Muziek Zangeres Hana Zagorová (75) overleden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
zagor.jpeg

Hana Zagorová bij een concert in Luzern in Praag in 2017

Tsjechische zangeres Hana Zagorová vrijdag 26 augustus 2022 overleden

Zagorová's echtgenoot Štefan Margita bevestigde haar dood. Zij is 75 jaar geworden. Hana Zagorová was een van de meest populaire binnenlandse zangeressen. Tijdens haar carrière zong ze meer dan 800 liedjes, werkte ze in verschillende ensembles en in de theaters Apollo en Semafor.


Toen stelde Karel Vágner rond de jaarwisseling 1972/1973 een begeleidend orkest voor haar samen. Tussen 1977 en 1985 won ze negen Slavík op rij. Ze trad op met Michal Prokop, Petr Rezek, Petr Kotvald en Stanislav Hložek en gaf concerten in het Oostblok en West-Europa. In 2014 ontving het Supraphon's traanplaat voor 10.120.000 verkochte audiodragers.

oververhitting


Haar laatste solo studioalbum Já nemám strách werd uitgebracht in 2018, twee jaar later nam ze een album op met haar man, operazanger Štefan Margita, genaamd Konečné száměn.

In het voorjaar maakte ze bekend dat ze alle concerten afzegt. De reden was gezondheidsproblemen na het ervaren van covid en een daaropvolgende blessure.
"De zere rug als gevolg van de gebarsten wervels beperkt me nog steeds veel en helaas moet ik de aanbevelingen van de artsen respecteren en mijn terugkeer naar de etappes uitstellen. We hebben met de producers afgesproken om alle concerten te annuleren totdat ik mezelf aan jullie kan presenteren in de vorm die jullie mij kennen", zei ze op haar website.

fo00312327.jpeg

Foto: Oldřich Pícha, ČTK
 
Bovenaan