Wist u dat...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
Windsor kopietjes in Tsjechië

OK, volgende vraag over architectuur. Wist u dat, in Tsjechië hebben wij twee kastelen, ‘’kleinere Windsor kopietjes’’, die zijn volgens de inspiratie van kasteel Windsor in Engeland gebouwd?

Wist je welke die zijn?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hluboká en Lednice.

hluboka2.jpg


lednice-castle.jpg
 

MartinaK

Moderator
Lednice

Kuurgast, ik heb het kastel van Lednice als klein kind bezocht. Tot heden herinner ik prachtige houtsnijwerk, die is in het helle kastel gedaan. Bij voorbeeld de trappen op de foto zijn vanuit een stuk van boem gemaakt. Zeker, moeite waard dit kastel te bezoeken. Ook het park met minaret en dichtbij is ook Januv hrad en Valtice kastel. Hele gebied is op de UNESCO list.

zamek_interier.jpg
 
Bedankt voor je stukje Pes. Jouw stelling was dat in de 19e eeuw de meeste huizen riet- cq strogedekt waren, ik heb expliciet nog naar de juiste eeuw gevraagd. ;) Jouw stukje in het Duits gaat echt verder terug inderdaad. Dat heel vroeger de meeste huizen riet/stro hadden, nog voor het houten shingle, leisteen etc. tijdperk geloof ik graag, maar dat in de 19e eeuw de meeste huizen rietgedekt waren kan ik echt nergens terug vinden. :oeps: Wel dat het riet toch halverwege de 19e eeuw nog regelmatig gebruikt werd. Net als Kukel ben ik ook geïnteresseerd in oude bouwstijlen en zou volgens jou dus mijn verhaaltje over de roubenka aan moeten passen (in het stukje over de dakbedekking), dat er hoofdzakelijk riet ipv shingles werd gebruikt. Als ik in de gelegenheid ben ga ook ik het navragen in het museum bij ons op het plein. ;)
En..?? Ben je nog iets wijzer geworden..??
 
Potverdorie, potverdorie nog eens aan toe zeg, nou weet ik nog niks..
Ben benieuwd wat heer Kukel er nog over te zeggen heeft, die zou er nog in duiken.. ( in zijn boek dan )..
Oh Lina, er schiet me nog iets te binnen, en dat is met betrekking tot het onderwerp "strodak "wel erg frappant..
Onze benedenbuurman heeft een oude schuur staan aan de weg, half ingestort..
De laatste keer was ik even bij hem op bezoek en wat zag ik aan de achterkant van zijn schuur op het dak..??
Je mag een keer raden...
Pes..legt niemand een strobreed in de weg...
 
Welkom,

Strodak, praat mij er niet van.
Ik heb oude Tsjechische boeken nageplozen: niets te vinden.

Gevraagd aan oudere mensen.
Natuurlijk hebben we strodaken.
Heeft u ze gezien?
Nee.
Maar in het openluchtmuseum daar..............
En dat niet 1x maar meerdere keren.

Maar wie ben ik om Pes ongelijk te geven?

Groet.

P.S. : Baan, ik was ook in Lednice, op camping Apollo.

Je stond toevallig toch niet naast mij?
 
Bovenaan