Bier & Wijn Zeven dingen die je niet weet over Tsjechisch bier

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Even bijgelezen en leuk onderwerp.
Tsjechië en bier is natuurlijk al jarenlang een goede combinatie.
Als we of ik er ben drink ik graag een biertje maar vindt lang niet alles even lekker. Nu is het wel zo meestal dat als het eerste meestal wat grotere glas op is de smaak bij het tweede en eventueel volgende glas toch beter wordt gek hé 😊.

Omdat ik ook regelmatig Duitsland bezoek en daar ook vaak halve liters uit blik drink ( net als thuis overigens meestal Amstel Bier wat vlgs veel mensen geen bier is 🙈) ) koop ik in Tsjechië ook altijd wel wat blikken bier om mee naar huis te nemen.
De Tsjechische Budweiser Budvar vindt ik wel een lekker biertje eigenlijk. Heb er nog 1 en dan is het op.
Wat drinken jullie in Tsjechië of elders qua bier? 🤔
 

Bijlagen

  • DSC_6195.JPG
    DSC_6195.JPG
    55,3 KB · Bekeken: 2
Oboema.. Toevallig gaan wij morgen ook naar Kleef.
Ben je in die grote drankenhandel geweest die iets achteraf zit of zat of ergens anders? 🤔.
Iets voor in de straat zit Polo ook een zaak met motor kleding ect.

EDIT.. Idd is Trinkgut die zaak die ik bedoelde.
 
Dat klopt: Trinkgut. In de straat van Polo! Ik ben afgelopen zaterdag in 3 verschillende Trinkgut geweest (Wesel-Duisburg-Kleve), maar Kleve is wel de meest uitgebreide getraenkemarkt die ik ken. Ik kom er al > 15 jaar. Er komen steeds meer Nederlanders. Vroeger was je een uitzondering.

Deze week is Budvar in de aanbieding. € 14,99 voor 20 halve liters, dat lukt volgens mij in CZ niet meer.
Krusovice en Breznak zijn standaard goedkoper met € 10,99.
 
Budvar flessen wslijk in de aanbieding die koop ik eigenlijk nooit. Bijna altijd blik. Prijs in Tsjechië laatste keer voor halve liter blikken Budvar iets van 75 euro cent vlgs mij wat ik betaalde net voor de grens 🛂 met Duitsland.
Kijk meestal even bij dezelfde Vietnamese verkoper is het vlgs mij. Aardige man die ik zijn eurootjes ook gun.
Verkocht heel weinig sinds corona zei hij dus ik heb nog wat meer gekocht bij hem en gezegd maak maar een prijs en klaar.
Terug 🔙 naar het bier in Kleve bij Trinkgut.. We zijn er niet geweest. De twee dames mijn vrouw en oudste dochter wou ik het niet aandoen om bij Trinkgut te gaan slenteren. We waren het ook wat zat inmiddels na winkels in Kranenburg en centrum Kleve.
Tsjechisch bier komt wel weer als we in Tsjechië zijn.
Dan blijft het ook wat exclusief om zo nu en dan wat ervan te drinken.
 
Wat drinken jullie in Tsjechië of elders qua bier? 🤔
Hangt er beetje vanaf. Denk dat het ook beetje regio gebonden is.
Ik let een beetje op de aanbiedingen maar als je richting klassiek pilsner gaat is het vaak:

Litovel moravan of Radegast 12

iu
iu


Pilsener urquell in het restaurant indien het van het vat komt.

Voor de rest de meer speciale pilseners. Mijn voorkeur gaat uit naar meer hoppig of donker bier.
 
In Tsjechie drink ik vooral het Special Tmavy van de lokale Nova Paka brouwerij en pils van Svijany
Wij kregen een grote verpakking (2 liter) van pils van Svijani cadeau van onze vrienden, en we mogen zeggen dat het best lekker om te drinken was! :ja:

IMG_9270.JPG


Hier kan je de brouwerij van Svijany bezoeken in 3D!


En de keuze aan verpakkingen:
En daar zijn best heel mooie bij! :stout:


En je kan hier binnenkort (vanaf februari 2022) ook een bierbad nemen! :)

 
Laatst bewerkt:
Lang geleden, maar ik ben meermaals langs de Svijani brouwerij gereden.

 
..... Kleve bij Trinkgut.. We zijn er niet geweest. De twee dames mijn vrouw en oudste dochter wou ik het niet aandoen om bij Trinkgut te gaan slenteren.
Haha, nou, daar ben ik genadeloos in, hoor. Niet dat het vaak gebeurt, maar als ik urenlang meegesleurd ben langs kleding-, schoenen- en parfumwinkels, dan zullen zij weten hoe het is en slenter ik rustig een uur met ze rond in een drinkhal. Gek genoeg weten de dames dan ineens ook wel een paar lekkere flessen te vinden. :D
 
Die twee drinken geen alcohol dus die lekkere flessen vinden ze niet daar. Vond het zelf ook wel weer genoeg eigenlijk en die winkels in en uit viel wel mee. In Kranenburg de dames eerst de DM in en ik wat klanten ect gebeld in de auto. Daarna even wat gewinkeld en koffie ☕ met gebak 🍰.
In Kleef tov de Polo geparkeerd.. Centrum wat winkels bezocht en wederom wat gebeld tussendoor als de dames een winkel ingingen. En op het eind bij de Polo een curryworst met brood en pommes gegeten. En toen weer naar huis 🏡.
 
Ik heb op mijn flesjes, gekocht bij Trinkgut gekeken. Urquell, Breznak, Krusovice geven aan dat het in CZ is gebrouwen en afgevuld.

Van 10 tm 15 januari is Kozel (pils en donker) in de aanbieding bij Trinkgut: € 12,99 en Krusovice (pils en donker): € 8,99!

Normaal kost Urquell € 19,99 dus dat zal ook de max prijs voor Budvar zijn. Voor blikjes geldt in Duitsland € 0,25 statiegeld.
 
Bovenaan