Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Onze honden zouden worden geent, maar bij het bezoek aan de dierenarts ,met de kat gisteren ,werden we op de hoogte gebracht van hernieuwd inzicht.
een protectorband van het merk scalibor.
Beschermd ook tegen zandvliegjes,wat hij erg belangrijk vond . En natuurlijk tegen teken en vlooien en waterproof
de band bevat 4 procent deltamethrin.
Geen enting tegen teken voor de honden dus.
Zandvliegjes die de ziekte Leishmaniose veroorzaakt bij honden(vaak met dodelijke afloop)komen alleen voor in landen rond de Middelandse zee.
In Tsjechie komen deze dus NIET voor.
De Scalibor band is uiterst giftig,zelfs zo erg dat als de hond zwemt de vissen het niet overleven in de directe omgeving.
Zelf zit ik op een rauwvlees-forum voor honden(onze honden eten alleen rauw vlees)en daar zijn we zeer huiverig voor dit soort zware gifmiddelen,veroorzaker nr 1 van zware huidklachten en zware ziektes zoals epilepsie etc.
Hier komt er geen enkel gif op onze honden/katten/paarden en gebruik ik biologische etherische olien voor verstuiving en er is sinds kort een nieuw biologisch middel op de markt tegen vlooien en teken:Zero Puce,4 weken werkzaam en ook waterproof,heb het meteen besteld.
In de zomermaanden wandelen wij dus niet meer in het bos,ze vallen je echt met bosjes aan,de dagelijkse wandeling houden we 's avonds laat maar rond onze boerderij waar geen lang gras en struiken zijn.
Ook het gras van de speelweide wordt kort gehouden zodat de teken wegblijven,tot nu toe vanaf de lente maar 3 teken in totaal gezien/verwijderd dus heel netjes.
 
Zandvliegjes die de ziekte Leishmaniose veroorzaakt bij honden(vaak met dodelijke afloop)komen alleen voor in landen rond de Middelandse zee.
In de zomermaanden wandelen wij dus niet meer in het bos,ze vallen je echt met bosjes aan,de dagelijkse wandeling houden we 's avonds laat maar rond onze boerderij waar geen lang gras en struiken zijn.
Ook het gras van de speelweide wordt kort gehouden zodat de teken wegblijven,tot nu toe vanaf de lente maar 3 teken in totaal gezien/verwijderd dus heel netjes.

Onze dierenarts gaf aan dat door de verranderingen in het klimaat deze zandvliegjes juist masaal oprukken naar het noorden. Dus dat daar wel een risico ligt.

Voor u als vaste bewoner is het niet de bossen ingaan misschien een optie.
Maar voor ons is dat waarvoor we naar Tsjechie komen. Misschien kunnen we dan beter thuis blijven.

Het is voor ons kiezen uit twee kwaden. En daarin volgen we de voor ons als betrouwbaar adviseur overkomende dierenarts.
Hij verdient meer geld aan twee honden vaccineren dan aan het verkopen van twee banden. En hij deed zijn best om zijn veranderde inzicht aan ons door te geven met de hernieuwde inzichten.

Een lastige keuze.:denk:

Die voor iedereen anders uit kan pakken.

Hilde
 
wij gaan over 10 dagen richting tsjechie,en nou lees ik dat je niet in de bossen enz enz moet komen.
Maar wij willen juist wel door de bossen enz enz....moet ik nou mijn hele schema om gaan gooien,of als wij goede spray gebruiken kunnen we het er dan wel op wagen.
En als je goed controleerd op teken en goed verwijderd wat is dan nog het risico
bedankt
 
Besmette teken

Ik lees net over besmette teken. Helaas moet ik jullie vertellen, dat het waar is van die vele besmette teken. Een Tsjechische vriend van ons liep aan het eind van de zomer vorig jaar een tekenbeet op en had dit niet direkt door. In oktober voelde hij zich ziek en moe en toen bleek al gauw dat hij een tekenbeetziekte had. Hij heeft bijna een een half jaar in het ziekenhuis gelegen in Usti Nad Labem (Hij kreeg heel veel antibiotica) en later nog enkele weken in Cèská Lipa, maar de dokters konden niet veel meer voor hem doen en in april van dit jaar is hij helaas overleden.

Onze zoon heeft ook een tekenbeetziekte gehad, 15 jaar geleden, maar is hier weer van hersteld. Hij heeft toen maandenlang in het ziekenhuis gelegen en het heeft ook maandenlang geduurd voordat hij weer de "ouwe" was. Hij was toen 15 jaar en was voordat hij ziek werd, altijd in goede vorm. Als hij oud was geweest, had hij het waarschijnlijk niet gehaald. Hij had het toen opgelopen tijdens een wandeltocht in de Ardennen.

