist een soort van schaamte, omdat de buren wel een nieuw bankstelletje hebben staan of koken op een electrisch fornuis. Onze waarde voor dit soort plaatjes is denk ik totaal anders als de betrokkene zelf. Ik kan me voorstellen dat er soms heel wat overredingskracht voor nodig is om iemand zover te krijgen, ze zullen hem vast regelmatig met argusogen aankijken bij het stellen van de vraag. Ik geloof niet dat ze ergens in de rij staan voor dit soort projecten, waar dan ook ter wereld zal het een moeilijke opdracht zijn. Waarom het in Tsjechië juist nog extra moeilijk lijkt te zijn tov voorgaande landen snap ik dus ook even niet. Ik hoop dat hij de komende week nog veel succes heeft, want er zijn nog zat prachtige interieurs uit "vervlogen tijden" in Tsjechië.
 
. Moet je daar als huiseigenaar nu trots op zijn? Of creëer je juist een soort van schaamte, omdat de buren wel een nieuw bankstelletje hebben staan of koken op een electrisch fornuis. Onze waarde voor dit soort plaatjes is denk ik totaal anders als de betrokkene zelf.
Ik denk dat er nog weinig mensen over zijn die door eigen keuze op een kolen/hout fornuis koken. Hele oude oma´s in kleine dorpjes of mensen tijdens vakantie in hun tweede huis soms. Zo grappig en makkelijk is het niet - vuur maken, assen wegbrengen ed.

. Waarom het in Tsjechië juist nog extra moeilijk lijkt te zijn tov voorgaande landen snap ik dus ook even niet.
Ik schat dat er toch veel meer mensen met kolenfornuizen in de eerder genoemde landen zijn.
 
Op dit moment is Bert net voorbij Olomouc, omgeving Nové Jicin. Dus tegen de Slowaakse grens aan. Het gaat nu een stuk beter dan een paar dagen geleden, vandaag heeft hij drie goede locaties weten te vinden.

Dat kon volgens mij ook niet anders, zelf heb ik indertijd een aantal maanden gezocht naar een pareltje en ik kwam genoeg interieurs tegen wat zo het boek in zou kunnen.

Morgen gaan ze zakken naar het zuiden via Brno dus Emi's tip is doorgegeven en hij gaat zeker contact opnemen met Miroslav. Wat betreft het Reuzegebergte, dat zit er helaas niet meer in. Ik had hem graag geholpen via het netwerkje van Lina en mezelf.

Mochten er ontwikkelingen zijn dan geef ik die door, zijn er nog suggesties dan hoor ik ze graag,

Groet Antonio
 
Op 1 dag drie locaties, dat is :top:. Jammer dat hij niet meer in onze omgeving zit, maar ik mag aannemen dat hij toch wel iets leuks op dat gebied voorbij heeft zien komen.
 
Bert fotografeert analoog, dwz met film. Hij gebruikt het meest een Cambo wide camera, deze maakt 4x5 inch opname op losse 'vlak'films.
De Cambo is van Nederlandse makelij en staat bekend om zijn groothoek met minimale vertekening. Hij fotografeert uiteraard alleen met daglicht, geen kunstlicht.
Het zal even duren maar straks als de selectie is gemaakt zal het ongetwijfeld binnen een paar weken op de site staan, met vermelding van plaats en datum.
 

Bijlagen

  • Afbeelding 2.png
    Afbeelding 2.png
    124,1 KB · Bekeken: 10
Even een kleine update, Bert reist nu in de buurt van Telc. Eerder in het oosten ging het goed, maar nu ondervindt hij moeite om contact te krijgen met de mensen aldaar. Via Pm heb ik een aantal berichten ontvangen, ik hoop dat daar nog resultaat uitkomt. Wordt vervolgd....
 
zoektocht Bert Teunissen

Zoals Freddy schrijft, moet er heel wat te ontdekken zijn, gewoon op lokaal vlak ...de starosta zal men daarbij zeker niet voorbijgaan ...

men zou ook op voorhand in enkele kranten een kleine oproep kunnen plaatsen. In elke familie zullen er wel opa's en oma's op den buiten leven ?



Ik begrijp niet dat een fotograaf die zoveel internationale ervaring heeft en een aantal boeken heeft uitgeven, onze hulp nodig heeft.

Via de lokale inbreng, hospoda, overheid of pastoor moet toch veel te vinden zijn. Met wat hij nu reeds kan tonen moeten toch enkele deuren, letterlijk en figuurlijk open gaan.
 
Bovenaan