Wist u dat...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
eeuuh ik ben nog steeds nieuwsgierig naar het verhaal van die rieten/strooien daken, waarvan ik eerlijk gezegd weinig tot niets van geloof. Wanneer krijgen we de foto's te zien??
Ha ha ha, rieten/strooien daken.. neee.

Absoluut niet, maar dat waren in Tsjechisch – šindel = single, speciaal houtenplanken. Tot heden, hebben wij artefacten in het openluchtmuseum.

Bekijk bijlage 14054 Bekijk bijlage 14055

Ook břidlice – leisteen waren in gebruik, bij voorbeeld kasteel Karlštejn is nog steeds in originele conditie.

Bekijk bijlage 14056

En wel bekend verhaal over de Gouden Praag. Daken in Praag waren met goud bedekt, maar dat was in te tijden dat Praag was Hoofdstad van het Romeinse Rijk.
 

MartinaK

Moderator
Als je naar de prehistorische tijd van Tsjechië kijkt, komen wij net terug naar Velká Morava (Grote Moravia). Maar dat waren ook steden gebouwd van hout en steen ook.

01zoom.jpg


web_kostel_9_stol.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
eeuuh ik ben nog steeds nieuwsgierig naar het verhaal van die rieten/strooien daken, waarvan ik eerlijk gezegd weinig tot niets van geloof. Wanneer krijgen we de foto's te zien??

Google en ge zult vinden.

Došek

Rieten daken, kwamen vroeger wel meer voor. Bundels van riet, lisdodde of recht stro, 3,5 tot 4 kg zwaar, werden door doškáři, rietdekkers, aangebracht. Došek is ook een voorkomende Tsjechische naam. Per meter werden er 15 bundels geplaatst, wat dus een gewicht van 60 kg betekende. De bundels waren 1,1 tot 1,4 meter lang. Een dak van een schuur kon 6000 bundels groot zijn. Een heel goede strosoort was roggestro waar destijds dus hele velden van werden gezaaid.

In Slowakijë schijnen ze nog voor te komen alhoewel de meeste in openluchtmusea zijn bewaard. Ook in Moravië zijn ze nog te vinden, ook in het Strážnice Museum. jizni-morava.cz ( Door op de verschillende rode puntjes te klikken kan je alles virtueel bekijken)

http://skanzen.nulk.cz

DSC_1906.JPG
 
nu blijft het toch even stil... Bedankt Freddy...
ik had het al eerder gezegd, maar Kukel en Gorrit geloofden het niet,,
Ook Martina, toch een Tsjechische, daar zou je van mogen verwachten dat ze beter wist..
we are the champions, wat is het toch een heerlijk nummer..:D
 
Ik weet nu meer van Tsjechie , als van mijn eigen Nederland als het over de history gaat van daken.

Prachtige voorzet, en er ook nog ingekopt.
Ik zie de humor er wel van in.
:lmfao:
 

MartinaK

Moderator
...vroeger de meeste huizen rietgedekt waren..?

= V minulosti většina domů měla doškovou střechu ..?

Sorry, maar dat is toch niet waar!

Ga terug naar de geschiedenis en u zien dan alleen kleine gedeelte van boerenhuizen en meestal in Slovacko.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Lees volgend stukje eens Martina.

V minulosti se došková krytina vyskytovala na téměř celém území státu, ale její ústup zapříčinilo mimo jiné i vydání stavebního řádu pro venkov v roce 1833. Ten pro velkou hořlavost zakázal její používání na nových stavbách. Často se totiž stávalo, že během požáru shořely téměř všechny domy ve vesnici. Proto se začaly používat šindele vyráběné ze dřeva, které byly vůči ohni odolnější. Přesto bylo možné objekty kryté došky najít ještě na počátku minulého století, a to zejména na jižní Moravě a v Polabí.

In het verleden werden de rieten dakbedekkingen aangetroffen op bijna het gehele nationale grondgebied, maar de daling werd veroorzaakt, onder meer, door de uitgifte van de bouw-code voor het land in 1833. De grote brandbaarheid was de aanleiding tot het verbieden op de nieuwbouw. Het is vaak gebeurd dat door brand bijna alle huizen in het dorp afbrandden. Daarom begon men shingles gemaakt van hout, die beter bestand zijn tegen brand, te gebruiken. Toch was het nog mogelijk om gebouwen te vinden met rieten daken in het begin van de vorige eeuw, met name in Zuid-Moravië.

Volledig artikel: mistnikultura.cz
 
Pozor pes schreef:
nu blijft het toch even stil... Bedankt Freddy...
Ach, er zijn tijden dat ik niet achter een PC zit, we hebben meer te doen. Anderzijds bleef het vanuit Spijkcity ook erg lang stil totdat....;)

Freddy2005 schreef:
In het verleden werden de rieten dakbedekkingen aangetroffen
Hier staat dat ze overal werden aangetroffen maar ik lees niet dat de meeste huizen rietgedekt waren, zoveel riet was in Tsjechië waarschijnlijk niet eens beschikbaar, dat merkte kukel ook al eens op. Het verhaal van PP is gewoon zeer onwaarschijnlijk

Natuurlijk zal het in Tsjechië ook voorgekomen zijn, net als in Nederland in de waterrijke gebieden waar riet voldoende voorhanden is(was), bovendien het goedkoopste materiaal. Overigens is lang niet alle riet geschikt en is het in de loop van de 20e eeuw echt een luxe-product geworden.

Van een brede toepassing van stro (en dat was eigenlijk de stelling) is denk ik helemaal nooit sprake geweest, dat is als dakbedekking bepaald niet ideaal en werd iig in Nederland alleen uit armoede gebruikt, je zag het eigenlijk alleen op kleine arbeiderswoninkjes en schuurtjes.

