Wist u dat...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Potverdorie, potverdorie nog eens aan toe zeg, nou weet ik nog niks..
Ben benieuwd wat heer Kukel er nog over te zeggen heeft, die zou er nog in duiken.. ( in zijn boek dan )..
Oh Lina, er schiet me nog iets te binnen, en dat is met betrekking tot het onderwerp "strodak "wel erg frappant..
Onze benedenbuurman heeft een oude schuur staan aan de weg, half ingestort..
De laatste keer was ik even bij hem op bezoek en wat zag ik aan de achterkant van zijn schuur op het dak..??
Je mag een keer raden...
Pes..legt niemand een strobreed in de weg...
Beste pes, natuurlijk waren er strodaken, daar waren we het toch over eens? :ja: Het feit is, nogmaals, dat ik graag jouw bewering wil natrekken dat in de 19e eeuw de meeste huizen strogedekt waren. ;)
Daaraan twijfel ik, net als Kukel, nog steeds. :denk: Niet dat het antwoord veel uitmaakt hoor en mocht het zo zijn, ook prima, het is gewoon een leuke wetenswaardigheid. ;)
 
... jouw bewering wil natrekken dat in de 19e eeuw de meeste huizen strogedekt waren....
Daaraan twijfel ik, net als Kukel, nog steeds....
Beste pes, heb je deze link nog bekeken? Daarin staat geloof ik waar de daken van stro voorkwamen. :stout:
Volgens mij in het volgende zinnetje, welke ook vergedrukt staat op die website:

Po mnoho staletí byla základní krytinou v zemědělském venkovském prostředí slaměná krytina (v zamokřených územích rákosová), tzv. došková.

Op het platteland...;)
 
Oeps, sorry Pes. De link staat een paar postjes eerder. Alleen in waterrijke/moerasgebieden werd riet gebruikt is mij inmiddels verteld. Je hebt een stelling die je niet echt kunt onderbouwen maar jij blijft volhouden dat de meeste huizen riet/stro gedekt waren in de 19e eeuw. :oeps: Dat riet destijds regelmatig gebruikt werd, oké, hier, in onze omgeving beslist niet, als ik enkele bewoners uit deze streek mag geloven. Ik hoop dat je nog eens met betere informatie komt.
 

char

† In Memoriam
Alleen in waterrijke/moerasgebieden werd riet gebruikt is mij inmiddels verteld. Je hebt een stelling die je niet echt kunt onderbouwen maar jij blijft volhouden dat de meeste huizen riet/stro gedekt waren in de 19e eeuw. :oeps: Dat riet destijds regelmatig gebruikt werd, oké, hier, in onze omgeving beslist niet, als ik enkele bewoners uit deze streek mag geloven.

Lieve Lina!!.. Even afgezien of de bewering van Pes waar is, moet je wel een onderscheid maken tussen stro en riet... Het ging om daken van stro, en dat is/was dus ook voldoende voorhanden in/om het Reuzengebergte... Er zijn nog zat echt oude huizen waar de muren afgedicht zijn met een combinatie van stro, wol en leem. Ik kan mij dus voorstellen dat arme mensen, die dus geen bos bezaten of dakpannen konden betalen, een eigen huisje bouwden met een dak van stro. Een, na de oogst, bijna waardeloos (en makkelijk vervangbaar) materiaal.

Ik weet het verder ook niet, hoor!!..

Char.
 
Lina, laat ik het anders stellen..
Misschien is de stelling : de meeste huizen waren strogedekt, wat te voorbarig..
Het gaat hier wel om strodaken, die vanaf het prille begin op de eenvoudige chalupa,s zaten..
Ook stateks en schuren werden van stro voorzien, voornamelijk roggestro..
Uit goede bron heb ik vernomen dat deze strodaken tot aan de verdrijving van de sudetenduitsers nog te vinden waren op sommige huizen..
Gaandeweg werden de strodaken vanwege brandgevaar en mede door de komst van eternit, vervangen..

