Wonen in Tsjechië en de taal leren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En tot slot je woont hier ,dus wordt het hoog tijd de taal te leren.....
Schei daar eens mee uit Wim.
Ik wordt er een beetje moe van dat (vooral op Facebook) mensen die maar blijven roepen.
Stadla is zeker 65+ volgens mij en op deze leeftijd leer je een nieuwe taal al niet meer zo makkelijk en al helemaal niet als je geen gevoel voor taal hebt.
Engels Duits of Spaans misschien nog wel met veel moeite maar Tsjechisch zeker niet.
 
nee sorry ,je woont hier . het is gewoon het minimale respect naar deTsjechen.
Tenslotte zijn wij hier te gast.
Ja het is moeilijk,zeker als je ouder wordt .
Dat is geen reden om het niet te doen. En hoe ouder je wordt, hoe langer je wacht ,hoe groter je problemen worden als je afhankelijk bent van anderen.
soms werkt beleefdheid averechts.

Dit is hoe men in cz denkt over buitenlanders ,https://www.seznamzpravy.cz/clanek/...atele-o-trvaly-pobyt-v-cr-se-asi-ztizi-151026
ja voor niet EU leden ,omdat ze denken dat EU leden wel sneller integreren....
Het echte minimale om te kunnen leven, hier de volgende test.
Ik verbaas me nog steeds over mensen die hier wonen ,en denken met geld passen ze zich wel aan aan mij ?
Misschien in de hospoda als je een rondje geeft ,daarbuiten ben je gewoon een buitenlander,gastarbeider,rijke Nederlander. etc..
 
Er zijn nu eenmaal grote verschillen tussen mensen! We dwalen wel af van dit topic, maar ik moet toch wel reageren op de talenkennis. Mijn dochter zit graag op een terras. Ik heb niets te zoeken in een bar. Heb een zachte stem en heb lang fors gestotterd. Dat betekent dat ik de tijd moet nemen om een zin voor te bereiden en zeker niet enthousiast moet proberen boven anderen uit te komen. Ik geniet van het leven. Wat de mensen van je denken vind ik weinig van belang. Ik zwaai veel naar anderen en dat vind ik genoeg. Heb echt wel contacten, ook met mensen met wie ik niet kan communiceren. Anders had ik mijn muzikale week gemist!
 
a co? Als je zelf tevreden ben, wat maakt het uit wat andere denken.
wow ,dat zegt wel heeel veel over jouw....
Er zijn nu eenmaal grote verschillen tussen mensen! We dwalen wel af van dit topic, maar ik moet toch wel reageren op de talenkennis. Mijn dochter zit graag op een terras. Ik heb niets te zoeken in een bar. Heb een zachte stem en heb lang fors gestotterd. Dat betekent dat ik de tijd moet nemen om een zin voor te bereiden en zeker niet enthousiast moet proberen boven anderen uit te komen. Ik geniet van het leven. Wat de mensen van je denken vind ik weinig van belang. Ik zwaai veel naar anderen en dat vind ik genoeg. Heb echt wel contacten, ook met mensen met wie ik niet kan communiceren. Anders had ik mijn muzikale week gemist!
Het is niet verkeerd bedoeld , als ik terug kijk op mijn eerste paar jaren ,en hoe ik afhankelijk was van mensen die vertaalden .
Het remt je enorm af om de taal te leren. Nu hoe ik ouder wordt zie ik in hoe het steeds belangrijker wordt te integreren.
 
Dit is hoe men in cz denkt over buitenlanders.
Dit is off topic, (past eigenlijk bij denk 3 keer na voor je in Tsjechië gaat wonen) maar ik wil hier wel graag op reageren. Ook in Nederland worden niet EU burgers aan strenge taaleisen onderworpen om een verblijfsvergunning te krijgen. De zogenaamde inburgeringscursus. Overigens hoewel ik er 3 keer meer moeite voor heb gedaan om Tsjechisch te leren, spreek ik 3 keer beter Portugees dan Tsjechisch.