Dus... we moeten goed opletten, vooral als we gaan bosbessen plukken.
 
wij gaan over 10 dagen richting tsjechie,en nou lees ik dat je niet in de bossen enz enz moet komen.
Maar wij willen juist wel door de bossen enz enz....moet ik nou mijn hele schema om gaan gooien,of als wij goede spray gebruiken kunnen we het er dan wel op wagen.
En als je goed controleerd op teken en goed verwijderd wat is dan nog het risico
bedankt

Ik heb deze vraag aan de ggd gesteld. Op de algemene info staan er bij Tsjechie geen vaccinaties.
Enkele jaren terug was voor een korte vakantie geen vaccinatie het antwoord. zie eerste bericht.
Maar naar aanleiding van het bericht van Freddie ben ik benieuwd naar wat er nu als advies komt.
Zogauw ik het weet, plaats ik het.

:denk: Hilde
 
dit staat op de officiele site van het Landelijk Centrum Reizigerscoordinatie (www.lcr.nl)

Tekenencefalitis (FSME. TBE, RSSE)
Teken-encefalitis is een vorm van hersenontsteking die overgebracht wordt door teken. De ziekte komt voor in sommige delen van West- en Oost Europa, Scandinavië en Siberië . Voor degenen die door de vrije natuur trekken waar de besmette teken voorkomen bestaat er een beperkt risico de ziekte op te lopen. De kans op een tekenbeet wordt verkleind door bedekkende kleding te dragen en een insectenwerend middel op de onbedekte, kwetsbare huid te smeren. In sommige gevallen is een vaccinatie vooraf in Nederland mogelijk. Dit vooral bij reizen naar gebieden in de voormalige Sovjetunie of bij frequente reizen naar Zuid Duitsland, Oostenrijk en dergelijke om daar te wandelen.


Naar mijn idee zal de GGD ook zeggen dat een vaccinatie niet nodig is...

Niet elke teek is besmet en niet elke beet (ook met besmette teken) leidt tot een besmetting. Met beschermende kleding en dagelijkse controle hoeft er geen verhoogd risico te zijn.
Maar ook ik ben benieuwd naar reactie van GGD.

Overigens (nogmaals), mijn vrouw en ik zijn beiden WEL ingeent omdat we vaker in Tsjechie zijn en ook in onze (bos)tuin werken. Voor mensen die vaak naar Midden-Europa reizen kan de vaccinatie wel interessant zijn.
 
Helaas moet ik jullie vertellen, dat het waar is van die vele besmette teken.
Een Tsjechische vriend van ons liep aan het eind van de zomer vorig jaar een tekenbeet ..... en in april van dit jaar is hij helaas overleden.

Onze zoon heeft ook een tekenbeetziekte gehad, 15 jaar geleden, maar is hier weer van hersteld.
Minie, met alle respect voor de narigheid die jij in je nabije omgeving hebt ervaren met tekenbeten, maar je geeft twee voorbeelden in een tijdsbestek van 15 jaar. Dat lijkt mij niet echt een bewijs voor "vele besmette teken". :confused:

Dus... we moeten goed opletten, vooral als we gaan bosbessen plukken.
Dat is zeker waar, maar ik denk niet dat we het gevaar van besmetting moeten overdrijven. :)
 
Besmette teken

Inderdaad, twee gevallen van tekebeten in 15 jaar tijd is gelukkig niet heel veel. Ik ben nog erg onder de indruk van het overlijden van onze Tsjechische vriend. Hij liep altijd met zijn hond onder de eikebomen en één keer ging het mis. In de bossen je lichaam goed bedekken met kleding lijkt mij wel een goede raad.
 
Tegenwoordig kun je bij de firma Hemker en Bekking het middel Zecken-Frey (tekenspray) kopen. Dit middel is uitvoerig getest in Duitsland en kost €8,95, er zit 25 ml in en is goed voor minimaal 300 doseringen. Men brengt het aan op handen, nek, gezicht en op de overgang van hemd en armen en uiteinde broek of zoom.

Ik woon hier in Nederland temidden van de bossen en mijn honden kijk ik na een uitlaatbeurt altijd goed na. Ook spray ik ze in met speciale hondenspray die zo'n 4 a 6 weken werkt.
Zelf let ik ook altijd op of ik geen teken heb. De besmette teken in Nederland nemen ook toe en er komen ook steeds meer andere gevaarlijke soorten voor.

