Ziektekosten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het Centraal Administratiekantoor (CAK) in Nederland vraagt om twee maanden voor je naar het buitenland verhuist, dit te melden. Ze hebben 6 tot 8 weken nodig om je gegevens van de zorgverzekering te verwerken. Omdat onduidelijk was hoe lang het zou duren voor ik mijn permanente verblijfsvergunning zou krijgen, heb ik het CAK die informatie gestuurd direct nadat ik dat document had gekregen. Ook de gemeente op de hoogte gesteld dat ik verhuisde naar Tsjechië.

De Nederlandse zorgverzekeraar zegde per dezelfde datum de verzekering op. In deze tijd van corona hoop je dan toch wel verzekerd te zijn. Gelukkig kreeg ik na 7 weken een brief van het CAK dat ik per eerder opgegeven datum verzekerd was en dat ik me moest melden bij een Tsjechische zorgverzekeraar. De procedure voor gepensioneerden is dat de verzekeringspremie (gebaseerd op die van Tsjechië) op het pensioen in Nederland wordt ingehouden. Apotheek, arts en ziekenhuis declareren hun kosten bij de Tsjechische zorgverzekeraar en deze verrekent die met het CAK in Nederland.

Ik heb contact opgenomen met een Tsjechische zorgverzekeraar. Vanwege de corona zijn kantoren gesloten, dus alles geregeld via e-mail. Ging keurig in het Engels (andere talen zijn ook mogelijk). Ik kreeg twee formulieren die ik moest invullen. Eerst nog een probleem omdat Tsjechen gek zijn op handtekeningen en ik mijn printwerk uitbesteed aan een printservice. Die was in corona-tijd gesloten. Uiteindelijk heb ik mijn handtekening gescand en elektronisch op het formulier geplakt.

Bijna twee maanden later moest ik naar de huisarts in Tsjechië voor contact en pillen. Opnieuw contact gezocht met de verzekeringsmaatschappij. Ik bleek niet verzekerd te zijn en moest alles zelf betalen. Hoewel dat niet veel is, voelde ik daar niets voor. Ook maar het CAK benaderd. Ik had intussen van het CAK een kaartje gekregen: European Health Insurance Card. Die gescand en alle documenten opnieuw ingestuurd. Nu kreeg ik bericht dat ik verzekerd was per de opgegeven datum.

Een bijzonderheid is dat ik pillen gebruik voor een zeldzame kwaal. Die worden in Nederland in een speciale apotheek gemaakt, maar staan in Tsjechië niet op de lijst met leverbare medicijnen. Hoewel ik in Nederland niet meer kwijt was dan de eigen bijdrage per jaar, probeer ik wel een vergoeding te krijgen. Er is een andere Nederlandse apotheek die op recept de pillen kan versturen. Proberen! De Tsjechische huisarts keek wat op toen ik hem het potje met pillen liet zien. Het CAK geeft aan dat ze geen medicijnen vergoeden. Kreeg wel een bericht dat ik contact moest opnemen met het Zilveren Kruis, die de verzekering regelt voor in Nederland gemaakte kosten.

Excuus voor mijn lange verhaal, maar ik kon het niet korter maken.
 
Kleine aanvulling op je verhaal:
  • Het "ziekenfonds" hier is het VZP (www.vzp.cz).
  • Die EHIC kaart is voor als je ziektekosten in een ander land hebt dan in CZ (dus ook voor Nederland).
  • Van het CAK krijg je na aanmelding een vooraf gedeeltelijk ingevuld formulier. Daarmee ga je naar de VZP, die vullen het verder in en sturen het terug naar het CAK. Dan krijg je van het VZP een papier mee dat je verzekerd bent en later sturen ze je dan de zorgpas op.
  • Alle kosten die je zelf betaalt en kunt declareren, lopen altijd via het Zilveren kruis. Die vergoeden ook aan het VZP jouw kosten in Tsjechië.
 
De EHIC kaart krijg ik elk jaar automatisch toegestuurd, maar voor het pasje van VZP moet ik elk jaar naar hun kantoortje komen. Daar houden ze mijn oude pas en krijg ik een papier mee dat ik verzekerd ben. De nieuwe pas komt dan later weer met de post.
 