Wat betreft de opmerking over buitenlanders die zich niet aanpassen omdat ze met geld dingen wel denken te kunnen oplossen in Tsjechië het volgende.
Met deze opmerking denk je dat Tsjechen armer zijn dan de Nederlanders. En dat je nog steeds denkt dat ze ook zo over Nederlanders denken.
Ik zie dat totaal niet zo. De welvaart is in Tsjechië echt niet minder dan in Nederland. Ik zie Tsjechië als een rijk Europees land. Netto hebben ze wellicht zelfs meer te besteden in de winkel dan de zich rijk denkende Nederlander. Ik voel mij totaal niet de rijke Nederlander. En echt helemaal inburgeren wil ik niet en doe ik niet. Met mijn Tsjechisch, hoe gebrekkig ook kan ik mij redden. In mijn dorp ben ik de Holandan en zal dat blijven, geen moeite mee. Want de omgang met de meeste buren is prima. Ik weet dat buitenstaanders in het dorp soms anders worden aangekeken. Maar dat geldt ook voor Tsjechen uit een andere plaats die hier zijn komen wonen. Zo weet ik van over mijn buren waar ik een goede omgang mee heb maar waarover ik de roddels in het dorp ook opvang. Zo wordt ook over ons gekletst denk ik dan. Toen we er net woonden kreeg ik de politie op mijn dak. In het dorp ging de roddel rond dat er een hennepplantage op zolder was omdat mijn vriendin er wekenlang het licht had laten branden. En er zal toen wel iemand geklikt hebben, :)
 
Laatst bewerkt:
Met deze opmerking denk je dat Tsjechen armer zijn dan de Nederlanders. En dat je nog steeds denkt dat ze ook zo over Nederlanders denken.
Ik zie dat totaal niet zo. De welvaart is in Tsjechië echt niet minder dan in Nederland. Ik zie Tsjechië als een rijk Europees land. Netto hebben ze wellicht zelfs meer te besteden in de winkel dan de zich rijk denkende Nederlander.
Korte reactie van een 70-plusser
1e. In 2016 was Tsjechië het EU-land met de minste armoede (en dat zal nu niet zoveel anders zijn) !!!
Lees: https://ec.europa.eu/eurostat/stati...tle=Income_poverty_statistics/nl&oldid=460014
2e. Mijn generatie leerde naast Nederlands ook de moderne talen Engels, Frans en Duits. Met het Tsjechisch kan ik mij wel enigszins behelpen, maar door een cognitieve beperking (na een auto-ongeluk) lukt het leren niet meer zo best. Jammer, maar ik zit er niet mee. Van een EU-burger mogen we toch eigenlijk ook wel verwachten dat ze enigszins Engels spreken? De jongere generatie vindt het zelfs fijn om met mij in het Engels of Duits te praten, zodat ze wat praktijk kunnen opdoen.
3e. Als je in Tsjechië moet werken, is het goed beheersen van de taal natuurlijk wel uitermate wenselijk! Maar ook als "pensionado" voel ik mij (ook met mijn taal-beperkingen) in Tsjechië meer dan welkom. Daarvoor hoef je niet perse geheel te integreren. Er zijn in ons dorp genoeg dingen met de locals te doen om je voldoende geaccepteerd en opgenomen te voelen in hun sociale leven. Het hangt grotendeels van je eigen gedrag af en zeker niet of je wel of geen goed Tsjechisch spreekt. Voor een deel blijf ik toch "de Hollander", maar de mensen die mij kennen gebruiken (ook onderling als ze over mij spreken) uitsluitend mijn voornaam.
 
In 2019 werd een topic geopend door ed smit over een cursus Tsjechisch in Rumburk. Daar heb ik uitgebreid op gereageerd met de vraag om ervaringen. Het onderwerp is naar het archief verplaatst. Blijkbaar omdat er niet op werd gereageerd. Blijft mijn vraag hoe het verder is gegaan met genoemde cursus. (Was even wat zoekwerk om het bericht terug te vinden, maar lof voor de site dat het me lukte!)
 
Als je in Brno of Praha woont zijn er genoeg aanbieders, maar daarbuiten geen
Hier vind je meer mogelijkheden. Wij zijn begonnen in Polička (ook maar een klein stadje) met een taalcursus voor buitenlanders. Daarna overgestapt op privélessen. 2 keer hebben we iemand die eigenlijk Engelse les gaf bereid gevonden om ons Tsjechisch te leren. Wij hebben gebruik gemaakt van de boeken van czech step by step.
 