Over het plukken van bosbessen wilde ik nog wel even kwijt dat je in Nederland wordt gewaarschuwd deze niet zomaar te eten maar dat je ze moet koken voor gebruik in verband met besmetting van de vossenlintworm. Hier kun je ook heel ziek van worden.
Hoe dat in Tsjechië is weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat het daar net zo werkt omdat er daar ook vossen rondlopen.
Ga je toch bosbessen plukken trek dan een lange broek en een shirt met lange mouwen aan met sokken en dichte schoenen, dit helpt zeker tegen een aantal tekenbeten.
 
nou ik ben vanmiddag even naar de drogist geweest,en heb mijzelf even laen adviseren.
Het volgende neem ik mee op vakantie....
autan met deet (peg 8) een tekentang van het merk trix www.tickremover.com en betadine lotion (want de mevrouw zij dat je geen alcohol erop mocht doen)
Natuurlijk als we in de bossen zullen gaan lopen zullen we een lichte lange broek aandoen.
Volgens mij kan je ook niet veel meer doen,en anders moet je thuis blijven ..... en ja,dat willen we natuurlijk niet
wat denken jullie ????
 
Beste Rika/Gerben,

Ga vooral lekker genieten tijdens je vakantie en neem zoals je al van plan bent je voorzorgsmaatregelen, meer kun je gewoon niet doen!
Ben je naar de bossen geweest zou ik gewoon iedereen even goed controleren op teken. Ik was nog vergeten te melden dat een petje op ook nog wel wil helpen.
Jou link moet denk ik zijn www.tickremover.com zonder de r ertussen.
Wij noemen hem hier thuis de lasso en halen zelfs de kleinste mini teken weg met dat ding, een prima keuze.
Ik wens jullie een hele fijne vakantie toe!
 
Bij het zien van de demo van die tekenlasso schrok ik toch wel erg!!
Ik zou die teek toch echt eerst dooddrukken (en dat moet echt met flinke kracht gebeuren want ze zijn niet zomaar dood) voor ik hem in de prullenbak gooi.
Als je het naar vind om aan een teek te zitten kan je hem ook in een papiertje pakken en verbranden.
Maar om hem levend in een prullenbak te gooien vind ik echt te stom voor woorden!!!
 
Nog niet zoveel contact met teken gehad Corrie? :) Gelukkig maar.
Je gaat er wel aan wennen hoor als je ze zo vaak tegenkomt, je moet toch van die beestjes af. Wij spoelen de kleintjes door de gootsteen met behulp van heel heet water. De hele grote zijn bij ons wel eens door het toilet verdwenen, die vinden we ook best goor maar ja je moet toch wat............
 
Gewoon inenten zoals alle mensen hier doen. Wel moet het drie keer gebeuren (elk jaar een keer) voor dat men een paar jaar beschermt wordt. Vegeet geen teken band voor de hond of kat te nemen, de beste is van Bayer.
 
maar bij die laso staat ook dat je de laso moet laten vallen met de punt naar beneden of opde rand van de tafel slaan.
Dan schijnen ze dood te zijn ????

Ik geloof niet dat de teken door het laten vallen van de lasso met de punt naar beneden de teken allemaal dood zijn, het zijn vaak taaie beestjes. Die hele grote volgezogen teken zijn denk ik eerder dood maar de nymfen zijn zo ieniemienie klein die kunnen heel wat hebben. Deze kleintjes knap ik onder mijn nagels kapot om zeker te zijn dat ze ons niet meer lastig kunnen vallen.
Ik kan me voorstellen dat jullie dat heel vies vinden maar ik was daarna goed mijn handen. Wij worden hier bijna dagelijks geconfronteerd met teken en dan wordt het net zoiets als spinnen, torren of ander kruipend insect, alleen die verdomde teken bijten zich vast als je niet oppast en daarom moet je thuis in ieder geval uitroeien:bloos2:
 
Beste Mensen

Teken moet je niet dood drukken dan vergroot je de kans dat je ziek wordt.Het verschil tussen kleine teken en grote teken is dat de kleine teken nog niet volzitten met bloed, dus als de grote teken dood druk dan spuit je je eigen bloed met het vergif van de teken terug in je lichaam.:wijs:
Altijd teken weg halen met een tekentang met een draaibeweging anders blijft de kop met weerhaken achter en kans op onsteking zeer is zeer groot.
 
Bovenaan