Wonen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij weten nog niets van Tsjechië af, hoe staat het met de kosten van levensonderhoud, wonen, brandstof (diesel) wat zijn de kosten voor je auto, hoe doe je het met de ziekenfonds, hoe is de kwaliteit van de zorg, artsen, ziekenhuis.
Hoe word er omgegaan met verbouw van groenten, word er veel bespoten, gebruikt men nog DDT, of erger, hoe is het met kanker, dementie, alzheimer en andere ziekten gesteld ten opzichte van Nederland?
Is ons geld AOW daar meer waard.
Hoe staat de bevolking tegenover buitenlanders, bvb uit NL.
Hoe is het gesteld met de luchtkwaliteit en het drinkwater.
Hoe zijn de Tsjechen in het algemeen, in vergelijking met de Nederlanders.

Misschien kan iemand ons een goede indruk geven, voor ons is het heel belangrijk dat wij goede antwoorden en tips krijgen.
Want wij willen de grote stap maken op elders te gaan wonen.
O ja, wat is het beste gebied om te wonen en waar mensen nog vriendelijk zijn en om elkaar geven.
Ik ben op een dorp opgegroeid waar het nog heel anders ging, je hoefde niet de deur en fiets op slot te doen, mensen stonden nog voor elkaar klaar, gezellig even een kopje koffie drinken bij de buren, dat was normaal en gezellig.

We zien uit naar jullie reacties.

Met een vriendelijke groet,
J.J en zijn echtgenote.
 
Dan weet je ook heel wat van Tsjechië af en kan ons veel vertellen, wij zijn nog leek op dit gebied.
Ik ben nog steeds aardig handig en heb op een breed terrein ervaring
 

kuurgast

Donateur
kosten van levensonderhoud, wonen
Cost of Living in Czech Republic.
@J.J Welkom op het forum.
De vragen die je stelt worden zo vaak hier gedumpt dat je niet zomaar een reactie krijgt waar je wat aan hebt.
Lees eerst in deze rubriek "Wonen & Werken" de andere topics door waar al veel dingen uitgelegd zijn.
Of voeg bovenin de pagina een simpele zoekopdracht in waarna veel informatie naar boven komt.
Ook al is die informatie bv 10 jaar oud dan zal daar nog niet veel veranderd zijn.
 
Net als Marwa schreef: leer vooral de taal kennen, mijn vrouw is Tsjechisch, zij heeft alles geregeld mbt huis, verzekeringen etc. Ik had dat zelf nooit kunnen doen 5 jaar geleden.
Je kan al online beginnen met de taal te leren, en er zijn verschillende goede apps, ik gebruik bijv. Duolingo.
Erg belangrijk voor acceptatie is dat je in ieder geval probeert Tsjechisch te spreken, de normale dagelijkse begroetingen doen al heel veel.
 
Woon je er niet meer?
In welk opzicht zijn de Tsjechen anders dan de Nederlanders.
Uit jou schrijven zou je zeggen dat het leven zeer aangenaam kan zijn als je de taal kent, we zijn nu wel heel benieuwd.

We vinden het best bijzonder, dat ondanks dat op het forum niet zoveel leden heeft dat jullie toch aardig actief zijn, dat zegt toch ook wel wat over jullie, ik hoop dat verschillenden daar hun geluk door mogen vinden, en dat degenen die zich in Tsjechië gaan vestigen fijn tussen de bevolking passen, en het ook aangenaam voor hun is, want we moeten geen inbreuk maken op de gemeenschappen, de Nederlander is wat dat betreft niet altijd fijn gevoelig dat is ook hoofzakelijk de reden waarom we weg willen uit Nederland, we hebben het hier wel gehad.
Wij zijn aardig gevoelig, medelevend vaak te aardig geweest en daar wil de Nederlander nog wel eens misbruik van maken, en dat is beste heel jammer.
De verharding zal helaas over de hele wereld een feit worden, ook mede door de constant gebruik makend van de telefoontjes die steeds overal gebruikt word, en zeer verslagen werkt, wij hebben nog mee gemaakt dat families gezellig bij elkaar zitten spelletjes te doen, of met elkaar genieten van de omgang met elkaar, wat is het allemaal veranderd.

Ik hoop dat het goed is dat we iets over ons gevoel laten zien.
Misschien heb ik te veel vragen gesteld.

Wij zien uit naar jullie reacties.

Mvg,
J.J en zijn echtgenote.
 