Precies 4 maanden nadat ik mijn permanente verblijfsvergunning kon ophalen, haalde ik mijn verzekeringskaartje uit de brievenbus.
Dat de medische zorg prima is geregeld, moge blijken uit het volgende voorval. Afgelopen zondag viel iemand bij het werk aan zijn huis van een steiger. Zo snel dat mogelijk was, verschenen zowel een ziekenwagen als een helikopter om hem naar het ziekenhuis te brengen. De weg naar het dorp is kronkelig, wat betekent dat de ambulance betrekkelijk lang over de reis zal doen. Goed geregeld! Ik zal wel horen wat de blijvende schade is.
 
Wanneer je een verzekering afsluit, is het heel normaal dat je informatie ontvangt over de uitkeringen die de verzekeringsmaatschappij zal doen wanneer je een beroep doet op zo'n uitkering. In Tsjechië ben je verplicht verzekerd tegen ziektekosten. Toen ik me bij de belangrijkste maatschappij aanmeldde en naar de voorwaarden vroeg, kreeg ik geen informatie. In Nederland kun je heel gemakkelijk nagaan waar je op kunt rekenen. Vooreerst gaat het mij over een vergoeding van mijn medicijnen. In Nederland betaal je, wanneer je geen andere kosten hebt afgezien van bezoeken aan de huisarts, de eerste 385 euro per jaar zelf. Ik vertelde dat wel eens bij een apotheek in Tsjechië. Nu ik verzekerd ben in Tsjechië, moet ik alle medicijnen zelf betalen. Dat komt mij, gezien het feit dat de lonen hier lager liggen dan in Nederland, vreemd voor. De prijzen van geneesmiddelen zullen toch niet veel afwijken van de internationaal gehanteerde prijzen.
 
Veel dank voor de tip! Zelfs bij meerdere contacten met de verzekeringsmaatschappij per e-mail, werd mij hier niet op gewezen. Wanneer ik de informatie nu snel heb gelezen, zijn er wel degelijk maxima aan wat je per jaar moet betalen voor medicijnen. Wanneer je de leeftijd van 70 jaar nog niet hebt bereikt, is die 5000 kronen. Indien wel is de grens 500 kronen.
Zal eind van het jaar de rekeningen bij elkaar leggen en een claim indienen.
Voor een korte behandeling in het ziekenhuis heb ik inderdaad 90 kronen betaald. Is natuurlijk een schijntje.
 
Zeker interessant thema. Alles zal denk ik ook wel ergens in een document staan en dus te verklaren zijn, maar ik als leek snap het soms ook niet altijd.

Mijn vrouw was voor een routinecontrole naar de gynaecoloog geweest en die vond dat ze extra vitamine D druppels moest nemen.
Met het recept naar Benu en daar moest ze als eigen bijdrage 4,68 betalen, wat ze hebben afgerond naar 5 kronen.
Een jaar later was ze bij de huisarts en zei: nu ik hier toch ben, mijn Vitamine D druppels zijn bijna op.
Met het recept weer naar de apotheek >>> eigen bijdrage ongeveer 25 kronen.
Een maand geleden hetzelfde verhaal>>> eigen bijdrage ongeveer 312 kronen.

Nog een ding wat me niet helemaal duidelijk is.
Stadla, jij bent dus verzekerd bij een Tsjechische maatschappij. Dat ben ik ook (VZP), maar mijn verzekering loopt via het CAK en alle vergoedingen via het zilveren kruis in Nederland. Dat is verplicht zo voor mij. Bij jou niet dus?

En dan de 3e case....
Ik ben ook voor een korte behandeling naar een ziekenhuis geweest (ik was gebeten door een hond).
Dat was op een zondag en in een Duits ziekenhuis hier net over de grens. Daarvoor hoefde ik niets te betalen, dus ook geen 90 kronen of het equivalent daarvan in Euro's.
 
Mijn situatie is idem. Ik ben nog in contact met het Zilveren Kruis over medicijnen die in Tsjechië niet leverbaar zijn. Betaalde ik in Nederland zelf doordat ik niet over het eigen risico van 385 euro kwam. Medicijnen op recept van een professor in Groningen. Werken goed, dus die heeft een juiste diagnose gesteld.
Ik stap over een paar dagen een kantoor van het VZP binnen om te vragen hoe ik een bijdrage aan mijn medicijnen kan claimen (alles is meegenomen; we betalen al genoeg).
 

