Zakysana smetana?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik gebruik ook zakysana smetana als ik creme fraiche nodig heb bij het koken, komt aardig overeen. Dat is me eens door een Tsjechisch forumlid verteld en gaat prima, heb het nog nooit zien schiften.
 

kuurgast

Donateur
Corrie bij die van 15% staat voor koude en warme gerechten ,in NL is het 10% vet.
Wordt gebruikt om bv soepen en sauzen dikker te maken.

3d_zakysana_smetana_15-_low-res.jpg
 

pepo

† In Memoriam
Corrie heeft gelijk; maar met een beetje beleid is er niets aan de hand en ook de zure room, 10 of 15 %, best te gebruiken is in warme sauzen, schift echt niet:

- meng de zure room met koud water, beetje bij beetje, goed roeren, evt niet al te veel maizena toevoegen (dikkermakertje).
- direct in de warme (hete kan ook) saus zefen, saus roeren en als met maizena dan even laten koken.
 
Corrie bij die van 15% staat voor koude en warme gerechten ,in NL is het 10% vet.
Aha, het zit hem dus in het percentage vet, weer wat geleerd, bedankt Kuurtje! :D

Even opgezocht: creme fraiche is dus een zure room met een hoog vetgehalte. Korte zoektocht en vind dit leuke tabelletje waarin de verschillen goed staan omschreven:
zure room.jpg
Van website dekooktips.
De tip van Pepo om zure room met een lager vetpercentage eerst te binden om schiften te voorkomen staat ook ergens op deze site
 
Bovenaan