Ziekenhuisbezoek in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We zijn net weer terug van 2 heerlijke weken vakantie in Tsjechie.
Onze 17 jarige zoon kreeg s'avonds helaas een ongelukje met ze hand, de rookbom die hij had gekocht en even wilde uitproberen werkte niet zoals die had moeten werken wat resulteerde dat 2 vingers aardig verbrand en ontvelt waren. Met de tsjechiese buurvrouw direct naar het ziekenhuis in Uhersky Brod gereden waar ze hem netjes verbonden maar doorstuurde naar een groter ziekenhuis in Uherske Hradiste omdat ze dachten dat ze vingers gebroken waren omdat hij ze niet kon buigen.
Het gekke was wel dat wij nergens bij mochten, we moesten in de hal op hem wachten en de tsjechiese buurvrouw moest onze verzekerings papieren en paspoort laten zien.
Aangekomen in het ziekehuis in Hradiste keken wij onze ogen uit, wat zijn wij dan bevoorrecht met de mooie moderne ziekenhuizen in Nederland, de brancard en de rolstoelen die in de hal stonden waren echt heel oud en zouden hier allang bij het grof vuil staan.
Er was een grote hal waar iedereen zat te wachten en waar ook iedereen binnengebracht werd.
Nadat we ons hadden gemeld werd er eerst moeilijk gedaan met de papieren, je moet namelijk een Europees verzekeringsbewijs hebben als je naar het buitenland op vakantie gaat (dit kun je aanvragen bij je ziektekosten verzekering) maar omdat de buurvrouw zei dat we alles dirct wilde betalen werd er verder niet moeilijk over gedaan en werd hij ingeschreven.
Er werd eerst een foto van zijn hand gemaakt en evel later kon hij bij de dokter komen, ook hier werden wij weer weggestuurd, gelukkig sprak deze arts redelijk goed engels dus me zoon kon zich goed redden. Gelukkig was er niets gebroken maar de dokter vertelde wel
dat hij heel veel geluk had gehad met ze hand want als er een pees was geraakt hij ze vingers niet meer kon gebruiken.
Hij kreeg nog een heerlijke tetanis spuit als toetje en kwam met een mooie ingepakte hand weer uit de spreekkamer met de mededeling over 3 dagen terugkomen tussen 8 en 12 uur.
Nadat wij ons weer hadden gemeld bij het loket om te betalen kregen wij de grootste schok van die avond....... wel 430 kroon, ja U leest het goed, moesten wij betalen voor een röntgenfoto, een tetanis prik en een visite bij de dokter, omgerekend 15 euro voor alles en dat ook nog in de avonduren.
Ik denk dat we voor het zelfde geintje in Nederland 500 euro armer waren geweest.
Drie dagen later gingen we weer vroeg op pad, we wilde om 8.00 uur in het ziekehuis zijn om zo snel mogelijk weer weg te zijn zodat we nog iets aan onze dag hadden, die droom kwam helaas niet uit, toen we dezelfde hal weer binnenstapte om 07.50uur zaten er zeker 50 mensen te wachten en daar gaat het zo wie het eerste komt......wie het eerste gaat.
Dus 2 uur later waren we eindelijk aan de beurt en werd ze hand bekeken oud huid weggeknipt en weer netjes verbonden met de mededeling over 3 dagen terug komen.
Dit keer moesten wij 330 kroon betalen.
Toen we drie dagen later weer terug gingen zaten er wel 70 mensen te wachten en dat werd ons iets te gortig, we hebben ons afgemeld en bij de apotheek al de benodigheden gekocht om ze hand zelf te verbinden.
Ik had gelukkig hele goede zalf uit nederland meegenomen en die er elke dag opgesmeert en verbonden.
Het gaat nu heel goed, er zit al een dun laagje nieuwe huid op en alles is dicht.
Gelukkig is alles heel goed afgelopen en hebben ze ons fantastisch geholpen maar wat me nog steeds blijft verbazen zijn de ontzettende lage rekeningen, zijn er miss. mensen die ook zoiets hebben meegemaakt?
Laatste tip... informeer bij Uw ziektekosteverzekering naar een Europees verzekerings bewijs, je zal hem maar nodig hebben......
 
zijn er miss. mensen die ook zoiets hebben meegemaakt?
Mijn vrouw kreeg een steen tegen haar hoofd.
Wij naar het ziekenhuis in Vrchlabi, daar zijn wij keurig en profesioneel geholpen. De jonge arts sprak ons aan in keurig Engels.
Mijn vrouw kreeg 3 keurige hechtingen in haar hoofd en een tetanus injectie.