kuurgast

Donateur
Wanneer je de leeftijd van 70 jaar nog niet hebt bereikt, is die 5000 kronen.
Met ingang van 1 januari 2020 wordt de jaarlijkse limiet voor in aanmerking komende supplementen voor voorgeschreven geneesmiddelen en levensmiddelen voor medisch gebruik, die gedeeltelijk door de ziektekostenverzekering worden gedekt en in Tsjechië worden afgegeven, als volgt bij de wet op de volksverzekeringen vastgesteld:
1.000 Kč voor kinderen onder de 18 jaar en voor verzekerden ouder dan 65 jaar (altijd inclusief het kalenderjaar waarin zij het betreffende jaar hebben voltooid)
500 Kč voor verzekerden ouder dan 70 jaar (inclusief kalenderjaar waarin zij 70 jaar zijn geworden).
500 Kč voor verzekerden die een derdegraads invaliditeitspensioen ontvangen.
5.000 Kč voor alle andere verzekerden.
Bron vzp.cz.
-----------------------------------
Uitleg over hoe limiet medicijn bepaald wordt lecich.cz.
Informatie over vergoedingen, prijzen en het bedrag van eventuele aanvullende betalingen voor geneesmiddelen die onder de basisverzekering vallen op mzcr.cz/leky.
----------------------------------------
De toeslaglimiet wordt berekend op basis van de goedkoopste variant van het medicijn met dezelfde werkzame stof, dus het kan realistisch gezien lager zijn dan het bedrag dat de patiënt daadwerkelijk heeft betaald, vanwege de marge van de apotheek of als hij voor een duurdere variant van het medicijn koos.

Meestal krijgen mensen een kwitantie van de verzekeringsmaatschappij (per kwartaal), waarmee ze het bedrag bij het postkantoor kunnen innen. Voor degenen die erom vragen, sturen verzekeringsmaatschappijen geld rechtstreeks naar een bankrekening. Ook wordt overwogen of het geld niet zou worden geretourneerd, maar mensen zouden na het bereiken van de limiet de toeslag niet direct bij de apotheek hoeven te betalen.
 
Vandaag een bezoek gebracht aan het kantoor van de VZP in Turnov. Ik heb een vertaalster bij me zodat de communicatie gewaarborgd is. Blijkbaar brengt mijn vraag zoveel teweeg, dat het bezoek meer dan een half uur in beslag neemt. De juffrouw die helpt, hangt lang aan de telefoon en gebruikt soms zelfs twee telefoons tegelijk. Er wordt blijkbaar ook nog een fax gestuurd. Ze vindt geen declaratie van mijn huisarts en vindt dat vreemd. Uiteindelijk is het resultaat dat ik over 3 maanden nog maar eens terug moet komen. Ze heeft wel twee telefoonnummers genoteerd om zo nodig tussentijds contact op te nemen. Ook zal er nog contact plaatsvinden tussen mijn huisarts en de verzekering.
 
Ik kan nu wat aan dit topic toevoegen. Ik gebruik al jaren een medicijn dat overmatige slijmvorming tegen gaat. Oorspronkelijk moest ik dat ophalen bij de apotheek van de universiteit in Groningen. Dat was geen probleem omdat ik er langs reed op weg van mijn huis in Nederland naar mijn huis in Tsjechië. Moest er mee stoppen toen mijn maag er niet tegen kon. Later was mijn huisarts erg blij dat ik kwam en vertelde mij dat hij had geleerd op een nascholingscursus dat hij het medicijn moest combineren met maagsapremmers. Sindsdien kan hij de medicijnen in een lagere sterkte leveren en heb ik er veel profijt van. In Tsjechië zijn de medicijnen niet te leveren. Mogen ook niet door een apotheek worden gemaakt die aan de werkzame stof zou kunnen komen. Uiteindelijk, het verhaal is veel langer, heb ik een hoeveelheid genoeg voor meer dan een jaar bij een apotheek in Den Haag kunnen kopen. Moest natuurlijk cash betalen. De rekening heb ik nu bij het Zilveren Kruis in Nederland ingediend en zag dat het bedrag keurig op mijn rekening is gestort (geen eigen bijdrage afgetrokken!).
Had wel per mail aan de apotheek in Den Haag een recept van mijn huisarts in Tsjechië gestuurd. Hij maakte er zelf meer pillen van omdat een kleinere verpakking momenteel niet leverbaar is. Dacht dus goed mee!
 