Dit is off topic, (past eigenlijk bij denk 3 keer na voor je in Tsjechië gaat wonen) maar ik wil hier wel graag op reageren. Ook in Nederland worden niet EU burgers aan strenge taaleisen onderworpen om een verblijfsvergunning te krijgen. De zogenaamde inburgeringscursus. Overigens hoewel ik er 3 keer meer moeite voor heb gedaan om Tsjechisch te leren, spreek ik 3 keer beter Portugees dan Tsjechisch.

ok leuk !
Wat betreft de opmerking over buitenlanders die zich niet aanpassen omdat ze met geld dingen wel denken te kunnen oplossen in Tsjechië het volgende.
Met deze opmerking denk je dat Tsjechen armer zijn dan de Nederlanders. En dat je nog steeds denkt dat ze ook zo over Nederlanders denken.
Ik zie dat totaal niet zo.
na meer dan 15 jr hier en in het zakenleven ,zie ik dat de steeds meer Tsjechen van mening zijn dat Nederlanders het veeeel beter hebben.
Wel een vreemde redenering dat ik denk dat Tsjechen armer zijn ,als de algemene mening hier is dat Tsjechen denken dat Nederlanders rijker zijn ??
De welvaart is in Tsjechië echt niet minder dan in Nederland. Ik zie Tsjechië als een rijk Europees land.
Cz is een van de steuntrekkers van EU geld ,90 % van de degene die ik ken zit zwaar in de schulden. de overige licht in de schulden..
Netto hebben ze wellicht zelfs meer te besteden in de winkel dan de zich rijk denkende Nederlander. Ik voel mij totaal niet de rijke Nederlander. En echt helemaal inburgeren wil ik niet en doe ik niet. Met mijn Tsjechisch, hoe gebrekkig ook kan ik mij redden. In mijn dorp ben ik de Holandan en zal dat blijven, geen moeite mee.

klopt, hier hetzelfde 1 holandian is leuk 2 ga je nadenken ,en bij 10 krijg je gevoelens van Nationalisme.
Leuk verhaal .jaren geleden werd een oud forumlid en goede vriend in elkaar geslagen in brno, de reden omdat hij Nederlands praatte op straat.
Misschien is dan het advies gewoon jezelf blijven toch niet zo geweldig.
Mijn contacten zijn bij de hogere instanties ,familie bij justitie ,rechters etc. je wilt echt niet weten wat er hier gebeurt.
Dus doe mij een plezier en ga niet de luidruchtige immigrant uithangen, hoe populair je ook bent in je eigen dorp.

Want de omgang met de meeste buren is prima. Ik weet dat buitenstaanders in het dorp soms anders worden aangekeken. Maar dat geldt ook voor Tsjechen uit een andere plaats die hier zijn komen wonen. Zo weet ik van over mijn buren waar ik een goede omgang mee heb maar waarover ik de roddels in het dorp ook opvang. Zo wordt ook over ons gekletst denk ik dan. Toen we er net woonden kreeg ik de politie op mijn dak. In het dorp ging de roddel rond dat er een hennepplantage op zolder was omdat mijn vriendin er wekenlang het licht had laten branden. En er zal toen wel iemand geklikt hebben, :)
Hadden ze toch al een mening over jouw gevormd ,hoe populair je je nu ook voelt.

groeten van de azijn pisser ,hoop wel dat anderen die dit lezen, iets te geven om na te denken.
 
In 2019 werd een topic geopend door ed smit over een cursus Tsjechisch in Rumburk. Daar heb ik uitgebreid op gereageerd met de vraag om ervaringen. Het onderwerp is naar het archief verplaatst. Blijkbaar omdat er niet op werd gereageerd. Blijft mijn vraag hoe het verder is gegaan met genoemde cursus. (Was even wat zoekwerk om het bericht terug te vinden, maar lof voor de site dat het me lukte!)
wel groot respect dat je het probeert , ik denk voortdurend hoe kan ik je hiermee helpen.
Wel eens aan bijen houden gedacht ,honing is een hele goede business ,en goed voor de lokale contacten..
Mocht je ergens hulp mee nodig hebben pm even.
 
klopt, hier hetzelfde 1 holandian is leuk 2 ga je nadenken ,en bij 10 krijg je gevoelens van Nationalisme.
Leuk verhaal .jaren geleden werd een oud forumlid en goede vriend in elkaar geslagen in brno, de reden omdat hij Nederlands praatte op straat.
Misschien is dan het advies gewoon jezelf blijven toch niet zo geweldig.
Mijn contacten zijn bij de hogere instanties ,familie bij justitie ,rechters etc. je wilt echt niet weten wat er hier gebeurt.
Dus doe mij een plezier en ga niet de luidruchtige immigrant uithangen, hoe populair je ook bent in je eigen dorp.


