Woonadres en permanent verblijf op recreatief object?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben al een tijdje aan het snuffelen op het web naar een leuk stekje rondom praag en kom verschillende benamingen tegen voor recreatie wonen. Ik ben opzoek naar iets waarbij ik het hele jaar door mag verblijven en waar ik me ook kan registreren als verblijf adres.

Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen een chata en een chalupa. Zijn er verschillen in het recht om er te wonen of te verblijven en zo ja welke?

Ook zie ik dat er geadverteerd wordt met een chata of chalupa en dan zie ik een vermelding als zijnde "trvale bydleny" wat naar mijn weten verblijfrecht betekent?!:confused:wat moet ik hier onder verstaan?

wie kan me hier bij helpen?

gr. jord
 
Dag Jord,

Met een verblijfsvergunning mag je volgens mij overal het gehele jaar in cz verblijven in je gekochte woning. Je moet gewoon minimaal 3 maanden per jaar in cz verblijven, langer mag altijd. Koop je een gewone huis dan is dit geen probleem. Het is niet zoals hier als je een vakantiewoning koopt. Voor de tsjechen ben je gewoon een inwoner van het land.

Chata en Chalupa zijn benamingen die ze geven aan een specifiek bouwaard. Zo is onze woning een Chalupa, wat zoiets betekend als: een traditioneel gebouwd woonhuis (dus een echte tsjechische woning). Chata betekend volgens mij weekend huis, dus een woning die door de vorige bewoners als vakantiewoning werd gebruikt (heel veel tsjechen hebben een 2de "vakantie" woning, onze chalupa was ook een chata:deuk:)

Dus als men gewoon een huis in een dorp koopt, kan men deze gewoon het gehele jaar gebruiken, al zal er ongetwijfeld wat uitzonderingen zijn.

Maar dit is informatie, zover ik er verstand van heb. De experts op dit forum kunnen je vast nog veel meer vertellen.

ps: Chalupa's zijn echt schitterende sfeervolle huizen, misschien een aanrader als je van authentieke bouwsoorten houdt.
 
volgens de tjechen die ik ken(dat is uiteraard geen garantie)
mag je hier gewoon permanent in een chalupa of chata wonen.
(mits deze niet zwart gebouwd is)
 
Niet alle huizen mag je officieel het gehele jaar bewonen, meestal is een recreatiewoning te herkennen aan het rode huisnummer.
 
Ik heb direct mijn huisnummer bekeken: Die van mij zijn wit, maar het plaatje is rood, bedoel je dit?
 

Bijlagen

  • PICT0140.JPG
    PICT0140.JPG
    57,8 KB · Bekeken: 5
voor de goede orde ik ben ook geen expert maar wat ik heb gehoord is een "chalupa" oorspronkelijk een woonhuis wat in de loop der tijd een vakantiehuis is geworden. onze chalupa is een boerderij van 200 jaar oud die zijn functie als boerderij verloren heeft en nu een rekreatiewoning is. een "chata" is een woning die gebouwd is als vakantiewoning.

ron
 
Ik heb direct mijn huisnummer bekeken: Die van mij zijn wit, maar het plaatje is rood, bedoel je dit?
Ja, normaal gesproken zal een huis met zo'n nummerplaatje een recreatiewoning zijn, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Op de kadasterpapieren, ook op de site van het kadaster te vinden, staat altijd aangegeven of het voor alleen recreatie, zowel recreatie als permanente bewoning of alleen woonfunctie heeft.
Ook bestaat er wel de mogelijkheid om dit officieel om te zetten.
Bij een huis voor recreatie zal er normaal ook geen post bezorgt worden.

voor de goede orde ik ben ook geen expert maar wat ik heb gehoord is een "chalupa" oorspronkelijk een woonhuis wat in de loop der tijd een vakantiehuis is geworden. onze chalupa is een boerderij van 200 jaar oud die zijn functie als boerderij verloren heeft en nu een rekreatiewoning is. een "chata" is een woning die gebouwd is als vakantiewoning.
Een chalupa hoeft geen recreatiebestemming te hebben, meestal is dit gewoon de benaming voor het type woning.
Als die van jullie nu recreatiebestemming heeft hebben ze dit officieel om laten zetten, dit gaat niet vanzelf!
 
