Worden toeristen (nog) afgezet?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Er staat een topic in het archief van Oplichters in het Buitenland 20.Praag.
In Tsjechië is dit verschijnsel ook allang bekend en sinds enige tijd is een groep bezig om oplichters in beeld te brengen via filmpjes en facebook/Praha vs. Prachy. Hier zijn vooral de taxi's van Praag te zien. De wisselkantoren staan ook op hun nog op te nemen lijst.
Er is in Praag wel een brigade die controleert naar oplichtingspraktijken van de taxi maar die zien heel veel zaken niet. Het is voor veel taxi's heel gewoon want de toeristen kunnen makkelijk meer betalen vinden ze en het hoort al jaren bij hun werk.
Er zijn ook nette chauffeurs in Praag en die zijn blij met deze filmpjes.
 
Mijn zoon op weg naar vliegveld in Praag. Bij aankomst haalt taxichauffeur heel attent de bagage uit de de achterklep en zet deze op de grond en rijdt weg met de dure camera nog in de achterbak. Deze was meneer blijkbaar 'vergeten ' uit te laden.
 

kuurgast

Donateur
Duitse televisie filmde in Praag: ze werden opgelicht op de gebruikelijke plekken

Kort na de opening van de grens arriveerde een Duitse televisieploeg in Praag. De show Achtung Abzocke (Beware of Scam) wordt uitgezonden op Kabel Eins, brengt oplichting over de hele wereld in kaart en waarschuwt Duitse toeristen waar ze op moeten letten tijdens het reizen. Over het algemeen zijn Tsjechië en Praag in het bijzonder erg populair bij Duitse toeristen.

Verschillende wisselkoersen in wisselkantoren
Zo gaf het wisselkantoor in Florence ons slechts 16 kronen voor één euro. Hetzelfde wisselkantoor had echter een duidelijke inscriptie in de etalage dat een persoon voor één euro 26 kronen ontvangt. Het was echt misleidend, maar duidelijk opzettelijk.
Maar volgens de medewerker is er ook verbetering, vooral bij de wisselkantoren, omdat het al mogelijk is om de transactie binnen drie uur te annuleren. Voorbijgangers wezen tenslotte op het wisselkantoor in de metro in Florence. Wat was de verrassing van de crew groot toen hij vervolgens aankondigde het geld zelf voor hen in te wisselen. En tegen een beter tarief. Helaas duwde hij de verlopen Wit-Russische roebels, die waardeloos zijn, tussen de Tsjechische kronen.

Een kilometer in een taxi voor 220 kronen
László van de Duitse crew beschreef hoe ze dit jaar Praagse taxi's testten.
"De meeste chauffeurs waren aardig en brachten ons minder in rekening dan de door de stad vastgestelde maximumprijs. De twee chauffeurs zetten de taxameters echter helemaal niet aan. De een wilde tweemaal het toegestane bedrag in rekening brengen en de ander eiste 29 euro (780 kronen) voor de rit van het centraal station naar het oude stadsplein (3,5 kilometer). Absoluut routinematig vals spelen, omdat hij een gedrukte kaart had met deze valse prijzen."

Ham bij Staromák voor 438 en bier voor 90 kronen
Naast wisselkantoren en taxi's probeerden journalisten ook andere Praagse trucs voor toeristen. Dankzij binnenlands toerisme is de huidige prijs van een blikje bier in minimarkten in het centrum van Praag nu snel gedaald, van de oorspronkelijke 90 naar 40 kronen.

Het is echter voldoende om een vreemde taal te spreken en de prijs zal plotseling terugkeren naar de oorspronkelijke toeristenprijs van 90 kronen, zoals de Duitse crew probeerde. In een ander geval kostte bier slechts 50 kronen, maar het blik was twee maanden over de vervaldatum.

Ook de standhouders op het Oude Stadsplein, waar Praagse ham 100 gram weegt voor 89 kronen, reageren op een vreemde taal. Als de klant Tsjechisch spreekt, krijgt hij meestal een portie van ongeveer 100 gram. Bij buitenlanders niet. De moderator van de show, Peter Giesel, was zeer verrast toen hij, na het bestellen van een portie ham, bijna een halve kilo kreeg in plaats van de gebruikelijke 100 gram en 368 kronen moest betalen. In een ander geval zelfs 438 kronen.

De show "Pas op voor fraude" beveelt Praag nog steeds van harte aan voor een bezoek aan Duitse kijkers.
'Het zit nog steeds vol met kleine oplichting, wat ons overkwam in Praag. Maar de stad kan ze gemakkelijk kwijtraken of hij kan in ieder geval de aandacht van bezoekers op hen vestigen”, vat László zijn verblijf in Praag samen.

