Ziekenhuizen en medische zorg in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eind Juli ga ik met mijn gezin en dat van mijn broer naar de omgeving van nachod en trutnov huizen bezichtigen, wij gaan met de caravan.
Tegen deze tijd heeft mijn schoonzusje een baby van 8 wkn bij zich en maakt zich zorgen om evt medische zorg in die omgeving, hoe zit het met de ziekenhuizen , wat moet je doen als er echt iets aan de hand is.Bestaat er zoiets als een 112 nummer etc. wie heeft er tips.

groet wilma

Oja, aan welke kant moet je zitten van het reuzengebergte voor het beste weer ?
 
Misschien zal je het verbazen, maar het is in Tsjechië niet anders als in Nederland. Ziekenhuizen genoeg met vakkundige artsen.

Zelfs alarmnummers hebben ze in Tsjechië:
112 - algemeen alarmnummer
150 – brandweer
155 – medische hulp
156 – plaatselijke politie
158 - politie
 
Laat ik eerlijk zijn: ik begrijp dit soort zaken nooit. Medische voorzieningen in de buurt of niet (en ze zijn prima in Tsjechië), ik vraag me alleen af of er een noodzaak is om met een baby van acht weken te gaan reizen?
 

Tabe

† In Memoriam
Wilma. Wij hebben 1 maal met spoed gebruik moeten van een ziekenhuis/eerste hulp in Tsjechie. Een ernstige kaakontsteking bij mijn vrouw, waarbij de pijn 's nachts onhoudbaar werd. Ik heb haar met de auto naar het ziekenhuis gebracht en daar is zij meer dan voortreffelijk geholpen. Er werd voor haar speciaal een kaakchirurg uit bed gebeld die met een kwartier ter plaatse was. Zij is toen uitstekend door deze man behandeld. Met de nodige medicijnen (iets van opium of iets dergelijks) en zonder nota !!! waren we twee uren later weer thuis. Grote klasse.
 
Wij zijn inmiddels 2x naar het ziekenhuis in Nachod gemoeten, en zijn beide keren fantastisch geholpen.

En ik zou geen reden kunnen bedenken om niet met eengezonde baby van 8 weken op vakantie te gaan.
Ze gaan nl naar Tsjechie niet naar een of ander onderontwikkeld land waar geen medische voorzieningen zijn.

Nee Wilma prima te doen ! succes met je zoektocht!!
 
Voor mezelf ben ik nooit in het ziekenhuis geweest gelukkig, maar wel met anderen. En ik kan alleen maar positief hierover spreken. Wel was ik ooit eens bij een tandarts en die heeft mij ook voortreffelijk geholpen. Alleen zal de inrichting van sommige ziekenhuizen of praktijken niet zo zijn als hier in Nederland, maar dat heeft mijn inziens aan de kwaliteit van de zorg niets afgedaan
 
Ooit ben ik met myn dochter in het ziekenhuis geweest..
Perfekt geregeld daar....en we bleven zolang we daar waren onder controle staan...
Alleen de brief die je dan voor je huisarts meekryg is in het russich,dat is dan wel even puzzelen voor hem....;)
 
Mijn ervaring is dat de zorg beter is dan in Nederland. Verplegend personeel heeft tenminste nog tijd voor de patienten en er zijn geen ellenlange wachttijden voor operaties e.d. Verder is alle moderne medische apparatuur in Tsjechie gewoon aanwezig. Alleen zien de interieurs van de zorginstelling er veelal enigzins verwaarloost uit.