Een chata is dan inderdaad wel echt een 2de woning (dus vakantiewoning), maar Chalupa lijkt mij een bepaalde stijl.

Maar goed, ik ben echt een leek in de tsjechische taal dus wat Ron zegt kan heel goed. Ik heb alleen ooit een keer gezocht naar een benaming voor het woord chalupa en ben toen de verwoording: een traditioneel gebouwd landhuis op mijn zoektocht tegen gekomen.
Maar ook deze info kwam van een andere site en kan wellicht ook verkeerd zijn.

Maar soms komt men ook weer de benaming: Chaty a Chalupy tegen, wat kan dit dan betekenen?
 
Gevoelsmatig kan het anders zijn maar in alletwee mijn woordenboekjes is een chalupa vertaald als "hut".
 
Dank voor alle reacties!

Navraag of het object inderdaad geschikt is voor permanente bewoning is hier dus wel aan de orde.
Ik persoonlijk vind de Chalupa's erg mooi en sfeervol omdat ze meestal van hout zijn gebouwd. Weet iemand of het onderhoud een grote kostenpost is en of het in de winter goed isoleerd?

gr. jord
 
Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen een chata en een chalupa. Zijn er verschillen in het recht om er te wonen of te verblijven en zo ja welke?

Ook zie ik dat er geadverteerd wordt met een chata of chalupa en dan zie ik een vermelding als zijnde "trvale bydleny" wat naar mijn weten verblijfrecht betekent?!:confused:wat moet ik hier onder verstaan?
Jord,

Een chata is een huisje met een kleine oppervlakte (max.40 m2) die meestal in het bos of bij het water zijn gebouwd. Soms in grote aantallen bij elkaar. Je kan het zien als een verblijfplaats bij een moestuintje of aan het water om te vissen. Tegenwoordig zijn ook deze chata's leuk opgeknapt met een mooi tuintje erbij om te recreëren. De chata's hebben van oorsprong beperkte voorzieningen, eigen water, geen rioolaansluiting en geen verwarming. De chata's hebben meestal een kleine woonkamer met keukenhoekje en een slaapkamer. De technische kwaliteit van de chata's laat ook te wensen over. Daarom worden de meeste chata's voor de weekenden of zomervakanties gebruikt.

Een Chalupa is een oude woning of boerderij die omgebouwd is tot een recreatiewoning. In deze woningen hebben oudere mensen gewoond en hebben het huis vervolgens overgedragen aan de familie die het dan als recreatiewoning gebruiken of de woning wordt verkocht. Een chalupa heeft betere voorzieningen als een chata, is qua oppervlakte groter en er zit meer grond bij. Wel zijn de technische voorzieningen nog ouderwets, zoals verwarming middels hout of kolenvuurtje. Maar de chalupa's kunnen mooi opgeknapt worden, zodat ze weer aan deze tijd voldoen.

En trvale bydleny betekent dat je er permanent mag wonen. Dit is meestal bij de chalupa's wel het geval. Bij een chata is dit in de meeste gevallen niet mogelijk. Het lijkt me gezondheidshalve niet verstandig om in de winter in een niet geïsoleerde chata te liggen. :koud:

Verder nog even over de huisnummers. Hier staat nog iets geschreven. Er is al meer over gezegd op dit forum. Het is dus mogelijk om verschillende kleuren bordjes te hebben. Ik woon in een appartement en volgens mij hebben wij ook een rood huisnummerbordje. En ik ben van plan hier wel langer te wonen en niet te recreëren. :D Het is nu te laat, maar ik ga morgen/vandaag gelijk kijken. Hier dus de uitleg vanaf WIKIPEDIA

In Prague and other Czech cities, two numbering systems are used concurrently. Buildings display both a číslo popisné (descriptive number) in red and a číslo orientační (orientation number) in blue. The red number is unique to the building in its section of town and may not be concurrent with addresses of nearby buildings. The blue number is a simple sequential number, similar to the house numbers used in other European cities. Either number may be used in addresses. Sometimes, businesses will use both numbers to avoid confusion, putting the red number first: "Hlavní 20 / 7."