Hadden ze toch al een mening over jouw gevormd ,hoe populair je je nu ook voelt.
 
Op een of andere manier lukte het mij niet om op de opmerking van Curieus te reageren, daarom reageer ik hieronder op de opmerking van je.
1)Je plakt nu een sticker op me die totaal niet bij mij past omdat je mij niet kent, dus laat aub dat soort opmerkingen achterwege.
2) ik probeer niet de populaire jongen uit te hangen, dat is mijn aard niet.
3) mijn partner is Tsjechische, samen hebben we een taaltje ontwikkeld die een mix is tussen engels en tsjechisch en daarmee redden we het best. Ik weet dat dat eigenlijk niet de beste weg is maar zo is het gegroeid. Daar hebben we beiden vrede mee en hoeven we geen advies over.
4)we hebben geen vijanden in het dorp. Over iedereen wordt gekletst, zo gaat dat in een dorpje. Wie denkt dat dat niet zo is, is volgens mij niet goed geïntegreerd.
5) En met die man die "Holandan" op mijn bonnetje schrijft heb ik prima contact. Niet alleen als klant. Hij spreekt mij gewoon aan bij mijn voornaam.
6) Omdat mijn vriendin gewoon Tsjechische is worden we niet als puur Nederlanders gezien maar als Nederlands/Tsjechisch.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb maar eens mijn tekst uit 2019 over het leren van de Tsjechische taal uit het archief opgehaald. Daar kreeg ik geen enkele reactie op. Ik heb begrepen dat de cursus waar informatie bij dat topic op werd gegeven al kort na de start weer is beëindigd. Juist daar had ik graag wat informatie gekregen over het effect van een cursus om de taal te leren. Nu ik vernam dat de cursus in Rumburk geen succes is geworden voeg ik mijn opmerkingen, met wat wijzigingen, nu aan de discussie hier toe.
Ik schreef:
Er was eens een Nederlandse met idealistische ideeën. Door een ongelukje met grote gevolgen moest ze haar plannen opgeven. Ze had zichzelf Tsjechisch geleerd. Kon in die taal een vraag stellen en begreep het antwoord. Wanneer wij samen naar een concert gingen en ik haar vroeg wat er was verteld moest ze mij het antwoord schuldig blijven. Had er niets van begrepen. Ze ging naar Zweden. Leerde intensief de taal. Is echter teleurgesteld naar Nederland vertrokken. De mensen daar zaten niet op een buitenlandse te wachten. Ook in Tsjechië zou ze geen gesprek kunnen voeren. De kanker was sterker dan zij.
Ik leerde op de HBS Frans, Duits en Engels. Had geen talenknobbel. Hoewel ik uiteindelijk 6 jaar Frans leerde (ook op de lagere school: papa fume une pipe) ben ik die taal volledig vergeten. Red me met het Engels, maar van een programma op de BBC mis ik toch erg veel. Duits kan ik goed volgen, maar spreken is mede door de naamvallen een ramp. Toen ik bij een Duitse groep vertelde dat ik uit Tsjechië kwam zei een blinde me dat dit niet klopte: ik kwam uit Nederland. Duitsers geven aan dat je een dialect spreekt. Ik zie het meer dat ik tracht me verstaanbaar te maken in het Duits.
Hoewel Maxima intensief Nederlands leerde en spreekt moest ze nog niet zo lang geleden op TV wel worden ondertiteld. De uit Engeland afkomstige bassist die in de jury zit van het programma Maestro en in Nederland woont en werkt spreekt maar Engels omdat hij zich niet waagt aan het Nederlands. Hoor je een Engelsman die al lang in Duitsland woont Duits spreken dan is dat vaak rampzalig (hoewel ik ook iemand anders weet aan te geven die perfect Duits spreekt).
Ik red me hier maar met Engels, Duits en handen en voeten. Wanneer ik een woord leer ben ik dat de volgende dag weer vergeten. Jaren geleden liet ik wat kopietjes maken (kleur en zwart-wit). De verkoper zei me het te betalen bedrag 'sto tři'. Moest het op een papiertje zetten omdat ik het zo snel niet begreep.

Ik ben benieuwd hoe goed een Tsjech vindt dat een Nederlander Tsjechisch spreekt.
 
Bovenaan