Wonen in Tsjechie ZZP’er in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum en hoop dat iemand mij kan helpen

Ik ben per 1 februari verhuisd naar Tsjechie. Ik ga mij hier inschrijven in het handelsregister (OSVC?) als cameraman/filmmaker.

Ook ben ik nog steeds op freelancebasis in Nederland werkzaam als cameraman. Ik heb ook nog steeds mijn Nederlandse bedrijf/kvk op een Nederlands adres staan en stuur dus ook facturen naar Nederlandse klanten met btw.

Nu is het mij niet helemaal duidelijk hoe dit straks met de belasting gaat. Op de ene pagina lees ik dat waar je woont, daar betaal je inkomstenbelasting, en ergens anders staat weer dat je over Nederlands inkomen Nederlandse belasting betaalt.
Ik woon wel echt in Tsjechie en ben het grootste deel van de tijd hier. Maar hoe gaat dat straks met de omzet die ik in Nederland maak?

Hoop dat iemand mij hier op weg kan helpen.

Groet Jurjen
 
Als je in CZ gaat registreren als ZZP-er (Zivno) dan moet je ook even de BTW registratie doen. Je factureert dan vanuit CZ naar europese klanten je diensten met verlegde btw(0%).

Als je inkomen onder de 2 miljoen CZK = ongeveer 75.000 EUR blijft kun je onder de 20% belastingdruk blijven. ( Verzekering is dan circa 4000 voorschot per maand dan en sociale lasten circa 11.000 per maand en dan betaal je nog iets bij rond de 50k voor de uiteindelijke belasting).
UIteraard bij lager inkomen betaal je minder per maand aan voorschotten. (4 k verzekering blijft ongeveer hetzelde maar andere posten zijn lager en je kan dan eindigen rond de 15% belastingdruk)
 
Als je omzet van je eenmanszaak in Tsjechie (net) onder de 1 miljoen CZK blijft, dan kun je de totale belastingdruk beperken tot 10% of lager met de zgn. "pausalni dan" (flat-rate van belastingen+premies). Een ander voordeel is dat je helemaal geen aangiftes hoeft te doen.
Lees verder bij Hartmanova, zie onderaan de rekenvoorbeeldjes hiervoor (links is flat-rate; rechts het normale "regime"):

edit: als je facturen met EU-transacties hebt, dus de BTW-verlegd, moet je in de maanden waarin dat gebeurt, daarvan wel aangifte doen, uiteraard. (Het gaat hierbij niet om BTW-plicht overigens.)
 
Bovenaan