Woonveiligheid in Tsjechië

Topic in 'Wonen & Werken' gestart door Veronica001, 24-11-2017.

1. Hi iedereen,

Ik ga binnenkort verhuizen naar Tsjechië en ik ben benieuwd hoe het daar staat met de beveiliging. Ik ben gewend in Nederland dat ik me toch veiliger voel als ik mijn huis beveilig. Ik lees hier nu veel informatie over bij Feenstra . Ze hebben ook veel blogs met info over beveiligen van het huis.

Maar hoe zit dat in Tsjechië qua beveiliging? Zijn de huizen daar bijvoorbeeld voorzien van beveiligingscamera's?

JanAverink vindt dit leuk.
  2. Die van sommige Nederlanders in Tsjechië wel, weten we van dit forum ;)

Ik ken geen vergelijkende onderzoeken tussen EU-landen wat dit betreft. Maar ik zou zeggen als je camera's wilt ophangen, dan moet je dat vooral ook gewoon doen, toch?

3. Is dit een bericht van Veronica Feenstra?

Gevalletje van knap verpakte Spam?

JanAverink, Olivier en Kohout vinden dit leuk.
  4. Hallo Veronica,
    Vraagje:
    Waar ga je dan wonen?
    Ergens binnen een straal van 50km zou wel handig zijn:top::top:
    Wie weet hoeveel adviezen je wel zal krijgen!
    Super toch?

5. En??
    Al verhuisd?
    Beveiliging nu op orde?
    :lmfao::lmfao::lmfao::lmfao::lmfao:

kobus vindt dit leuk.
  6. zo een beveiliging van Feenstra lijkt me wel wat. en dan gelijk goed, dus huis , oprit, stallen. alleen jammer dat ze hier niet in de buurt zitten.

JanAverink en zapalky vinden dit leuk.
  7. joehhhhoe, Veronika????

JanAverink en zapalky vinden dit leuk.
  8. kobus vindt dit leuk.
  9. Denk niet dat veronika nog terug komt, of zou ze het te druk met verhuizen? En dat terwijl ik wel aan een nieuwe beveiliging toe ben. Die ik nu hebt loopt niet meer zo snel en verbruikt een hoop energie en is de meeste tijd in standby.

10. Misschien is er nu een doodgewone waakhond, of oplettende buren?

Laatst bewerkt: 08-12-2017
    JanAverink, cor en kobus vinden dit leuk.
  11. Mijn beveiligers hebben een goed gebit, lopen op vier poten, eten brokken en wat er verder van hun gading is, van criminaliteit nog nooit geen last gehad. De ene is een Duitser van origine, de andere een kruising tussen een Praagse puienzeiker en een Russische riool terrier, zijn vorige verblijfplaats was een asiel. Een COA voor honden zeg maar.

bruinh, sylvia, cor en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Ik voel me safe hoewel ik net als in Nederland zonder gordijnen woon, geen hond en geen camera's heb. Het terrein is ook niet omheind. Kan wel aanbevelen niet met een nieuwe in Tsjechië gangbare auto te komen.

13. Wij hebben 2 Akita Inu's, geen mens die er aan denkt om zonder onze uitnodiging op ons terrein te komen.
    Onze tuin is compleet omheind, maar dat is meer om de honden binnen te houden en de everzwijnen buiten het terrein te houden. Al onze buren in onze buurt hebben dat.

14. Leuk hoor die honden. Wanneer je een wandeling maakt overal geblaf!
    Heerlijk om overal te kunnen komen zonder een omheining. Ik zou een hek moeten plaatsen op een stuk van 1 ha (totale perceel 2,2 ha).

A.Smit vindt dit leuk.
  15. Al die poespas is hier niet nodig, ik hoor hier nooit van inbraak, de politieposten in de omliggende dorpen, zijn 10 jr geleden gesloten, wat ook helpt is een oude auto, die hoef je ook niet op slot te doen, wel zo makkelijk. Wat wel nodig is, een omheining tegen het wild, tuinieren zonder omheining kun je hier wel vergeten, en voldoende hoog, af en toe komt er hier een linx over de omheining, al een keer een achterlijf van een haas gevonden, en poten van een geit.

