Zeurkous: lichtvervuiling

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Even een beetje zeuren mag soms. Toch?:ja:

Hierbij dus:
Een van de zeer gewaardeerde indrukken van onze eerste kennismaking met het platteland van Tsjechië, destijds Tsjechoslowakije, was de was de afwezigheid van licht in de duisternis. Letterlijk! Donker was donker. Op de aanwezigheid na, van de dorpsverlichting met de mooie oranjekleurige natriumlampen die soms in de zomerperiode ook nog eens in de nacht uitging vanwege energiebesparing. Maar als ze aangingen, dan zag je keurig waar je reed of liep. Geheel volgens verwachting dus met 1 tot 3 passerende voertuigen per nacht, of vaak helemaal niet één!

Echter, de afgelopen 2 jaar zijn in de gehele omgeving alle lichtmasten en de verlichting aangepast. Kennelijk voldeed de oude verlichting niet meer. Wat er voor in de plaats is gekomen is een systeem van complete lichtvervuiling! De lichtmasten, waarvan de hoogte op huishoogte waren afgestemd, zijn nu met 2 meter verhoogd, met nieuwe armaturen die onder een hoek van 30!, in plaats van 45 graden zijn geplaatst, uiteraard met Ultra-Bright lampen, van ik weet niet hoeveel Lux. Resultaat: alle straatverlichting steekt nu boven de daken uit, de hoeveelheid licht is een overdaad t.o.v. het doel: de straat verlichten. Het hele dorp lijkt wel een festivalterrein, de lampen zijn, als spotlights tot in het volgende dorp, en misschien wel op de maan te zien.

Een vraag van mij aan de monterende techneuten om dan de lampen met een hoek van 45 graden te monteren werd afgedaan met de opmerking: "dit is voor de veiligheid" en als ik er last van had, dan moest ik de gordijnen maar dichtdoen!

Nou dat laatste is een beetje moeilijk als je buiten in je pergolaatje zit met uitzicht over het dal en je ziet de zoeklichten van 3 omliggende dorpen op je gericht en geen natuurlijke duisternis meer!

Jammer, en daar kan ik geen nieuwe bomen ter afscherming meer tegen aanplanten.
Boompje groot: Baasje dood!

Zo, dat moest ik even kwijt.
Meezeuren mag, goede tegenargumenten natuurlijk ook.;)
 
Ja jammer Zapalky, ik snap het helemaal!
Toen ik voor het eerst in Tsjechië kwam was ik ook enorm onder de indruk hoe donker de nacht en hoe stil de stilte was.
Gelukkig zijn er nog steeds wel plekjes om dit te ervaren :)
 
Tegen die verhoogde veiligheidsargumenten kan je inbrengen dat het de veiligheid op de weg in de praktijk vaak verlaagt omdat automobilisten erdoor te snel gaan rijden. Dat is tenminste een argument dat men in Vlaanderen aanbracht om de straatverlichting 's nachts niet meer constant aan te laten.
 
Bij ons in de buurt hebben we nog altijd van die oranjekleurige natriumlampen, die ook nog eens een onderlinge afstand hebben waardoor zeker niet alles verlicht is. Je bent dan ook altijd weer blij als je 's avonds tijdens een ritje met de auto geen onverlichte wandelaars (die liefst in zwarte kleding zonder reflecterende delen op de weg lopen) of overstekende dieren hebt geraakt. Na 11 uur 's avonds gaat bij ons de verlichting uit. In het weekend een uurtje later.
De sterren kan je hier wel prachtig zien.
 
Bovenaan