Zakmesjes van Mikov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat is een leuk mesje! Ik heb hier thuis ook nog een 20 jaar oud mesje van Mikov liggen, eentje met een handvat van een soort hertengewei en een blikopener en schroevendraaier. Dat ding is onverslijtbaar en heb ik ook ooit in zo'n winkeltje gekocht in České Budějovice. Volgens mij worden die messen gemaakt in Mikulášovice, in 2009 zag ik bij toeval de fabriek in dat plaatsje.En trouwens nu ik erover nadenk heb ik als jongen mijn eerste dolkmes van Mikov van mijn nichtje Machenka gekregen in 1971. Mooi gegraveerd met een hertenkop en een kompasje in het handvat, ook dat mes lag in zo'n klein winkeltje in Ostrava weet ik nog. Dat dolkmes ben ik helaas kwijt.
.
 

kuurgast

Donateur
Heb het gekocht in Lázně Bělohrad bij zo'n kleine ijzerwarenzaak die ook serviesgoed tussen de gereedschap en olieblikken heeft staan. Op die website staat dat zaakje niet bij de lijst van officiële verkooppunten en ze hebben in het buitenland ook verkooppunten maar niet in Nederland.........misschien ideetje voor GG3. :denk:
 
Ben net de site van Mikov aan het bestuderen en wat denk je, ik heb mijn oude dolkmes ook gevonden met die gegraveerde hertenkop alleen zonder kompas erin. Voor maar 23 euro. Dat ding maken ze nog nagenoeg hetzelfde als toen. Denk dat ik hem gewoon weer ga kopen, jeugdherinnerring zullen we maar zeggen. Heel erg bedankt voor die site.
 
Pure nostalgie dat merk Mikov voor mij, overigens ben ik vergeten te melden dat het oude zakmesje van mij aan de andere kant van het lemmet de inscriptie Czechoslovakia heeft. Het is de uitvoering van het officiersmes op de site van Mikov maar dan met een handvat van hertengewei. Dat wordt dus op termijn hopelijk een mooi collectors-item als het dat al niet is. Trouwens nu ik erover nadenk was mijn allereerste horloge van het Tsjechische merk Prim. Ook die kon je overal kopen in van de piepkleine horloge-winkeltjes overal. http://www.prim-watch.com/
 
Bovenaan