Ziek in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zoals eerder vermeld, was onze keuze dit jaar gevallen op camping Drenice aan het meer van Jesenice.
Bij aankomst was het een beetje schrikken van het zeer gedateerde sanitair wat er oud en vies uitzag. Het personeel deed erg hun best om het schoon te houden, maar hier was geen eer meer aan te behalen, hooguit met een bulldozer.
Verder een camping van 13 in een dozijn welke alleen maar interessant is door zijn ligging aan het meer. Wel zeer vriendelijk personeel behalve in het restaurant, waar de bediening er schijnbaar geen zin in had. Goede uitvalsbasis voor dagtochten in de buurt.

Eerste week erg naar onze zin gehad: Cheb, Frantiskovy Lazne, Loket en Karlovy Vary.
We wilden ook naar Praag met de trein, maar dat bleek een wereldreis te worden omdat er ergens aan het spoor gewerkt werd en een groot deel met de bus gereden moest worden. Met dank aan TomTom toch maar tegen alle principes in met de auto gegaan en dit viel best wel mee. De autosnelweg is een avontuur op zich. In Praag vonden wij een parkeerplaats 200 meter van de Karelsbrug, dat was mazzel.

De tweede week sloeg het noodlot toe: een virus of bacterie of misschien iets verkeerds gegeten, maar deze jongen vloog met spoed het ziekenhuis in. Gelukkig was Duitsland niet zo ver en omdat mijn Duits toch iets beter is dan mijn Tsjechisch verkozen wij het ziekenhuis in Waldsassen waar ik 3 dagen aan het infuus heb gelegen. Na ontslag was onze vakantie voor een groot deel voorbij.

De terugweg hebben we met een tussenstop in Frankfurt onderbroken op een camping in het centrum (niet aan te bevelen). Al met al dus niet zo'n fijne vakantie gehad, maar volgend jaar beter...
Groetjes john
 
Hé, dat is vervelend. Ziek worden tijdens de vakantie al, maar in het buitenland nog vervelender lijkt mij.
Grappig detail in jou verhaal is dat ik de snelweg helemaal geen probleem vond. Eerder de binnenwegen met al die kamikaze piloten die bochten afsnijden enzo.:sos:

Volgend jaar gewoon er weer voor gaan hoor. Deden wij ook en het is alleen maar leuker geworden.:ja:
 
Zeker weten waarschijnlijk camping osek bij teplice. zijn we in 2007 ook al geweest. Zouden toen naar Teresienstad gaan en is er niet van gekomen. Moeten we dus nog inhalen. Is trouwens ook weer niet ver van de duitse grens.
 
Jeetje wat een pech, :( die eerste mooie week valt dan in het niet.En volgend jaar is nog ver weg. Een schrale troost is meegenieten van alle mooie vakantieverhalen van anderen.
... omdat mijn duits toch iets beter is dan mijn tsjechies verkozen wij het ziekenhuis in waldsassen...
In Tsjechische ziekenhuizen spreken ze niet alleen Tsjechisch hoor. ;)
 
Nou hoe het in de tsjechische ziekenhuizen in het algemeen is weet ik niet, maar in Cheb,en dat is toch ook bepaald geen dorpje,spraken ze Tsjechisch en Tsjechisch en het waren gestudeerde broeders die mij met handen en voeten aan het verstand brachten dat ik beter naar waldsassen kon gaan.
 
Ook wij hebben enkele jaren geleden een aardig ziekenhuisavontuurtje beleeft.
Door een misverstand was de hand van mijn vrouw tussen de autoportier geraakt terwijl deze dicht gegooid werd. Een pijnlijke gebeurtenis! Aanvankelijk leek de schade mee te vallen, maar gaandeweg de dag en avond werd de pijn toch steeds heftiger.
Een nederlandse verpleegster die toevallig ook bij ons op de camping stond adviseerde toch om maar even naar de EHBO te gaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Wij begaven ons op pad naar het ziekenhuis in Litomerice.
Daar aangekomen troffen wij een verlaten parkeerplaats met een nog meer verlaten uitziend ziekenhuis, gehuld in duisternis.
Eenmaal uit de auto gestapt zagen we 1 enkel lampje branden. Dat bleek het burolampje van een nachtwaker te zijn. De vriendelijke man begreep al snel waarvoor we kwamen en hij wees ons een donkere gang in. Hierbij gebaarde hij dat we die helemaal uit moesten lopen.
Het enige licht in de gang kwam van de straatlantaarns buiten. Een luguber oranje/geel schijnsel. We bleken toch nog 2 keer een hoekje om te moeten, maar toen zagen we toch aan het eind wat meer licht.
Hier was ook een soort wachtkamer waar nog een paar mensen zaten.
Al snel kwam er een vrouw op ons af die we in gebroken duits en engels uitlegden wat er aan de hand was. Op haar beurt riep zij weer een man, gekleed in verschoten t-shirt en een vale, korte tennisbroek. We moesten hem maar volgen voor een foto.
Wij dus weer op pad door de donkere, verlaten gangen. We konden de man nauwelijks bijhouden, zo snel liep hij. Uiteindelijk hield hij stil voor een deur waarop door stickers en bordjes overduidelijk aangegeven was dat daar toch wel radio-actief stralingsgevaar was. De röntgenafdeling.
Uiteraard mocht ik daar niet mee naar binnen en moest op de gang blijven wachten. Na enkele minuten kwamen mijn vrouw en de man weer naar buiten en in rap tempo gingen we weer terug door de duisternis naar de EHBO-afdeling.
Na nog enkele minuten in de wachtkamer te hebben gezeten werden we binnen geroepen bij een arts. Deze sprak redelijk duits en engels en kon ons duidelijk de maken dat de vinger niet gebroken was, maar dat hij wel voor de zekerheid een spalkje wilde aanleggen. Dit werd vervolgens snel en vakkundig gedaan, waarna ons werd verteld dat we een deur verderop terecht konden voor de rekening.
Daar bleek de gehele ´operatie´ ons, omgerekend, maar liefst 12,50 euro te kosten. We kregen zelfs een officiele kwitantie mee om te declareren bij onze zorgverzekeraar. Onnodig te vermelden dat we deze moeite niet eens genomen hebben.
Met de vinger is het weer helemaal goed gekomen.
 
Bovenaan