Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik schreef ook duidelijk in mijn eerste posting in dit topic dat de rode ring helemaal niet hoeft te verschijnen bij de ziekte van Lyme. Maar als je hem krijgt, weet je in ieder geval sneller dat je Lyme hebt dan met zo'n test, waar jij het over hebt.

In ieder geval, als je onzeker bent: naar de arts! (ook al eerder beschreven)
 
Dat had ik gelezen Josef maar in je volgende post schrijf je dat die ring (als je die al krijgt) binnen enkele uren/dagen ontstaat, helaas kunnen daar dus vele weken overheen gaan. Verder sluit ik me bij je aan,
naar de arts.
 
Hoe maagdelijk zijn eigenlijk de Tsjechische bossen?
In Nederland nabij de Tenellaplas op Voorne scoorden wij ooit tientallen teken in een middag wandelen (vooral op de hond, maar ook op de kinderen).
Maar in de bossen rond Trutnov hebben we er nooit ook maar een gezien!! Onze CZ buurman (z'n hele leven in het bos gewoond en gewerkt hebbende) gaf aan dat ze niet voorkwamen...
Dat lijkt me toch sterk!
Volgens hem zijn de winters te streng in Tsjechie.

Anyway, gelukkig in 6 jaar nog geen teek gezien in Tsjechie. Houden zo. Teek it easy.
 
Nou, ze komen wel degelijk voor hoor in Tsjechie!

Volgens mij is het net als met muggen. De een is er gevoeliger voor dan de ander. Ikzelf heb ook nog nooit een teek gehad in de bossen van Tsjechie, maar mijn kinderen hebben er in de zomer vaak dagelijks eentje. Wij zijn er dus aan gewend onszelf elke dag te controleren op die vervelende 'kriebel-beestjes', zoals we ze voor de kids noemen.

Overigens is het een fabeltje dat teken uit struiken of bomen op je 'springen'. Ze zitten gewoon (ook) in het gras.
 
Bij de eerste van de reguliere 2-jaarlijkse APK bij de Tsjechische huisarts zijn a.d.h.v. bloedonderzoek antistoffen geconstateerd. Hoe lang geleden de besmetting heeft plaatsgevonden, weet ik niet. Nooit een rode kring gehad, wel tekenbeten.
2 maanden geleden heb ik 4 weken anti-biotica gehad. Nu was ik met rugklachten terug bij de huisarts. Hij stuurde me door naar neuroloog. Wat testen gehad en een afspraak voor een lumbaal punctie...
En dan... bij positieve uitslag 3 weken AB infuus. Bij negatieve uitslag...?

Heb al uitgebreid gezocht en gevonden op internet. Daar word ik niet echt veel wijzer van. Schept alleen meer verwarring en vragen.

Wil graag ervaringen weten van mensen die hier in Tsjechië met Lyme te maken hebben (gehad).

Veel teken hier op het moment trouwens.
 
De rode ring kan zelfs pas na drie maanden komen, of idd helemaal niet. Ook de verdere klachten kunnen niet of nauwelijks komen, tot beschadiging aan het zenuwstelsel plaatsvindt. Ik ken een jongen die nooit ziek was geweest, die kreeg plotseling tientallen kleine hersenbloedingen plus bijbehorend tijdelijk bewustzijnsverlies. Het duurde een maand of twee voor iemand in dat ziekenhuis op het idee kwam een lime-test te doen. Dan zit je dus in een heel laat stadium voor er symptomen komen, en dat kan 2 jaar na besmetting zijn!
 
Wil graag ervaringen weten van mensen die hier in Tsjechië met Lyme te maken hebben (gehad).
In Nederland ken ik sowieso al 3 personen die Lyme hebben (gehad). In Tsjechië moeten ze dus ook in vrij grote getale rondlopen, dat kan niet missen. Misschien ook eens vragen bij je behandelend arts ;) de buren, vrienden en bekenden, in het dorp, de burgemeester etc.?
Succes in ieder geval. :)
 
Als er veel teken zijn is het te overwegen je in te laten enten voor de gevolgen van een tekenbeet. Je kunt er namelijk ook hersenvliesontsteking van krijgen en daar is een antistof voor. De ziekte van Lyme kun je er niet mee voorkomen.
 
Als er veel teken zijn is het te overwegen je in te laten enten voor de gevolgen van een tekenbeet. Je kunt er namelijk ook hersenvliesontsteking van krijgen en daar is een antistof voor. De ziekte van Lyme kun je er niet mee voorkomen.

Klopt, maar dan heb je het over 2 verschillende bacteriën en twee verschillende ziekten. Die die hersenvliesontsteking veroorzaakt zit in grote getale in Frankrijk.
 
Ik ben ook ingeënt tegen de zogenaamde "tick born encyphalitis". Was een twee jaar program. Eerste jaar 2 inentingen met een maand of zo tussenpoos, een jaar later de derde.

He Ellen, ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "positieve uitslag" infuus en "negatieve uitslag, wat dan"

Positief getest worden betekent toch dat je Lyme hebt? Dan dus antibiotica, maar negatief is dan toch gunstig?
 
Als je negatief getest wordt, wil dat nog niet 100% zeggen dat er geen besmetting is. Dan kun je nog steeds Lyme hebben.... alleen volgt er dan geen behandeling. Er zijn geen eensluidende berichten over hoe dan verder te gaan.
 
Ja, dat geldt ook voor teken. Maar pas op dat je geen tea tree oil gebruikt als je al een teek hebt. Dan kan de teek juist zijn speeksel in de huid injecteren met alle gevolgen van dien.

"Preventie

* U kunt genieten van de natuur, maar controleer uzelf goed als u weer thuis bent.
* Kleed u zo goed mogelijk voor een bezoek aan de natuur. Draag een lange broek, met de broekspijpen in de sokken, kleding met lange mouwen, goed gesloten schoeisel en een hoofddeksel.
* Gebruik een tekenwerend middel als DEET 40 of 50%, Tea tree olie of draag geïmpregneerde kleding als u door werk vaak of lange tijd in de natuur moet zijn.
* Neem een douche om eventuele loszittende nimfen en teken af te spoelen.
* Was gedragen kleding uit of stop die in de droger op de warmste stand. Teken schijnen dat niet te overleven.
* Controle van het lichaam op teken, vooral nimfen, na een wandeling of kamperen in een natuurgebied is noodzakelijk. Het is echter gebleken, dat steeds meer mensen ook in hun directe omgeving bijvoorbeeld in eigen tuin gebeten worden. De kans dat een teek Borrelia burgdorferi overbrengt neemt toe met de duur die de teek vastzit in de gastheer. Zo snel mogelijk en op de juiste wijze verwijderen van een teek is dus belangrijk. Een teek dient bij voorkeur met een speciale tekenpincet of tekentang te worden verwijderd.
* Inenting tegen Lymeziekte of andere tekenziekten is nog niet mogelijk.Wel is het mogelijk in te enten tegen FSME. Voor informatie: http://www.travelclinic.com/ "


http://www.lymevereniging.nl/
 
Bovenaan