Kom eens langs wanneer jullie zo veel vragen hebben. Ik ben met een Pool aan de gang gegaan om een stuk grond te vinden om daarop een pension te bouwen. Na wat zoekwerk gaf hij aan dat hij liever niet in Polen aan de gang wilde omdat hij de Polen niet aangenaam vindt. Nu ben ik met hem aan de gang gegaan in Tsjechië en geeft hij aan dat hij de Tsjechen niet plezierig vindt. Ik heb eerst wonend op diverse plaatsen in Nederland enige jaren in Friesland gewoond. Daar ben ik weinig geaccepteerd. Het zal wel zo zijn dat je overal plezierige en minder plezierige mensen hebt. De Pool woont nu ook in dit dorp en vindt een persoon erg onplezierig omdat ze erg veel kletst. Van haar krijg ik met Pasen en Kerst eigen gemaakte koekjes.
Wat anderen aangeven is dat wanneer je hier er goed tussen wilt komen je de taal goed moet kunnen spreken. Ben je wat ouder en net zo slecht met talen als ik dan kun je vergeten dat je een gesprek kunt voeren in het Tsjechisch en blijf je altijd buitenstaander. Mijn ervaringen met Duits en Engels zijn minder positief dan boven aangeduid.
De wegen zijn slechter dan in Nederland, de medische voorzieningen op een hoog niveau. Opvallend is wel dat een arts niet op afspraak werkt, ondanks het feit dat ieder een mobieltje heeft. Dat betekent tot 2 uur wachten in de wachtkamer.
De prijzen in de supermarkt vergelijkbaar. Uit eten gaan nog steeds goedkoop. Houd je van klassieke muziek dan zijn hier veel meer mogelijkheden om voor een heel gunstige prijs naar concerten te gaan (ik heb een abonnement van 4 opera's en 2 balletten dit jaar voor ruim 8 euro!).
 
De laagste prijzen van brandstoffen voor auto's zijn te vinden op:
http://tank-ono.cz/cz/index.php?page=cenik
of ook wel:
https://www.globus.cz/liberec/cerpaci-stanice-a-myci-linka.html
Voor het omwerken van Tsjechische kronen naar Euro's gebruiken we: het bedrag vermenigvuldigen met 4 en delen door 100 (of wel wat mijn vriend altijd zei: het bedrag delen door 100 en vermenigvuldigen met 4).
Als 70+ hoef je niet te betalen in de zeer grote bibliotheek van Liberec. Dit geldt voor het abonnement, lenen van boeken, CD's, gezelschapsspelen enz.
Er was een Nederlandse bij mij in de buurt die zich wat Tsjechisch (wereldreiziger: je opmerking is niet juist!) had geleerd. Ze kon een vraag in die taal stellen en verstond het antwoord. Omdat ze graag wilde converseren is ze vertrokken naar Zweden. Daar intensief de taal geleerd en uiteindelijk terug gegaan naar Nederland omdat men in Zweden ook niet op haar zat te wachten.
 
Het verschilt heel erg in welk dorp/stad je woont. Bij ons groeten zelfs de Tsjechische dorpsgenoten elkaar niet allemaal.
Twee bevriende stellen van ons wonen elk op 3 kwartier afstand van ons, verschillende kanten op, en daar is het veel meer met elkaar. Ook Tsjechische vrienden van ons in een dorp verderop voelen heel veel jaloezie onder elkaar in hun dorp.
Maar: op zich bevalt het wonen in Tsjechië ons heel goed.
Je merkt trouwens dat steeds meer mensen ook en/of Duits spreken....
 
Het verschilt heel erg in welk dorp/stad je woont. Bij ons groeten zelfs de Tsjechische dorpsgenoten elkaar niet allemaal.
Twee bevriende stellen van ons wonen elk op 3 kwartier afstand van ons, verschillende kanten op, en daar is het veel meer met elkaar. Ook Tsjechische vrienden van ons in een dorp verderop voelen heel veel jaloezie onder elkaar in hun dorp.
Maar: op zich bevalt het wonen in Tsjechië ons heel goed.
Je merkt trouwens dat steeds meer mensen ook en/of Duits spreken....
Ha daar kan ik mooi op in haken, in welk deel van Tsjechië zijn de mensen het vriendelijkst/aangenaamst, ik snap dat dat een persoonlijk gevoel is, waar we niet over moeten discussiëren.
 
