Ziekenfonds

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo daar,

Ik heb een vraag over de ziekenfondsverzekering. Die van mij loopt via het C.A.K. en vandaag wees de revalidatiearts me er op dat deze bij lange na niet toereikend is voor de dingen die ik nodig heb. Ik ben hier aangemeld bij het OZP. Nu heb ik contact gezocht met het C.A.K. om aan te geven dat ik beter verzekerd wil zijn en dacht dat dit het geval zou zijn wanneer ik overstap naar een andere maatschappij. Bij VZP bijvoorbeeld liggen de vergoedingen veel hoger. Daar kreeg ik een dame aan de telefoon die me vooral wel wilde vertellen wat allemaal niet mogelijk was. Het zou blijkbaar niet uitmaken naar welk landelijk ziekenfonds ik zou gaan, want er is een verdrag met Tsjechië voor een basisverzekering. "Dat zijn nu eenmaal de feiten waren als je in het buitenland gaat wonen met je uitkering of pensioen." Zo zegt de C.A.K. dame.

Is er hier iemand die meer over dit onderwerp weet en wel een mogelijkheid weet hoe of ik me beter kan verzekeren?

Vriendelijke groeten, Lé.
 
Hallo Spookie21
Ik ben dus ook via het CAK verzekerd en ik zit bij het VZP.
Voor de premie die het CAK je in rekening brengt, ben je hier verzekerd voor het basispakket. Net zoals je dus in Nederland ook een verzekering af kan sluiten voor alleen het basispakket.
Daarvoor hebben ze dus die woonlandfactor die voor CZ ongeveer 0,26 is ( hier is alles veel goedkoper).
Als dat niet toereikend is, dan kan je in Nederland uitbreidingen op dat basispakket opnemen in je polis, maar dan is je premie hoger.
Hier in CZ kan je, als die basis niet toereikend is, ook een uitbreiding krijgen op je pakket, maar dat loopt dan niet via het CAK, maar moet je afsluiten met de verzekering hier (in jouw geval dus het OZP en in mijn geval het VZP). Die extra premie daarvoor moet je dan dus afrekenen met die verzekering hier.

Aanvulling: Je hebt ook van het CAK een (grijze) EHIC pas gekregen en die geeft je recht op zorg in Nederland. Zou ik dus een ernstige ingreep in het ziekenhuis nodig hebben, dan ga ik daarvoor denk ik wel naar Nederland. Maar ook in dit geval gaat het dus om de vergoedingen die in het basispakket zitten.
 
Laatst bewerkt:
Super, dank je voor de info.👌🏼 Dat is duidelijk. Ik kan me dus gewoon bijverzekeren. Ik ben uitgeschreven in Nederland. Kan ik dan evengoed me eventueel daar bijverzekeren? Ik ga dat gewoon hier doen, maar even uit nieuwsgierigheid.😁
 
Bovenaan