woning & verblijf in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

N

nollen

Guest
Ahoj mensen,

Aan mijn werkgever heb ik gevraagd of ik in het najaar of winter drie maanden in Tsjechië (lees Praag) kan wonen en daar in deeltijd kan werken. De doelen zijn: tsjechisch leren en mijn vriendin beter leren kennen. Het antwoord van de werkgever is ja, dus nu moet ik een en ander gaan regelen. Daarom enkele vragen:

Kan iemand mij meer vertellen over:
- talencursussen in Tsjechie, en wanneer die beginnen;
- het vinden van een woning in Tsjechië (ik kan natuurlijk onmiddellijk bij mijn vriendin gaan wonen, maar een eigen stek leek ons eigenlijk geen slecht idee).
- andere dingen die je moet regelen

Met groet en dank, maarten n.
 
D

Deleted member 495

Guest
Re: woning & verblijf in Praag

Beste Maarten,
Op dit forum is nogal veel geschreven over talencurssussen die in Tsjechie georganiseerd worden. Kijk even bij de categorie Tsjechische taal en je vind daar vele antwoorden.
Ook over wonen in Praag, is het nodige geschreven. Je kunt op internet kijken naar de aanbiedingen op sreality.cz of www.byty.cz
Inzake 'andere dingen' die je moet regelen, zou het fijn zijn als je aangeeft wat je daarmee bedoeld. Als het gaat om verblijfsvergunning e.d., neem ik aan dat je werkgever daar voldoende ervaring mee heeft en dat zij deze zaken samen met jou regelen. Kom met concrete vragen en dan kunnen we je helpen ze op te lossen.
 
De woningverhuur voor een periode van 3 maanden is een speciale markt. De meeste verhuurders/makelaars willen voor minstens één jaar verhuren, soms voor een half jaar. Voor kortere periode kom je in een schemergebied van apartementen die per week/maand verhuurd worden, tegen echt hoge prijzen.
Wees je er ook van bewust dat als je (bij succes op welk front dan ook...) je verblijf verlengt, je goed moet nadenken of je langer dan een half jaar wilt blijven. Half jaar is namelijk de grens voor vele regelingen; als je langer dan een half jaar in CR werkt, moet je dingen met de lokale belasting gaan regelen, heb je te maken met premies richting Sociale Verzekerings Bank, gaat je ziektekostenverzekering wat dingen roepen enzovoort. Probeer het dus pragmatisch aan te pakken en geniet van deze uitgesproken kans!
 
Re: woning & verblijf in Praag

Als niet echts iets groots, zelfstandigs zoekt, kan je misschien ergens een kamer huren. Een kennis van mij verhuurt een kamer in hun appartement, vlakbij Hradcanska. Best goedkoop, maar natuurlijk wel bij andere mensen thuis.
 
N

nollen

Guest
Dag Evi,

Je aanbod klinkt uitstekend! Bij mensen in huis te gaan wonen is zo gek nog niet; ik wil toch de taal leren. Ik zal nog een email-bericht sturen voor nadere informatie.

Wat de tijd betreft: cursussen op de universiteit in Praag lopen "vanaf oktober"; ik ga die datum dan aan mijn werkgever voorleggen.

met groet, maarten.
 
Bovenaan