Of er ook riet werd gebruikt weet ik niet, maar dat zou zo maar kunnen...
Stro als dakbedekking kent dus een lange geschiedenis..
 
Kijk Pes, eindelijk zijn we het eens, ;) er is nogal een verschil tussen het woordje -veel- en het woordje -meeste-. Ik had beter een voorbeeld kunnen schrijven in de trend van als ik zeg dat er in Nederland veel rietgedekte huizen zijn dat nog niet wil zeggen dat de meeste huizen rietgedekt zijn. En ja, stro en riet zijn twee verschillende producten inderdaad. Mijn informatie komt van dorpsbewoners trouwens, wij zijn nog steeds niet in het museum geweest. :?:
 
Pes, ik had eerder eens enkele linkjes toegestuurd gekregen over dakbedekking, houten shingles etc. ivm met roubenka-verhaaltje, maar kon deze eerlijk gezegd niet 1,2,3 meer vinden. Vanwege dit kleine, maar terugkerende meningsverschil toch maar even gezocht in mijn archiefje met linkjes. En wederom moet ik jou teleurstellen, :stout: in een link van de Tsjechische wiki staat namelijk het volgende:

Až do 19.století měla šindelovou střechu převážná většina budov, zámky, hrady a kostely nevyjímaje. V souvislosti s požárními předpisy se však starý šindel překrýval břidlicí a později eternitem. Ještě dnes mnoho domů ve městech má původní šindelovou krytinu pod novějším krytím.

Vrij vertaald: tot de 19e eeuw werd op de overgrote meerderheid van gebouwen houten shingles gebruikt, inclusief kastelen en kerken. Ivm de brandveiligheid ging men hierna over op leisteen en eterniet.

Ik zou bijna zeggen, jij bent aan zet. ;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
... Er zijn nog zat echt oude huizen ... arme mensen... een eigen huisje bouwden met een dak van stro...

...de overgrote meerderheid van gebouwen houten shingles gebruikt, inclusief kastelen en kerken...

Dat is het verschil tussen huizen en gebouwen, kerken, kastelen...De ene konden geen duurzaam materiaal betalen die andere natuurlijk wel.
Shingles aanmaken en plaatsen kostte veel meer geld dan een strodak plaatsen.
 
ik heb het nooit over kerken, kastelen ed. gehad..
het gaat over woonhuizen, chalupa,s, stateks daarvan was de oorspronkelijke dakbedekking heeeel vaak stro..
trouwens we waren het toch eens,,??:dank2:
 

char

† In Memoriam
Ik wist dat niet. Bedankt voor de informatie!!..
Volgens mij ben ik daar vlakbij, in 1992-93?.. in een kasteel geweest.
Tenminste...wat er dan nog van over was...Divčí Hrad...Of zoiets.
Wel een mooie omgeving en een fantastisch meer!!..
Volgende keer neem ik een schepje mee!!!...Want je weet maar nooit wat er nog meer in de bodem zit..

Char.
 
wist u dat...

bij het uitbreken van de 2e W.O. de ene helft van Martinkovice wel aangesloten was op de electa, maar niet op het water, en dat de andere helft wel water had maar geen stroom..??
dat bij het aansluiten van stroom er geen stopcontacten waren, simpelweg omdat er nog geen electrische apparaten waren..??

dat er in vele stallen aangrenzend aan de woning een nis werd gemetseld om klein gereedschap en voorwerpen voor de verzorging van het vee te bewaren..??

dat de grenzen van het perceel vroeger door 2 op afstand staande stenen werd aangegeven..??
 
wist U tevens dat..

de kinderen vroeger in de zomer blootsvoets liepen, om hun schoenen te sparen..
en dat die schoenen, veelal Bata, in het Tsjechisch uitgesproken als Batja, altijd een verkoopsprijs hadden die eindigden op ,99 Heller..??

En dat is geen onzin..:nee:
 
Bovenaan