Bron seznamzpravy.cz.
 
Toevallig van de week nog enkele afleveringen van "The honest guide" in Praag zitten kijken waarbij bovenstaande zaken ook vrijwel allemaal langs kwamen.

Zogenaamde "doven" die toeristen geld aftroggelen voor "een goed doel" (lees: hun eigen beurs)

1. Zogenaamd lichamelijk gehandicapte vrouw die bedelt
2. Hangen aan een gemanipuleerde buis om geld te kunnen winnen (dat je dus niet gaat lukken)
3. Oost-Europese goudknuffelaar (komt in NL overigens ook voor)
4. Personen die je met een opvallend dier op de foto zetten en dan daarvoor exorbitant veel geld eisen
5. Euro's die gewisseld worden tegen waardeloze wit-russische roebels

Sinds de wet op geld-wisselen is aangepast (mede door de acties van The Honest Guide trouwens) en je als toerist 3 uur de tijd hebt om je gewisselde geld weer terug te krijgen als je erachter komt dat je een ongunstige koers hebt, zijn er weliswaar de nodige wisselkantoren gesloten, maar er wordt nog steeds geprobeerd toeristen te trekken met diverse truukjes.

Prijzen die afhankelijk zijn van het feit of je toerist bent of niet (lees: of je Tsjechisch spreekt of niet).
Zelfs met sigaretten waarvan de vastgestelde verkoopprijs op het pakje zelf staat.

De street-food truuk met de prijs per 100 gram etenswaar (een al iets oudere aflevering)
 
Laatst bewerkt:
Op Praag na in Tsjechië weinig oplichterspraktijken meegemaakt. Maar in Praag ben ik altijd op mijn hoede na een aantal malen "per ongeluk" te weinig wisselgeld terug te hebben gekregen. Als ik bijvoorbeeld een hotdog koop, betaal ik altijd met kleine biljetten en laat blijken dat ik meetel als ik het wisselgeld terugkrijg. Bij wisselkantoortjes kom ik al helemaal niet. Gewoon pinnen, maar ook de banken proberen je een poot uit te draaien. Sommige rekenen een vergoeding bij pinnen. Andere niet. En ze stellen je een ongunstige koers voor. Daar trap ik niet in. Ik betaal ook steeds meer contactloos en dat gaat prima tegen een gunstige koers.
 
Wat eten betreft viel me gisteren weer het verschil op tussen Praha en 'de provincie'. In Praha at ik met anderen. De rekening bedroeg minder dan 900 kronen. Er werd betaald met een bankbiljet van 1000 kronen. De ober vond het niet nodig om geld terug te geven: het verschil was fooi! Ik at op een terras bij het 'sportfondsen-'zwembad van Liberec. Nam wat ik vaker at en keek niet op het menu wat ik zou moeten betalen. Betaalde met 100 kronen en kreeg 1 kroon terug. Dat was nu ook weer niet nodig. Locatie aanbevolen!
 
En van alle plaatsen in Praag waar je normaal kan eten ga je voor fastfood in Palladium? Zelfs in het centrum van praag is het mogelijk om voor normale lokale prijzen te eten. En dit dan ook lokale keuken. Voor een hamburger van de Mc hoef je niet naar Tsjechie, die haal je ook thuis om de hoek.
 

kuurgast

Donateur
Je kan van tevoren op mapy zoeken naar leuk restaurant en dan de link bekijken of de menukaart een redelijke prijs heeft.
Zelf kijk ik altijd naar de prijs van cappuccino als richtprijs in Praag tussen 55 en max 69 kronen, is die duurder dan is het een te duur restaurant. Buiten de toeristenzone is cappuccino 45 tot 55 kronen.
Je kan nog steeds redelijk goedkoop eten in Praag als je de Týdenní of denni menu=dagschotel of Polední Menu=lunchmenu neemt tussen 12.00 en 15.00 uur. Dan is de soep 55 kronen en hoofdgerecht 155 kronen.
Ga je tegenover de klok zitten bij El Toro Negro, dan betaal je zeker de hoofdprijs.
Nooit in euro's betalen!!!! Gewoon contactloos in kronen.
De wisselkoers is nu 26,63 kronen voor een euro, om makkelijk te rekenen is 25 kronen voor 1 euro.
 
Lang geleden ging ik voor het eerst met een vriend naar Praha. Gelijk nadat we de metro verlieten moesten we op een terras koffie gaan drinken. We betaalden de hoofdprijs en ontdekten even later dat je om de hoek voor een veel lager bedrag hetzelfde kon verkrijgen.
 
Bovenaan