Mocht ik onverhoopt in een ziekenhuis terechtkomen dan lig ik liever in een Tsjechisch dan een Nederlands ziekenhuis.
 
wij zijn al twee maal in ziekenhuizen geweest in tsjechie. 1 keer moest ons dochters been gehecht worden. (hechtingen werden er een week later bij de plaatselijke dokter weer uitgehaald, gratis, hoorde bij de behandeling...) we werden prima geholpen, ook al zag het ziekenhuis gebouw er niet uit.
de tweede keer had onze zoon zijn arm gebroken. nu geweldig, mooi modern blauw gips.
je moet er wel aan denken dat je in dergelijke gevallen wel contant betalen moet. de rekening stuur je thuis gewoon op naarje verzekering en dan krijg je het terug. (kijk wel op je nieuwe polis of het verzekerd is, anders moet het bij je reisverzekering.) (dat gipsarmpje koste wel 120 gulden, onderzoek, foto en gips, koopje vonden wij...)

en reizen met kinderen groot of klein is volens mij geen probleem. ze hebben daar ook kleine kinderen hoor.

groetjes
mima
 
Ach joh, beste Wilma,

Gewoon met zo een prulletje van 8 weken op vakantie gaan.
Het smelt niet! Deden wij ook.
Zelf ben ik na een acute hernia in een ziekenhuis terecht gekomen.
Na enkele injecties, een paardenmiddel zei de arts, kon ik weer gaan.
Na twee dagen lukte het weer redelijk.
Niets dan lof over de Tsjechiese ziekenhuizen.
Een min punt was er: ik mocht twee dagen geen bier drinken!
 
in het ene geval sprak de assisten geen andere taal, met handen en voeten kwamen wij erg ver. je weet wel... geboortedatum....maken ze met hun hand een dikke buik en pakken een kalender. de chirurg sprak prima engels.

in het andere geval werden we volkomen in het duits aangesproken. is dus over het algemeen geen probleem
 
ow dan is het wel makkelijk dus want duits en engels kunnen wij ons prima mee redden
natuurlijk hoop ik dat we het nooit nodig hebben
weet iemand waar een ziekenhuis in de buurt van jesenik ligt
of misschien wel in jesenik zelf ?
 
Op iedere camping en in ieder hotel en pension hangt een lijst of kunnen ze je vertellen waar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, arts, tandarts, geestelijke hulp en al dat soort zaken is.
Vraag daar bij binnenkomst naar en je bent gelijk op de hoogte.

Veel succes en een fijne vakantie!!
 

Pelhřimov

Donateur
lipova schreef:
spreken ze wel engels of zo in zo'n ziekenhuis want anders is het volgens mij wel moeilijk uitleggen wat je hebt

In de meeste van die reiswoordenboekjes staan wel zinnetjes met allerlei kwalen en aandoeningen, dus die zou je meekunnen nemen naar het ziekenhuis als dat nodig is.
En ik neem aan dat als je er definitief wilt gaan wonen, je zeker een talencursus zal doen.

Hier alvast een paar woordjes uit de taalcursus "Tsjechisch intensief"
- wilt u een dokter bellen - Zavolejte mi doktora
- ik voel me niet lekker - Necítím se dobře
- Gaat u hier liggen - Tady si lehnete.
- Inademen, uitademen - Nadechnout, vydechnout.
- Weest u niet bang, het is niets ernstig. - Nebojte se, není to nic vážného.
- diep in ademen - Nadechnout
- diep uit ademen - Vydechnout
- wat zijn de klachten - Jaké máte potíže?
- heeft u koorts? - Máte horečku?
- ik heb overgegeven - Zvracel(a) jsem
- ik ben gevallen - Upadl(a) jsem

- heeft u ergens pijn? - Bolí vás něco?
- hier doet het pijn - Bolí mi tady.
- ik heb hoofdpijn - Bolí mě hlava
- hand - ruka
- vinger - prst
- been - noha
- hart - srdce
- nieren - ledviny
- lever - játra
- maag - žaludek
- darmen - střeva
- galblaas - žlučník
- longen - plíce
- rib - žebro
- keel - krk
- gebroken - zlomená(ý,é)
- hartaanval - infarkt

Bij de tandarts - U zubaře:
de tandarts - Zubař
de tand - Zub
Ik heb tandpijn - Bolí mě zub.
Welke tand doet pijn? - Který zub vás bolí?
Deze tand zal ik moeten vullen. - Tento zub vám musím zaplombovat.
Open uw mond .... - Otevřete ústa .....
tand trekken - Vytrhnout zub
tanden vullen - Zaplombovat

succes met de verhuizing en heel veel geluk in Jesenik gewenst

Jeanne
 
Bovenaan