Wonen in CZ, werken in NL

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik vroeg mij af, puur uit nieuwsgierigheid.
Is het mogelijk om zoiets te doen zonder dat je naar NL hoeft te reizen, denk dan bijv. aan thuiswerk, klantenservice e.d. ik weet dat de meeste bedrijven verwachten dat je eens per week of per 4 weken op locatie bent. En hoe zit dat met belastingen en pensioen e.d. Iemand hier ervaring mee?
 
Ja kan volgens mij vast wel. Je zal vast niet de eerste zijn.

(iets andere situatie)
Ik werk 100% homeoffice in Tsjechië terwijl ik onder vast contract sta in Duitsland. Werkgever draagt alle verplichte belastingen af in Duitsland en ik doe zelf het Tsjechische deel(of naja, mijn belastingadviseur). Ik volg de Tsjechische vakantiedagen en qua pensioen opbouw ben je in Duitsland verplicht dat af te dragen, evenals zorg dus dat deel pakt mijn werkgever op.

Het enige is inkomstenbelasting.

De oplossing van curious is natuurlijk ook mogelijk maar dan kan je binnen een maand eruit worden geschopt natuurlijk.

Mocht je info nodig hebben is hier een lijst van belasting adviseurs, je kan er altijd even 1 contacten voor een (wellicht gratis) initieel consult:
Lijst van belastingadviseurs

Nederlands sprekende zijn er 5, maar ook genoeg die een andere taal machtig zijn.
 
Ik kan je iets verder invullen dan mijn profiel zegt.

Mijn achtergrond is IT (Business en Informatics). Ik werk als een consultant voor een bedrijf wat facility management implementaties doet bij klanten.
Facility Management is bijvoorbeeld gebouwonderhoud, storingen binnen gebouwen en reserveringen managen.
Veelal doe ik grote internationale klanten (denk Mercedes-Benz, Siemens, Bosch, etc). Daarvoor is mijn woonplaats niet heel relevant.

Het internet in Tsjechie is prima (althans hier) en ik heb een vrije kamer die als kantoor dient. Dus samen met mijn werkgever zijn we overeen gekomen dat ik vanuit huis mijn werk kan doen.

Indien er klantafspraken zijn, wat soms nog wel eens voorkomt, hebben we afgesproken dat de reis naar Praag per trein mijn tijd is (prijs kaartje werkgever), maar vanaf Praag is het werktijd. De keuze hiervoor is dat Praag direct onder Berlijn ligt en het gezien kan worden als Duitsland. Er is ook een internationaal vliegveld wat van belang is om weer verder te reizen. En ik wil niet in de regio Praag wonen.
 
Bovenaan