Ik kreeg nog een brief dat ze het geld hadden overgemaakt. Daarbij ook een Declaratieformulier Zilveren Kruis Groep Buitenlands Recht.
Daarin de volgende informatie (teksten wat ingekort):
Wij vergoeden alleen medische zorg in Nederland.
Heeft u zorgkosten gemaakt in uw woonland? Declareer die dan bij de zorgverzekeraar in het woonland (in onze situatie dus Tsjechië).
Heeft u zorgkosten gemaakt in een ander EU/EER-land of in Zwitserland? Declareer dan de kosten bij het CAK.
Heeft u elders zorgkosten gemaakt? Neem dan contact op met de zorgverzekeraar of reisverzekeraar. Misschien is dan een vergoeding mogelijk.
 
Drie maanden na het vorige bezoek aan het kantoor van de ziektekostenverzekering er weer naar toe met een tolk. Weer ongeveer 3 kwartier aan moeten besteden. Men ging ook de huisarts bellen. Ik begrijp nu dat men er niet zeker van is dat ik de goedkoopste versie heb van de medicijnen die ik voorgeschreven krijg. De huisarts zou daarvoor een verklaring moeten geven. Heb ook schriftelijk contact gezocht met de centrale. Daar alleen de informatie gekregen welk formulier ik moet invullen en een link naar een lijst met geneesmiddelen. Op die lijst is gewoon vermeld dat ik medicijnen slik die vergoed worden.
Ik heb nog een soortgelijk idee met medicijnen uit Nederland. Ik slik maagsapremmers. Liep prima tot ik soortgelijke van de apotheek kreeg. Liep de hele dag te winden. Zocht naar de bijwerkingen en vond dat mijn conclusie juist was. De versie die ik nu had gekregen was 1 euro per 3 maanden goedkoper dan die ik eerder had. Na weer de oude te hebben gekregen verdween dit probleem langzamerhand. De versie die ik in Tsjechië gebruik is probleemloos.
Zal ook nog een mail sturen naar het hoofdkantoor en wacht dan weer enige tijd want met de corona is het weer erg moeilijk ergens een kantoor binnen te komen.
 
Ik maakte misbruik van de situatie waarbij corona ons leven beheerst. Veiligheidshalve zijn meerdere kantoren gesloten. Communicatie met de ziektekostenverzekering via de mail blijft open. Ik ben wat verder met mijn speurtocht, maar kan die nog niet afsluiten.
Duidelijk is geworden dat op elk doosje waarin medicijnen worden geleverd in Tsjechië twee codes staan. Ik geef als voorbeeld maagsapremmers Pantoprazole Zentiva 40 mg (98 tabletten). Daarop staan de codes Reg. č: 09/1049/10-C en Kód SÚKL: 0186708
Dezelfde codes zijn ook terug te vinden op een site waarop alle in Tsjechië toegelaten medicijnen zijn vermeld:
http://www.sukl.eu/modules/medication/search.php
Met Google het nummer opgegeven geeft de volgende informatie van
http://www.sukl.cz/modules/medication/detail.php?code=0186708&tab=prices
De bovengrens van de prijs waartegen een fabrikant of importeur een medicijn op de Tsjechische markt kan brengen Czk 90,00.
De basiswaarde om de uiteindelijke vergoeding uit de zorgverzekering te berekenen bij afgifte van een medicijn in een apotheek 74,90 Czk.
Kernbetaling vermeerderd met de maximaal mogelijke handelstoeslag en BTW. Dit is de hoogst mogelijke vergoeding vanuit de zorgverzekering 112,87.
Berekening van de verkoopprijs aan de hand van de bovengrens waartegen het product op de markt mag worden gebracht, de maximale toegestane handelstoeslagen en BTW 135,63 Czk.
Waarde die overeenkomt met het verschil tussen de geschatte verkoopprijs en de maximale vergoeding van de ziektekostenverzekering. Dit is het hoogst mogelijke patiëntensupplement 22,76 Czk.

Een verzekeringsarts gaf de link en een lijstje met bedragen. Toen ik vroeg of een door mij op basis van zijn informatie gemaakte berekening klopte, verwees hij me naar een mij onbekend persoon die mijn zaak zou behandelen. Het beroemde van het kastje naar de muur sturen.
Wanneer ik de door hem genoemde bedragen goed begrijp, dan staat de vergoeding los van de prijs die de apotheek berekende. Dat zou kunnen betekenen dat je geld kunt verdienen wanneer de vergoeding hoger is dan wat je in de apotheek moest betalen. In andere gevallen heb je gewoon pech. Dat zal dan een medicijn zijn waarvan een alternatief goedkoper is.
Ik wacht verdere informatie van de verzekering af.
 
Bovenaan