Zeldzame ontmoeting

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Waarom houd ik toch zo van Tsjechie ? Waarom zou ik te zijner tijd wel willen worden begraven op de tjot van Planice? Nu, onder andere hierom :

Het loopt tegen het einde van de middag. De zon zakt in een heldere hemel steeds verder weg achter de bossen op de heuvel. Nog net even tijd om naar mijn favoriete stekje in de bossen te gaan. Ongeveer anderhalve kilometer van ons Tsjechische onderkomen ligt een vrij grote karpervijver midden in de bossen. Regelmatig wandel ik daar naar toe als de vrouw aan het koken slaat. Gewoon een half uurtje even de "natuur" in. Neem wat oud brood mee voor de (gekortwiekte) eenden. De eenden kennen me inmiddels en horen mij altijd aankomen. Al kwakend komen ze naar de kant. Ook deze middag. Ik nestel me op een grote gekapte boom en voer de eenden, genietend van de omgeving en de rust. Geen geluid te horen, dan alleen het ruisen van de bomen, de kwakende eenden en het spartelen van de jonge karpers. Heerlijk. Ik kom tot rust, ook al heb ik de hele dag geen moer gedaan. Zttend op de boom doezel ik wat weg, val bijna in slaap. Dan is er plotsklaps een ander geluid. Uit het "open dak" komt met grote slagen een grote roofvogel aangevlogen. Sierlijk maakt de impossante vogel een hele cirkel rond het meertje, ongeveer anderhalve meter boven het water. De vogel land op een over het water hangende grote tak, nog geen vijf meter bij mij vandaan. Hij heeft me in de gaten, want ik heb het gevoel dat hij naar mij knikt. Ik ben geen vogelkenner, maar het moet volgens mij een buizerd zijn. Doodstil blijf ik zitten. De status quo duurt een minuut of tien, maar kan ook langer zijn geweest. Dan, met grote klappen, verheft de vogel zich en vliegt vlak voor mij langs, maakt nog een rondje om het meertje, maakt hoogte en met een paar impossante klappen met zijn vleugels verdwijnt het beest uit mijn gezichtsveld. Oef.... Op 1 of andere manier had ik het gevoel dat we elkaar kenden. Helaas, nadien ben ik nog regelmatig op mijn stekje geweest, maar ik heb mijn "vriend" niet meer teruggezien. Misschien dit jaar ??

:)
 

Tabe

† In Memoriam
zondag 23 april 2006 omstreeks 19.00 uur.

“ Vanavond weer even een wandeling gemaakt naar mijn favoriete stekje, het karpermeertje in het bos. De lezers die mijn verhaal van de “zeldzame ontmoeting” hebben gelezen weten waarom dit 1 van mijn favoriete stekjes in Tsjechie is. Er is wat veranderd. Ik word niet verwelkomd door kwakende eenden en ik merk snel waarom niet. Aan de rand van het meertje liggen de stille getuigen in de vorm van hulzen van hagelpatronen. De jagers hebben hun werk weer gedaan. Niet een soort jacht die mijn voorkeur heeft; het afschieten van gekortwiekte eenden. Ook van de karpers is niets te zien. Het water is nog te koud en de vissen zitten diep in het meertje. Het enige geluid komt nu van de vogels, van onder andere een prachtig zingende merel. Dichtbij het meertje is een bospad dat al kronkelend naar boven gaat. Dit pad wordt nu driftig gebruikt door de houthakkers . Diepe sporen in het bospad van gesleepte boomstammen. Op sommige plaatsen zijn deze sporen in het pad kleine riviertjes geworden door het smelt- en regenwater. Het in een stevige klim naar boven. Aan beide zijden van het pad zijn tussen de boomstronken van gesneuvelde bomen nieuwe sparren geplant. Hoe hoger ik kom hoe groter de jonge sparren zijn. Het zijn al mooi grote kerstbomen aan het worden. Bovenop de heuvel heb ik een schitterend uitzicht over het in een dal gelegen dorp Ujzd U Planice. De klim naar boven heeft iets van mijn conditie gevergd en het noodzaakt me om plaats te nemen op en stronk van een jaren geleden gekapte woudreus. Wat een gevoel !! Wat een rust !!! Voor mij, op een behoorlijke afstand het dorpje Ujzd, liggende in de avondzon en achter mij het pad naar beneden. Ik neem even behoorlijk de tijd om bij te komen van de stevig klim. Vogeltjes vliegen af en aan en hebben duidelijk de lente in hun kopjes. Groenlingen, mezen en vinkjes, en ook hier een prachtig zingende merel..Een fantastisch blauwe lucht waar vliegtuigen op grote hoogte lange witte strepen maken. Langzaam zakt achter mij de zon achter de bomen en het wordt aanmerkelijk kouder. Ik moet terug voordat het echt donker wordt en begin aan de afdaling. Voor mij hoor ik het mij bekende geluid van vluchtende reeën. Na twintig minuten ben ik weer bij het meertje en op mijn gemak wandel ik weer naar ons huisje in Zbyslav. De zon is inmiddels achter de heuvel verdwenen en het begint duidelijk te schemeren. Net op tijd terug voordat mijn vrouw ongerust wordt. Een paar fernetjes om bij te komen van de wandeling, languit luierend en luisterend naar Radio Karolina op de bank. Geen TV en geen internet. Het snorrende houtkacheltje is onze televisie. DIT wil je toch niet ruilen met een 5-sterren appartement aan de Costa del Sol ?? Of hoewel dat misschien zijn bekoring ook wel zal hebben”.
 

Tabe

† In Memoriam
foto's meertje en omgeving

In de fotogalerij heb ik een aantal foto's geplaatst van het meertje en het bospad naar boven. vanaf de heuveltop heb je een mooi uitzicht over het dorpje Ujzd U Planice, zo'n kilometer of 5 van Zbyslav.







 

Macek

Geroyeerd Lid
Wees gerust Tabe, het waren geen jagers maar stropers(misschien iets om minder gerust te zijn)want jagers schieten bij mijn weten geen gekortwiekte vogels en nemen hun hulsen mee, ja toch. ik hoop dat er snel weer eenden in je vijver zitten en doe de groeten aan de buizerd, aan de overkant bij mij zit een nest kiekendieven.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Freddy2005 schreef:
Horen rietvelden met kiekendieven te samen Corrie ? Aan de foto bij "Waar is dit ?" die Macek geplaatst heeft, zie je inderdaad de waterplas achter het huis en aan zijn terras.

Ja en dan een groenstrook met bomen en daarachter de rondweg A9 en in een van die bomen zit de kiekendief te broeden!!
 
Dan moet ik je (zwaar) teleurstellen want dan is het geen Kiekendief.
Kiekendieven broeden echt alleen maar in het riet!!

Ik neem aan dat het geen Buizerd is, want die ken je vast wel.
 
Bovenaan