Zeven dingen die je niet weet over Tsjechische auto's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een Tsjechische auto hoeft niet "zomaar" een Škodovka uit Mladá Boleslav te zijn. Naast Škoda-auto's zwierven een aantal auto's van andere merken over de Tsjechische wegen, zoals Tatrovka en Pragovka, Waltrovka, Wikov-auto's, ook wel de binnenlandse Rolls-Royce genoemd, of Aerovka . Onze legendes uit de autowereld hebben zelfs vandaag nog opvolgers - neem plaats bij ons in Gordon, Kaipan of de supermoderne Pragovka!

1. De eerste Tsjechische auto reed in Liberec
De eerste in massa geproduceerde auto in ons land was de NW Präsident-auto. Hij werd geproduceerd in 1898 in Kopřivnice in de fabriek die later de bekende Tatra produceerde. De auto werd aangedreven door een achterin geplaatste tweecilinder Benz-motor met een cilinderinhoud van 2,7 liter en een vermogen van minder dan 5 kW, de topsnelheid lag rond de 30 km/u. Desalniettemin reed de eerste auto die in Tsjechië reed ergens anders, namelijk in Liberec. De Benz Viktoria uit 1893 werd eind 19e eeuw gebracht door de fabrieksarbeider Theodor von Liebig. De auto, waarvan het ontwerp op een koets lijkt, reed met een snelheid van ongeveer 20 km/u en had niet alleen zo'n 18 liter benzine maar ook tientallen liters water nodig om de motor honderd kilometer af te koelen.

2. Vracht- en passagiersvervoer Tatrovky uit Kopřivnice
Het merk Tatra produceert lang niet alleen vrachtwagens die succesvol deelnemen aan de Dakar Rally. Onder de legendes van het autobedrijf Kopřivnica bevonden zich ook personenauto's, bijvoorbeeld de beroemde Hadimrška of de Tatra 87. Hij werd een pionier op het gebied van aerodynamische vormen en dankzij hen kon hij een maximale - en destijds ongelooflijke - snelheid tot 160 km/u ontwikkelen. De Tatra 87 werd vooral beroemd tussen 1947 en 1950, toen de reizigers Hanzelka en Zikmund er expedities mee ondernamen naar Zuid-Amerika en Afrika. Tegenwoordig behoren ze tot de meest gewilde veteranen uit de Tsjechoslowaakse autogeschiedenis; in totaal werden er drieduizend auto's geproduceerd. De Tatra 603 of "zes set trojka" had een soortgelijk antwoord, de laatste auto in de serie met een gestroomlijnde carrosserie en een juweel van de binnenlandse auto-industrie. Alle Tatrovka's zijn direct in Kopřivnice te zien: personenauto's worden tentoongesteld door het Tatra Technisch Museum in het stadscentrum, vrachtwagens vervolgens door het Tatra Truck Museum.

3. Aero en Josef Sodomka
Hoewel het waar is dat elke persoon een andere smaak heeft, beschouwen velen de mooiste auto's als de auto's waarvoor Josef Sodomka van Vysoké Mýt de carrosserie heeft ontworpen. Het waren de Aero 30 en de Aero 50 Dynamik -serie; een aangepaste Aero 50 roadster werd bijvoorbeeld bestuurd door de vrouw van president Edvard Beneš Han. Auto's van dit merk werden geproduceerd door het bedrijf Aero in Praag-Vysočany gelijktijdig met vliegtuigen in de jaren 1929-1951, maar de productie van auto's stopte nadat de fabriek naar Vodochod was verplaatst.

4. Zbrojovka, Wikov en Walter
Rijtuigen met sierlijke vormen werden ook geproduceerd door Zbrojovka uit Brno en het ingenieursbureau Wichterle & Kovářík uit Prostějov. Het merk Wikov, dit waren op maat gemaakte luxe voertuigen, bekroond met een aantal onderscheidingen, maar er werden minder dan duizend exemplaren van geproduceerd. Tegenwoordig is het een van de zeer gewaardeerde verzamelobjecten, vergelijkbaar met de auto's van het merk Walter, geproduceerd in Praag-Jinonice. Naast personen- en raceauto's van eigen ontwerp werden hier ook licentieauto's en vliegtuigmotoren geproduceerd.

5. Auto's in het museum: Nationaal Technisch Museum en Škoda Museum
Maak een uitstapje naar het Nationaal Technisch Museum in Praag! De autocollectie, beoordeeld als een van de beste collecties in Europa, brengt de ontwikkeling van de binnenlandse autoproductie in kaart, vooral voor de Tweede Wereldoorlog. Te zien zijn zowel de Benz Viktoria uit 1893 als de NW Präsident uit 1898, de eerste Tsjechische racewagen NW 12 PK uit 1900, de oudste Bugatti-auto ter wereld en de zes-liter twaalfcilinder Tatra 80. Het was een van de meest luxueuze auto's geproduceerd in de Eerste Republiek Tsjechoslowakije, de auto uit de museumcollecties werd in 1935 gemaakt met een op maat gemaakte landaulet carrosserie voor de eerste Tsjechoslowaakse president TG Masaryk.

De president gebruikte ook een Škoda Hispano-Suiza 25/100 HP- auto, die in 1924 onder licentie werd vervaardigd door het industriële concern Škoda uit Pilsen, nog vóór de fusie met het autobedrijf Laurin & Klement, het huidige Škoda Auto. In het Škoda Museum in Mladá Boleslav kun je een van de in totaal honderd geproduceerde stukken zien, maar het is niet de limousine van president Masaryk; het was niet mogelijk haar verdere lot te traceren.

6. Een vampier uit Ferat en een auto als een filmster
Vrijwel iedereen kent de Škoda 110 Super Sport, ook al is er maar één exemplaar geproduceerd in Kvasiny. Het prototype van de aerodynamische sportwagen werd in 1972 op het Autosalon van Brussel voorgesteld, maar ging nooit in massaproductie. De tweede versie werd vooral beroemd toen de auto door Theodor Pištěk werd aangepast voor de film The Vampire of Ferat (1981). De zogenaamde Ferat is nu te zien in het Škoda Museum in Mladá Boleslav.

7. Nieuws van de binnenlandse automarkt
Er zijn al 130 jaar verstreken sinds de eerste auto op onze wegen begon te rijden - toen natuurlijk nog zonder asfalt. Een aantal auto's wordt momenteel geproduceerd in de Tsjechische Republiek, van de binnenlandse zijn dat Škoda, Kaipan en Gordon Roadster.

In 2022 presenteerde Škoda het tweede puur elektrische Enyaq RS iV-model als aanvulling op de Enyaq coupé RS iV elektrische auto. Tegen 2026 wil de automaker drie nieuwe elektrische auto's introduceren, en het uiteindelijke doel is om een collectie elektrische Škoda's aan te bieden, van kleine auto's tot zevenzits auto's. Ook nieuw is de Praga Bohema tweezits sportwagen, die ter ere van de 89e verjaardag van Praga Alfa's overwinning in de race "1000 Tsjechoslowaakse mijlen in 1933" is geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 89 stuks. Het is de snelste straatauto ooit gemaakt door het Tsjechische bedrijf, met een snelheid van 305 kilometer per uur. De eerste stukken gaan in de tweede helft van volgend jaar naar de klanten, tegen een prijs van ongeveer 37 miljoen kronen per stuk.

bron: kudyznudy.cz
 
Bovenaan