A.Smit vindt dit leuk.
  16. Toen we hier kwamen in 2000 waren hier langs de grens in de dorpjes overal nog politieposten, een overblijfsel van de koude oorlog.
    Die hadden hier niets te doen, een keer vond ik een briefje op de auto, met de uitnodiging mij te komen melden op het bureau, om te spreken over mijn geparkeerde auto.
    Mijn auto, parkeerde ik altijd vlak naast het asfalt, in de berm, maar die berm is mijn grond.
    Dus met kadaster kaart naar het bureau geweest, en de problemen waren snel opgelost.
    Later had ik nog een keer een probleem met die berm, toen hier riolering werd aangelegd.
    Toen de buizen in de [mijn ] grond lagen , ging die uitvoerder het afdekken met gebroken puin, net waar ik een coniferen heg wilde planten, ik heb alles weer op laten halen, wat ze natuurlijk niet leuk vonden, maar je eigen grond, moet je hier verdedigen.

JanAverink, PuNkEnStEiN en A.Smit vinden dit leuk.
  17. Een leuke opmerking over het feit dat je je grond moet verdedigen. Ik ben van oorsprong geodeet (landmeter) en kan daardoor gemakkelijk zien dat de situatie op de kadastrale kaart niet overeenkomt met de zichtbare situatie. Hoewel het mijn vak is ben ik natuurlijk niet bevoegd de grenzen van mijn eigendom uit te zetten. Daarom een plaatselijke landmeter gevraagd de grenzen te markeren. Omdat ik een groot stuk land bezit kostte dit nogal wat. Ook vervelend voor de lieden die moesten meten in verwilderd bos. Aan de grenzende eigenaren worden dan de geplaatste markeringen aangewezen. Waar die lastig waren met ploegen waren de eerste palen al weer snel verdwenen. Toen uit praktische overwegingen maar afgesproken dat men een gedeelte van mijn grond maar mocht gebruiken. Natuurlijk ploegt men dan ieder jaar weer verder. Dit jaar is een stuk bos gerooid en zijn weer de nodige markeringen verdwenen. Ik zal daar de landmeter weer laten werken maar wel de rekening laten betalen door de buren. Er is hier een ruilverkaveling aan de gang. Voordat de nieuwe grenzen een feit gaan worden duurt jaren. Dan kan ik ook beter de grenzen gaan verdedigen.
    Je schreef over de grens naar de weg toe. Die grens staat vaak niet erg vast omdat die grens zal zijn gebaseerd op heel oude kaarten. Als landmeter sta ik er toch versteld van hoe men vroeger met beperkte middelen in dit heuvelachtige land heeft kunnen meten.

18.  
  19. Ha Ha, Landmeter, daar hebben we er hier 3 van gehad, de eerste gaf de buurvrouw voor aan de weg een paar meter extra, zodat zij de schutting niet hoefde te verplaatsen, een tweede op uitnodiging v d buurvrouw, wilde daar niet in meegaan, en weigerde verder te meten.
    Toen hebben wij iemand uit Klatovy uitgenodigd, [iemand v verder uit de buurt, is vaak meer neutraal ] die is een dag bezig geweest, en nog extra gezocht in archief v voor de oorlog, [ hier was in de oorlog Sudetenland ] en toen was het voor elkaar, en hij is naar de buren geweest, en heeft ze in een persoonlijk gesprek kunnen overtuigen de grenzen te aanvaarden.
    Langzaam over de jaren hebben we schuttingen gezet, heggen geplant, en voor een paar jaar met een graafmachine grote stenen geplaatst op hoeken, en nu is rust.
    Die kleine plastic markeer paaltjes werken beperkt, men rijd er overheen, schuift ze weg m de sneeuwschuiver, daar heeft men geen respect voor, terwijl het ook hier strafbaar is ze te verwijderen .

JanAverink en bruinh vinden dit leuk.
  20. Grenzen kunnen stammen uit de begintijd van het Kadaster (rond 1830). De mogelijkheden van inmeting toen waren gering. Ook in Nederland kun je problemen hebben wanneer je een dergelijk oude grens moet uitzetten. Uit mijn studietijd herinner ik mij een situatie waarbij een landmeter een grens in een bos moest uitzetten. Heb je dan alleen een kaart met een schaal 1:2500 dan kun je er gemakkelijk een meter naast zitten. Hij zag een gebruikslijn in het bos en gaf deze aan als grens. Niemand kan het tegendeel bewijzen.
    Dank voor de leuke reactie!

JanAverink en Plantage Bohémien vinden dit leuk.

Deel deze pagina