Roma's in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat hoop je daar te vinden? Overigens: Nusle en Smichov hadden/hebben de reputatie dat daar veel zigeuners wonen, maar dit is mij nooit zo opgevallen als ik daar rondliep. Je hebt meer kans om grote concentraties zigeuners te zien in bijvoorbeeld Usti nad Labem en omgeving, maar ook dat gaat meestal om een paar straten. Na de verdrijving van Sudetenduitsers hebben de communisten dit gebied gevuld met zigeuners, die daar naartoe werden verplaatst (al dan niet vrijwillig).

Wil je nog authentieke armoede zien, met naakte kinderen die in de modder spelen en langs de weg zelfgeplukte paddestoelen te koop aanbieden, dan biedt oost-Slowakije betere kansen. Met een beetje geluk kun je je daar nog de hand laten lezen!
 
Ik neem aan dat Marc ietwat andere bedoelingen heeft bij het bezien van een Zigeunerwijk.
Muziek, lekker eten en aardige mensen. Maar wanneer dat niet zo is hoor ik dat graag.
 
Puur natuur ... sucess ermee.
Ga eens naar Litvinov/ Janov, da's pas puur natuur ghetto.

42-10_~37544.jpg


In Praag kun je het beste in Karlin of Zizkov kijken.
Als je de Tsjechische taal machtig bent, kun je hier wat lezen:
Romove v Praze
 
Twee weken geleden ben ik met mijn 'Interculturalism' klas naar een Roma community geweest in Dobra Voda (Touzim) (vanuit Praag gezien ligt dat achter Plzen). Daar is een NGO erg actief en sterk betrokken bij de gemeenschap, de werkenden daar leven zegmaar samen met de gemeenschap. Ook daar kun je dus goed contact mee opnemen. De NGO is Cesky Zapad http://www.cesky-zapad.cz/

Veel succes
 

char

† In Memoriam
marc63 schreef:
ik wil eens écht kennismaken met zigeuners...
puur natuur en hoe ze leven of overleven
" Puur natuur ".... Ik krijg nu toch wel een heel vieze smaak in mijn mond!!!....
Zou jij dezelfde term ook willen gebruiken als het over in Nederland wonende " Medelanders " gaat?.. Bijvoorbeeld mensen uit Noord-Afrika of van de Antillen?...

marc63 schreef:
is het veilig om in deze zigeunerwijken rond te lopen zonder overvallen te worden
Hartstikke veilig!!...Maar zorg er wel voor dat je weinig of niets van waarde hebt!!... Dus laat je eerst even door de overheid en medeburgers "uitkleden ".
Zoals het, al decennia lang, bij Roma en Sinti het geval is!!..

Maar, misschien kun je beter in Nederland alvast een beetje oefenen....

Met een jaarkaart van een dierentuin...

Char.
 
Ik neem aan dat Marc ietwat andere bedoelingen heeft bij het bezien van een Zigeunerwijk.
Muziek, lekker eten en aardige mensen. Maar wanneer dat niet zo is hoor ik dat graag.

Char,

Ik had gehoopt op het bovenstaande maar begin nu ook het angstige vermoeden te krijgen dat jij gelijk hebt.

Aapjes kijken doe je maar in dierentuin! Ik weet er wel een paar leuke in Tsjechië maar ook wel in Nederland hoor. Bespaart je een rit.
 

char

† In Memoriam
Punk!!.. Daar heb je, geheel terecht, een punt!!..Maar ik weet zeker dat hij mijn commentaar gelezen heeft. En hij heeft hierop niet gereageerd. Mocht hij andere bedoelingen hebben, dan ik denk, dan bied ik hierbij mijn excuus aan!!..

Char.
 
zigeuners worden in praag slecht aanvaard....
wil weten waarom?
dat kan ik alleen door tussen deze bevolking te zitten...
eten,drinken en hun dagelijkse doen en laten...
ik ga in het buitenland altijd op zoek naar de inwoners zelf...
ook joden in praag interesseren me,daar heb al zeer veel info over...

heb ondertussen al heel wat gevonden

thnks
 
Zigeuners vind je als er ergens een greppel gegraven moet worden. En soms in de zijstraten van reeds genoemde wijken (ik weet wel wat buurten, Nusle inderdaad ook).
Of - maar die komen meestal van elders - voor het hoofdstation.

Maar als je aan kampvuur, geroosterd vlees, vioolmuziek en verpletterende vrouwen die hun rokken laten dansen denkt, dan kom je bekocht uit.
 

char

† In Memoriam
zigeuners worden in praag slecht aanvaard....
wil weten waarom?
dat kan ik alleen door tussen deze bevolking te zitten...
eten,drinken en hun dagelijkse doen en laten...
ik ga in het buitenland altijd op zoek naar de inwoners zelf...

En hoe lang ga je dit doen?...Heb je al een betrouwbare ingang gevonden?... Spreek je de taal?... Kennen zij jou?..Wat denk je dat jou te wachten staat?.. Een warm onthaal?....

Zomaar een paar vragen,....van een "Reiziger"...

Char.
 
de enige manier om iets te weten te komen over zigeuners is , de taal leren en dan ongeschoren met een gat in je broek een tijdje een kamer te huren in zon buurt.
ik moet zeggen dat ik mijn mening over zigeuners iets moet bijstellen tov de witte zigeuners. dwz iets positiever.
 
Nog een aanvulling: In Praag is veel minder segregatie dan in Nederland, m.a.w. mensen wonen daar (nog) veel meer door elkaar dan in Nederland. In Amsterdam kun je naar de Bijlmer, en dan vind je veel Surinamers en Ghanezen op een kluitje. Dat verschijnsel heb je veel minder in Tsjechie. Joden zijn voor het overgrote deel vergast of gevlucht: er is dus geen echte Joodse wijk meer in Praag. Josefov was de plek waar veel Joden woonden: dat is allang niet meer zo.
 
Bovenaan