Toen moesten wij afrekenen en inderdaad ook de verzekeringspapieren en paspoort moesten we inleveren.
Maar wij moesten contant betalen, de dame vertelde dat het een "privaat hospital" was, ik schrok van het woord prive en pakte mijn creditcard al.
De rekening was 500 kronen, dus 17,80 Euro.
Voor onze begrippen dus niks voor een ziekenhuis bezoek van 3 kwartier.

Onze campingbeheerder Jan vertelde dat hij voor zo'n zelfde geintje maar 100 kronen kwijt was, maar dat was dan ook niet in een prive kliniek :D

Jos
 
Ik kreeg vorig jaar trombose tijdens ons verblijf in Praag we gingen naar het Karluv universitair ziekenhuis. Moesten inderdaad best lang wachten maar dat vind ik niet zo erg. Een kennis die Engels spreekt had verteld dat wij geen Tsjechisch spreken.Er kwam een co-assistent die sprak goed Engels maar mocht eigenlijk niets zeggen en gaf na onderzoek aan dat het vrijwel zeker trombose was ( ik had het al vaker gehad) Wachten op een arts, die stuurde ons naar een ander gebouw voor een echo (met een rolstoel terwijl de auto voor de deur stond) Daarna bloed prikken en bezoek aan een interniste een heel vriendelijke dame die Engels sprak met een assistente die geen woord buitenlands sprak maar wel heel lief was. Ik kreeg voor twee maanden medicijnen mee en voor een week injecties. Na een paar dagen nog een keer bloedprikken en dit hele verhaal kostte ongeveer 130 euro.Het gebouw was erg oud maar de behandeling precies het zelfde als in NL. De zwachtel die ik zelf nog extra had gekocht werd door de verzekering in NL niet vergoed want die zit niet in ons pakket. Hij kostte overigens iets van 1.10 euro. Als je dan kijkt dat een doosje medicijnen voor 20 dagen in NL 13,20 euro kost is het verschil wel erg groot.

Groeten A3.
 
Ook zo iets dergelijks meegemaakt in het ziekenhuis in Písek. Eerste keer had ik een teek in mijn bovenbeen; aan de achterkant. Na veel gedoe bij de portier (want het was ons eerste jaar in Tsjechië en als je dan "moje žena je klište" zegt, worden ze ook niet wijzer :D ). Gelukkig naar het goede gebouw gelopen: Eerste hulp. De jonge arts of co-assistent sprak Engels (zucht; gelukkig !). Na veel gepiel in mijn been werd er triomfantelijk een teek voor mijn neus gehouden. Ik moest wel in de gaten houden of de plek niet rood werd. Toen we wilden afrekenen (naar een verzekeringspas was niet gevraagd) schudde hij al glimlachend 'nee' en we zijn zonder kosten naar buiten gelopen.
2 Jaar geleden is Wouter bij het vellen van een kastanjeboom 4 meter naar beneden gevallen achter ons huis met zijn hoofd naar beneden. Hierbij schampte hij het net gemetselde muurtje. Zijn geluk; hij had net alle bladeren die in de afwateringsgoot lag die kant op geveegd; dit heeft enigszins zijn val gebroken.
Enfin, ik vertrouwde het niet te erg omdat hij meldde dat hij zich toch wel duizelig en misselijk voelde. Wij weer naar het ziekenhuis. We werden door (dezelfde) portier naar een gebouw verwezen en net als de mensen die het hiervoor hadden beschreven; er zaten zeker 30 mensen te wachten. Nergens een loket waar je je kon melden, dus wij wilden al weer naar buiten. Wouter bloedde echter en dit werd opgemerkt door een man die net de kamer verliet waar wij moesten zijn. Die drukte bij de ingang op de intercom met waarschijnlijk de mededeling dat er een man stond met bloedend hoofd, want er kwam meteen een struise verpleegster de kamer uitgebeend en gebaarde verwoed dat wij naar binnen moesten.
De arts had meteen al door dat wij bijna geen Tsjechisch spraken en een andere taal dan genoemde, spraken zowel de arts als de verpleegsters niet. Wij zo goed als het kon uitleggen dat hij met zijn hoofd langs een muurtje was geschampt na een val. Er werd eens naar gekeken, beetje schoongemaakt….en men besloot niet te hechten en er tinctuur op te doen (hij mocht het een week niet wassen: liep hij dus met een grote groene plek op z'n hoofd) en werden toen met ferme hand weer de kamer uitgewerkt. Niet gekeken naar onze verzekeringspapieren, niet hoeven te betalen, niets !
Volgens ons wilden ze zo snel mogelijk van ons af :deuk:
 