Groeten, Richard
 
Wij wonen momenteel in een chata, met alle voorzieningen!
Wel eigen water en een septic, maar gewoon een houtkachel en een behoorlijke lap grond.
Ook mogen we hier permanent wonen.
En gelukkig wel degelijk geïsoleerd.
Het punt is dat je chata en chalupy dus niet kunt onderverdelen in recreatie en permanentbewoonbare huizen.
Het is altijd van belang om te kijken hoe de woonbestemming is bij het kadaster.

Verder nog even over de huisnummers. Hier staat nog iets geschreven. Er is al meer over gezegd op dit forum. Het is dus mogelijk om verschillende kleuren bordjes te hebben. Ik woon in een appartement en volgens mij hebben wij ook een rood huisnummerbordje.
In de steden ligt dit anders aangezien daar zijn 2 (huis)nummers aanwezig zijn, op het platteland is dit niet het geval!
 
Waarschijnlijk omdat de huisnummering op het platteland nog overzichtelijk is en er dus maar 1 (huis) nummerbord aanwezig is. In de steden is er geen logische volgorde met de nummering. Het is geen 1-3-5-7 etc. Als er tussen woningnr. 1 en 3 een nieuwe woning gebouwd wordt krijgt het bijv. nr. 15 en geen 1 a ofzoiets. Als je dan een lange straat hebt, dan ben je de weg kwijt. Het hoge nummer kan dan vooraan de straat liggen. Daarom is er mijn inziens een 2e huisnummer bord geplaatst ter oriëntatie. Hoe een gewone burger dit dan moet vinden is voor mij ook een raadsel.

Maar ik vraag het nog na bij een tsjechische bouwingenieur. Kom er op terug.
Ik heb nog gekeken bij ons op de flat en in de omgeving. Elke flat heeft een ander bordje of zelfs stickers geplakt met het nummer daarop. Er is geen uniforme regel voor appartementen denk ik.

Voor zover.
 
Permanente bewoning of recreatiefunctie? IK GERAAK ER NIET MEER AAN UIT!!!!!!!!!!!!!!!!!:schrijven::sos::sos::sos:
 

Vodnik

† In Memoriam
Azary, heb je de datum van de laatste posting gezien? Da's meer dan twee jaar geleden!
 
huisnummers

Ons dorp heeft ook van die verwarrende nummering ,de buren hebben totaal verschillende nummers.Zelfs de tsjechen komen er niet uit:lache:Zou het geen idee wezen als ze de nummering om de zoveel tijd aangepast zou worden?Woon trouwens ook in zo,n voormalig boerderijtje annex smederij .Wel lastig verbouwen die dikke muren met ontzettend grote stenen erin:kwaad:
 
Dat komt omdat het eigenlijk geen huisnummers zijn maar kadasternummers, dus het oudste huis nummer één enz.
 

Vodnik

† In Memoriam
In grotere plaatsen/steden heeft een huis/gebouw twee nummers, Orientacni Cislo (OC) en Popisne Cislo (PC) Zoals corry al noemde is die laatste een kdasternummer. Het OC is huisnummer zoals dat in NL gebruikt wordt.

Vervelend is dat een flatgebouw ook die twee nummers heeft en géén onderverdeling naar appartementen, leuk als er telefoon of TVkabel aangelegd moet worden! Hoe leg je uit welk app het moet zijn?!
 
Bovenaan