Witte beits in Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook ik heb een vraag over een verfproduct in Tsjechie. In Nederland heb ik weleens witte beits gekocht, waardoor je heel mooi de houtnerven van meubels nog ziet. Ik ben hier naar de verfwinkel gegaan en ze verzekerden me dat het witte beits is wat ik kocht. Eerst op een klein tafeltje uitgeprobeerd. Goede verf, maar totaal niet doorzichtig. Nu wil ik mijn houten balken plafond wit beitsen, maar wil absoluut het hout nog zien. Heeft iemand een naam van beits (in Tsjechie) dat ik hiervoor kan gebruiken?

Vraag 2: Ik heb een stukje plafond waar de oude bewoners plakplastic op hebben geplakt. Is er ook een methode om hier over heen te schilderen, of is de enige methode echt alleen om het plastic eraf te halen (en dat doe ik liever niet, omdat er leuke houtdecoraties omheen zitten, die er anders ook af moeten)?
 
het is v
Ook ik heb een vraag over een verfproduct in Tsjechie. In Nederland heb ik weleens witte beits gekocht, waardoor je heel mooi de houtnerven van meubels nog ziet. Ik ben hier naar de verfwinkel gegaan en ze verzekerden me dat het witte beits is wat ik kocht. Eerst op een klein tafeltje uitgeprobeerd. Goede verf, maar totaal niet doorzichtig. Nu wil ik mijn houten balken plafond wit beitsen, maar wil absoluut het hout nog zien. Heeft iemand een naam van beits (in Tsjechie) dat ik hiervoor kan gebruiken?

Vraag 2: Ik heb een stukje plafond waar de oude bewoners plakplastic op hebben geplakt. Is er ook een methode om hier over heen te schilderen, of is de enige methode echt alleen om het plastic eraf te halen (en dat doe ik liever niet, omdat er leuke houtdecoraties omheen zitten, die er anders ook af moeten)?
Het is vaak een transparantie lak of beits waar een beetje witte kleurstof aan toegevoegd is zo word het semi transperant
 
Waar heb je dat gekocht, Pauline? Wanneer het resultaat niet is wat ik er van verwacht, kan je er dan eventueel met zijdeglans overheen? (gaat over het monsterlijke eiken bankstel, hihi)
 

Vodnik

† In Memoriam
ik heb net gelezen (in een bootbouw magazine) dat hardhout niet met wateroplossingen ontvet mag worden maar dat je thinner moet gebruiken. Reden werd er niet bij vermeld (wordt overigens ook door CetaBever geschreven)
 

Vodnik

† In Memoriam
hoe moet ik grenen behandelen?
Een aannemer hier (dat is CZ) vertelde me dat je op grenen alvorens te schilderen een isolatielaag moet aanbrengen. Ik kan daar niets over vinden op internet. (het gaat om oud grenen, zeker 100 jaar oude ramen, die worden nu van dubbelglas voorzien)
 
om grenen te schilderen moet je inderdaad een goede hecht primer aanbrengen ,bv uni bunt uit duitsland of een goede multi hechtprimer.dit omdat grenen een vette hout soort is .na de droging van de hecht primer opzuiveren met een fijn schuurmatje bv korrel 220/360 afkleven of afstoffen en dan kan er elke gewenste kleur of verf aangebracht worden.
groet richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi, ik heb een heel mooi resultaat gekregen door het hout te behandelen met een lichte oplossing van Vapno (ongebluste kalk die op de muren gaat, maar dan een lichte oplossing, even proberen en laten drogen) en dan een vloerzeep van triptrap, dat is dat deense of noorse spul met een beetje kokosolie erin. het geeft een prachtig zacht aanvoelend blad en na zeven triptrapjes is het absoluut goed schoon te houden met een kledder van die zeep en afvegen.
 
Bovenaan