Zeker vijf doden bij explosie kolenmijn Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zeker vijf doden bij explosie kolenmijn Tsjechië

Bron: AD.nl 21-12-18

Door een explosie in een kolenmijn in het oosten van Tsjechië zijn ten minste vijf mijnwerkers om het leven gekomen, ook raakten er zeker tien gewond. Acht kompels worden nog vermist.


Dat maakte een woordvoerder van de exploitatiemaatschappij OKD donderdagavond bekend. Het hele complex in de buurt van de stad Karvina is ontruimd.

Volgens de woordvoerder explodeerde op een diepte van zo'n 800 meter een mengsel van zuurstof en methaangas.

De bedrijfsbrandweer en reddingsdienst zijn op zoek naar mogelijke slachtoffers en overlevenden. De mijn is sinds 1968 in gebruik en enkele jaren geleden nog gemoderniseerd. De schachten en gangen gaan tot een diepte van 1.100 meter.
 

kuurgast

Donateur
Methaanexplosie in Karviná-mijn: 13 doden en 10 gewonden

Donderdag heeft een methaanexplosie in een mijn in het noordoosten van Tsjechië 13 mijnwerkers gedood. De meeste slachtoffers waren Poolse staatsburgers.

Het officiële dodental ligt nu op 13. Nog eens 10 mijnwerkers raakten gewond, van wie er twee in het ziekenhuis zijn, waarvan er één in kritieke toestand. Twaalf van de dertien slachtoffers waren Poolse staatsburgers, de andere was Tsjechisch.

Het ongeluk is de ergste mijnramp in Tsjechië sinds 1990, toen 30 mijnwerkers stierven bij een brand in een mijn bij Karvina in dezelfde regio. De Poolse premier Mateusz Morawiecki en zijn Tsjechische collega Andrej Babiš bezochten de rampplek op vrijdagochtend.

Václav Zubíček van de Technische Universiteit in Ostrava verklaart de omstandigheden:
"De productie van methaangas in kolenmijnen is een natuurlijk proces. Het kan gebeuren dat het gas zich verzamelt in een grot en plotseling in grote hoeveelheden ontsnapt. Dit probleem heeft kolenwinning over de hele wereld. Wat betreft ondergrondse veiligheid staat Tsjechië bovenaan, maar de natuur is niet te temmen."

De Tsjechische staat heeft de steenkoolproducent OKD in april gekocht voor ongeveer drie miljoen euro, waarmee het bedrijf van het faillissement werd gered. Het bedrijf heeft ongeveer 9500 mensen in dienst in het structureel zwakke gebied van Moravië-Silezië. Dit jaar werd er ongeveer vijf miljoen ton steenkool gewonnen.

Bronnen oa radio.cz/en + uk.reuters.com + radio.cz/de.
 
Bovenaan