twee jaar geleden ben ik gestoken door een soort wesp,voor deze steek was ik nooit echt ergens allergisch voor, nu kreeg ik dus een enorm heftige reaktie, mijn oren zwollen op ,raakte buiten bewustzijn,
we zijn naar het ziekenhuis in kladno gegaan, waar mijn man(op goed geluk) de eerste hulp vond, in eerste instantie dachten ze dat ik dronken was of zo(ik deed een beetje vreemd :) ) mijn man liet mijn oren zien en toen schrokken ze,ik heb hier echt niets van meegekregen, ik lag knock-out. ik bleek dus een anyfalactische shock te hebben. en ze hebben daar echt mijn leven gered.
ik ben daar opgenomen op de intensivecare. de bedden enzo waren oud maar de apparatuur en de medicatie was gewoon hetzelfde als in nederland.
toen het beter ging met me moest de verzekering geinformeerd worden, ze konden geen contact krijgen met onze verzekeringsmaatschappij,dus we moesten ook contant betalen.
we hadden echt zoiets ,o nee wat kost dat wel niet,even overlegd hoeveel geld we bij ons hadden. we hadden 400 euro bij ons en wat kronen. we hadden zoiets ,misschien is het genoeg .
ik kreeg zelfs voor de hele vakantie flink veel medicatie mee.
weten jullie hoeveel mijn leven waard was????????????
:D
omgerekend 22 euro?!?!?!?!?!!!!!
we hadden echt zoiets van nee dat zijn vast alleen de medicijnen,maar het was echt zo.
we hebben ze een flinke fooi gegeven(wat ze eerst natuurlijk niet wilden aannemen) maar ik zei , jullie kopen er maar lekker taart voor met zijn allen, jullie hebben echt mijn leven gered.
en ik heb dus de hele vakantie aan moeten horen dat ik maar 22 euro waard was:lmfao:
 
dat is zo vervelend als je opeens ergens niet meer tegen kan. dat had ik ook met muggenbulten, maar dan in italië. nooit ergens last van als ik gestoken was, maar dit jaar kreeg ik hele erge plekken. vreemd.... maar ik ben gelukkig nog nooit in een ziekenhuis in het buitenland terecht gekomen (even afkloppen).
 
Verbazingwekkende verhalen zeg, zoooo goedkoop die gezondheidszorg, echt ik sta paf! Ik ben in een Deens ziekenhuis geweest nadat ik door mijn jongste zoon in mijn vinger geknipt was, en daar kwam ik weg met een verzekeringspas van mijn man(de mijne was ik vergeten, lag nog thuis in NL) en een oud ponskaartje met mijn nummer erop...... Mazzel dus, maarre een eurozorgpas is daar dus wel nodig, of gewoon wat extra euro's hahahaha
 