Goedkoop in Tsjechië is het bezoek aan een sauna. Voor twee uur betaal je tussen de 3 en 5 euro.
Openbaar vervoer is ook goedkoop en voor 70+ is openbaar vervoer in Praha zelfs gratis.
De kapper is nog goedkoop. Voor knippen betaal je nu ongeveer 5 euro, maar er komt elk jaar ongeveer 15% bij.
Uit eten gaan doe je misschien niet te vaak. Ik gaf aan dat dat nog goedkoop is. Veel mensen eten op het werk ook warm tussen de middag. Daar speelt hier in de buurt een bedrijf op in door maaltijden rond te brengen. Tafeltje dekje is dus betaalbaar.
Ik had wat contact met een orgelbouwer. Die komt ondanks de ontkerkelijking om in het werk. Blijkbaar verwacht men in de toekomst een flinke stijging van het arbeidsloon.
Ik neem aan dat we ooit weer een strenge winter zullen hebben. De kans dat je dan ten val komt is vrij groot en lukt dat niet dan kun je ook nog een ijspegel op je hoofd krijgen.
 
Misschien eerst eens voor een langere periode in Tsjechië op vakantie gaan en kijken hoe het bevalt? Verder is de Tsjechische taal niet eenvoudig te leren en zonder deze taal kom je niet zo ver.
Wij zijn in de zomer van 2007 voor het eerst naar Tsjechië op vakantie geweest. 3 maanden later besloten dat we hier wilden gaan wonen en nu wonen we hier ook permanent vanaf juli 2018. Het kan dus snel gaan.
De taal is inderdaad erg moeilijk en we zijn hard aan het leren maar ook zonder die taal is het ons toch gelukt.
Wij hebben er lang een woning gehad.
Ik las deze regel en dacht: Hee kukel "woon" je niet meer in Sindelova??
Ik ken je via dit forum, maar kom daar niet zo veel meer de laatste tijd.
Dus toch maar even terug gelezen en toen gezien dat je al in 2018 je huis van de hand gedaan hebt.
Jammer, maar soms is het niet anders.
 
Ik neem aan dat jullie gaan huren. Wens je dan veel succes om een makelaar te vinden met wie je in het Duits of Engels kunt overleggen. Het huurcontract is zeker in het Tsjechisch. Je zult bij een Tsjechische bank een rekening moeten openen. Soms zal het niet lukken een kantoor te vinden waar men Engels spreekt. Zelfs op 1 km van het centrum van Praha had ik problemen de weg te vragen in een bank. Men heeft op internet alle informatie wel in het Engels beschikbaar.
Je zult bij het Ministerie van Binnenlandse zaken een vergunning voor langer verblijf moeten aanvragen (na 5 jaar verblijf kun je een permanente verblijfsvergunning aanvragen). Je bent niet de enige die dat doet. De wachttijd kan oplopen tot 2 uur. Dan wordt je te woord gestaan door een medewerkster die alleen maar Tsjechisch spreekt en pas na aandringen er een collega bij haalt die Engels spreekt. Wanneer je een nieuw paspoort hebt geregeld dan moet je weer naar dat kantoor om een nieuw document te krijgen. Men zou het plezierig vinden wanneer je met een tolk komt. Hoeveel een paar uur een tolk kost kan ik niet aangeven. Er is ongetwijfeld een andere meer geld kostende oplossing te vinden.
Je zult het huis misschien wat moeten laten opknappen. Vergeet dan maar een vakman te vinden die meer dan Tsjechisch spreekt en ook nog voor je aan de gang wil gaan.
Je zult elektriciteit, water, wellicht gas, riolering, vuilafvoer etc moeten regelen. Zonder tolk kun je dat vergeten. Voor het belastingkantoor geldt hetzelfde. Alle papierwerk is in het Tsjechisch.
De huisarts die hier zou kunnen komen spreekt alleen maar Tsjechisch. Ze kon me wel verwijzen naar een collega die wel zijn talen beheerst. In de apotheek lukt het meestal wel met Engels. Er is een gebrek aan tandartsen. Dat betekent zoeken. Ook hier kan er een taalprobleem zijn.
Wat eerder is aangeduid: wil je hier echt leven dan moet je de taal goed spreken. Let in Nederland maar eens op wanneer mensen die uit het buitenland komen Nederlands spreken. Meestal heel beroerd. Zelfs de koningin moest worden ondertiteld.
 
Ach ja, het is niet anders.
We hebben het leuk en werkelijk heel goed gehad in Sindelova.
Maar de winters waren wel een dingetje.
Buiten dat het koud was, duurde het ook lang.
En wat een sneeuw!
De hele dag sneeuwruimen en de wereld is dan klein.
Je kunt dan niet lekker lopen en fietsen.
Ondertussen sloegen we de winter over en na een paar jaar overwinteren in Spanje en Portugal wisten we dat daar de toekomst lag.
Dus huis weg en met de caravan op toer naar Spanje.
Maar ach, dit typ ik nu in Marokko.
Dus Spanje even overgeslagen.

Groet uit een warm en zonnig Adagir.
 
Bovenaan