Ik weet dat het niet helemaal hetzelfde is:D Maar toch.
Wij zijn dit jaar drie maal met onze hond naar de dierenarts geweest in Tsjechie.We werden uitstekend geholpen, ook al begrepen we elkaar dus echt niet.Gelukkig konden wij vrij duidelijk aanwijzen waar het niet goed zat.
Uiteindelijk hebben wij 4 euro betaald, voor drie maal 'n consult, 'n tube zalf, en 'n hondje wat heeft kunnen genieten van 'n vakantie.:D
 
tweeweken geleden in tjechien naar het ziekenhuis geweest
dik warm been gekregen naar een paar insecten beten
s'avonds naar de hulppost van een ziekenhuis gereden
niemand die echt engels of duits sprak
met gebarentaal en een vertaalboekje uitgelegd wat er aan de hand was
met zalf en medicijnen behandeld
met veel moeite gevraagd wat ik moest betalen
werd er gelachen en ik kon gratis behandeld naar huis
dit is nog eens service
kunnen wij nog veel van leren
hoe noemt men dat hier nou een warme douche
 
Vorig jaar met m'n dochter naar het ziekenhuis in Nachod. Na een wespensteek de volgende dag een opgezwollen kin, wang en hals. Wij konden bij de receptie linksaf gaan, en zaten 5 minuten later bij de kinderarts op consult. Medicijnen voorgeschreven gekregen. De kinderarts moesten we helaas wel kontant betalen, excuses, maar dat kon niet anders. Ja, wel 12 euro! En de medicijnen ook wel 8 euro! De bonnetjes zijn dus niet naar de verzekering gegaan, maar in het plakboek.
De zwelling was binnen een paar dagen weg. Maar dit jaar vergat ik ze mee te nemen, overigens doodnormaal, zyrtec druppels, ook gangbaar in nederland. En meiske werd weer door een wesp gestoken, gevolg een ontzettende dikke arm. Ik probeerde het meteen maar bij de lekarna. Wij konder daar zonder recept zyrtec tabletjes krijgen! En uiteraard, dat hielp weer. Overigens, smeren met fenistil deden wij ook, is ook erg fijn tegen gewone muggebeten, en kost 110 kroon.
 
zyrtec druppels, ook zyrtec tabletjes . Overigens, smeren met fenistil
Kijk dat zijn nou handige dingen om te weten.Bedankt. Toen ik klein was, en we waren op vacantie in Frankrijk, ging mijn moeder in de auto op een wesp zitten, :traan: dat heeft ze met drie dagen niet kunnen zitten en creperen van de pijn moeten bezuren.Had destijds heel anders kunnen zijn met dit wat ik nu weet.:lap: mooi medium toch, de computer, tsja ik heb hem nog maar een jaartje....
 
Een paar jaar geleden, zal 1998 geweest zijn of een jaar eerder stonden we op de autokemp camping in Revnice. Mijn vrouw had een zere dikke vinger. Thuis had ze de hond gewassen voordat hij naar pension ging. Waarschijnlijk had de hond met een tand haar vinger geraakt. Op de camping aan de vriendelijke jongeman die bij de receptie zat gevraagd waar een dokter was. Heel uitgebreid begon hij te vragen wat er aan de hand was. Toen hij het woord hond hoorde werd ie een beetje paniekerig. Of we eventjes de hond wilden gaan halen. Hahhaha. Hij legde ons uit dat ze daar heel bang waren voor hondsdolheid. Ik heb hier mijn vrouw erg mee lopen pesten. Sochtends tandpasta in mijn mond gedaan en laten schuimen hahahah. Uitgelegd dat ie in pension zat in Nederland. Nou dat maakte niks uit want die hond moest er maar komen. Na wat heen en weer gepraat in half engels, beetje duits en wat Tsjechisch (wat ik echt niet begreep) kregen we het advies naar het ziekenhuis in Beroun te gaan. Wij in de auto erheen, de kinderen bleven op de camping. Ne een dik half uur rijden in Beroun aangekomen en het bordje met de H gevolgd. Op de parkeerplaats stond een oudere man in leger tenue. Dat bleek de parkeerwachter te zijn, of bewaker van de parkeerplaats. 10 hele kronen kostte dat parkeren. Ziekenhuis in en gevraagd naar een dokter. Trap op en dan de wachtkamer in. Ik waande me in de jaren 50. Of zoiets. Wachtkamer zat behoorlijk vol. Iemand met hele grote brandplekken op zijn been en schaafwonden. Liep ook heel moeilijk. verder nog wat mensen met allerlei kwaaltjes. Wij op een bankje plaatsgenomen en wachten. Gaat er een deur open en ineens vloog iedereen richting die deur. Volgens mij was het wie er het eerst is wordt ook als eerste geholpen:). Zelfs de man die zo gewond was rende alsof ie er een prijs mee kon winnen naar de deur.Toen wij uiteindelijk een briefje hadden gehad konden we weer wachten. Ja hoor we waren aan de beurt. 1 dokter die overigens heel gebrekkig engels sprak en verder alleen maar Tsjechisch. 3 verpleegsters die alleen Tsjechisch spraken. Kregen we een soort sloffen aangereikt die we over de schoenen moesten doen. Wij de vinger laten zien die overigens heel dik, rood was en erg klopte, en toen de arts vroeg hoe dat gekomen was(althans dat begrepen we) heb ik uitgebreid getracht te vertellen hoe. Uiteindelijk maar een blaffend geluid gemaakt op mijn tanden gewezen en de man begreep het. Nooit naar die hond gevraagd overigens. Na een uitgebreid onderzoek een spuit erin, pus eruit gehaald zwachtel erom en een recept gekregen voor peniciline. Gaat die arts aan een typemachine zitten. 2 gebruikte a-4tjes erin met carbonpapier en tikken maar op de blanco zijdes. Uitgebreid verhaal erop. Doorslag meegekregen en op een een papiertje zette de arts met pen de rekening. gewoon een stukje papier van een a-4tje gescheurd:). Morgen weer terugkomen begreep ik. Dat werd dus de hele week terugkomen, uiteindelijk. Wij naar de apotheek. Recept afgegeven en de medicijnen meegekregen. Vervolgens naar een loket gestuurd waar we moesten betalen. Als ik het me goed herinner, de rekening zwerft hier nog ergens rond tesamen met het getypte verhaal van de arts, kostte dat bezoekje ons ff 300 kronen incl. medicijnen. Op naar de camping. Volgende dag weer terug. Kosten wederom 10 kronen parkeren, bezoekje ff 100 kronen. 1 zuster haalde het verband eraf, de volgende wastte de vinger en nummer 3 heeft na het onderzoek van de arts er weer een verbandje omheen gedaan. Totaal waren we voor 5 dagen bezoek en medicijnen ff 60 guldens kwijt. Bij het laatste bezoek hebben we de arts duidelijk gemaakt dat we naar het reuzengebergte wilden. kaart laten zien en Vrachlabi aangewezen. Hij begreep dat en heeft toen zijn verhaal aangevuld op het papiertje en ons duidelijk gemaakt dat we in het ziekenhuis in Vrachlabi dat maar moesten laten zien. De man een hand gegeven en vriendelijk bedankt voor de goede zorg.
Op naar Vrachlabi. Daar aangekomen eerst de caravan neergezet, tentjes voor de jongens opgezet en op naar het ziekenhuis. Aangekomen bij dat ziekenhuis keken we ons de ogen uit. hartstikke luxe, marmeren bladen op de kasten, dikke pc met laserprinter. Leek de scharzwaldkliniek van tv wel. Dokter sprak overigens perfect engels en duits. Briefje laten zien en de zaak uitgelegd. Twee dagen behandeling gehad en toen was het genezen. Hier moesten we toch wel ff wat meer betalen. Bij elkaar een kleine 25 guldens.
Thuisgekomen alle bonnetjes bij mekaar gezocht, de kilometer registratie erbij gepakt. Heen en weer naar ziekenhuis zijn tenslotte ook kostten die verband houden met het ziekenhuisbezoek he. Bleken we meer aan brandstof kwijt te zijn geweest dan aan de hele behandeling(en). Uiteindelijk alles vergoed gehad van de reisverzekering.
maar zeker een hele boeiende ervaring met het Tsjechische ziekenhuiswezen.
Jaar erop zijn we overigens teruggegaan naar het ziekenhuis in Beroun en hebben die arts een bezoekje gebracht. Flesje jenever aan hem gegeven en vriendelijk bedankt voor zijn goede hulp het jaar ervoor. briefje hadden we meegenomen waarop hij het verhaal gezet had. Hij kon het zch wel herinneren begrepen we.
 
Bovenaan