Sorry Martina dat ik je in verwarring bracht. Dat van die palmbladeren was een woordspelinkje om uit te leggen dat het mij zeer onwaarschijnlijk overkwam dat de meeste huizen met stro gedekt waren. Dat valt in de categorie broodje aap verhalen (of moet ik die ook even uitleggen)
 
Het antwoord op de vraag of de meeste huizen riet/stro gedekt waren kon ik niet vinden, (lijkt ook mij onwaarschijnlijk) maar dat het één van de traditionele dakbedekkingen was staat gewoon op wiki. Er werd inderdaad ook stro gebruikt ipv riet.
dosek.jpg
 
strodak

hoewel moeilijk te zien een voorbeeld van strobedekking zoals deze veelvuldig voorkwam, tot in silezie toe..
dus geen broodje aap verhaal..
de boeken over sudetenland, waarin plaatsen zoals Martinkovice, Ruprechtice, Bozanov, Otovice etc etc. behandeld worden heb ik helaas in Tsjechië liggen..
de bewuste foto komt uit het blad Braunauer Rundbrief, dit blad bestaat reeds 62 jaar en daarin worden alle facetten van het leven in die tijd behandeld.. vanaf ontstaan van de dorpen tot en met de verdrijving...
 

Bijlagen

  • Strodak.jpg
    Strodak.jpg
    248,7 KB · Bekeken: 17
De brede toepassing van stro kan ik me nog steeds nauwelijks voorstellen maar duidelijk is nu dat het wel gebeurde. Vraag is nog steeds of het merendeel van de huizen van zo'n dak was voorzien.
 
strobedekking zoals deze veelvuldig voorkwam, tot in silezie toe..

de boeken over sudetenland, waarin plaatsen zoals Martinkovice, Ruprechtice, Bozanov, Otovice etc etc. behandeld worden heb ik helaas in Tsjechië liggen..
Zou het dan misschien toch enigzins streekgebonden zijn Pes zoals ik eerder schreef? Ik heb echt héél veel gelezen over de historie van oude huizen in onze regio voor dit topic maar zelden kwam daar de dakbedekking van stro in voor, meestal (vanaf 1400) werd er gesproken over houten shingles. Helaas is mijn Tsjechisch verre van goed, maar als de meeste huizen rietgedekt waren zoals jij zegt dan had ik dat toch tegen moeten komen in mijn zoektocht naar de historie van de roubenka. :denk:
 
Ik ben gek op historische gebouwen, maar stro ben ik nog niet tegen gekomen.

Het zal af en toe wel gebeurt zijn.

Maar weldra reis ik af naar Tsechie en Slowakije en ik ga extra mijn best doe om in die kleine dorpse museumpjes de waarheid boven tafel te halen.

Ik moet het met mijn eigen ogen gezien hebben.

Mijn huis staat in voormalig Sudeten Duitsland, ik heb daar een boek liggen met oude foto 's en die ik ga bestuderen.

Ik vind het gewoon interessant om dat te bezien en dan kijken waar ze precies werden toegepast.

Groet van Kukel gezeten in de zon onder een, jawel, stooien hoed.
 
het blijft interessant..
zeker nu den Heer Kukel, toch een autoriteit op dit gebied, te kennen geeft zich er verder in te verdiepen..
het is een feit dat er onnoemlijk veel oude huizen, en dan praat ik over huizen vanaf 1800, waaronder onze molen (1814), en ons huis in Martinkovice (1848) nog vierkante eternit (asbest) tegenwoordig Beternit ( asbestvrij) plaatjes hebben..
Als U nagaat dat eternit ongeveer 100 jaar oud is, leert een eenvoudig rekensommetje dat bij de bouw van deze huizen eternit als zodanig totaal niet in beeld was..
Behalve de originele houten "sindel", die ik zelf mocht bekijken bij een nederlander die in Machov een nog volledig authentieke molen heeft, en dakpannen, die ook een zeer lange geschiedenis kennen, was stro een gewild en veel gebruikte vorm van dakbedekking.
In het Reuzengebergte bevonden zich talloze huizen, van eenvoudige roubenky tot prachtige stateks die hiermee voorzien waren..
een groot nadeel was natuurlijk de brandgevoeligheid van dit materiaal en aangezien blikseminslag veelvuldig voorkwam ( de bliksemafleider bestond nog niet) gingen er veel huizen verloren.
Later gebouwde huizen werden dan ook voorzien van o.a. eternit.
of het in elke streek zo was weet ik niet maar ik denk van wel.
 
Bedankt voor je stukje Pes. Jouw stelling was dat in de 19e eeuw de meeste huizen riet- cq strogedekt waren, ik heb expliciet nog naar de juiste eeuw gevraagd. ;) Jouw stukje in het Duits gaat echt verder terug inderdaad. Dat heel vroeger de meeste huizen riet/stro hadden, nog voor het houten shingle, leisteen etc. tijdperk geloof ik graag, maar dat in de 19e eeuw de meeste huizen rietgedekt waren kan ik echt nergens terug vinden. :oeps: Wel dat het riet toch halverwege de 19e eeuw nog regelmatig gebruikt werd. Net als Kukel ben ik ook geïnteresseerd in oude bouwstijlen en zou volgens jou dus mijn verhaaltje over de roubenka aan moeten passen (in het stukje over de dakbedekking), dat er hoofdzakelijk riet ipv shingles werd gebruikt. Als ik in de gelegenheid ben ga ook ik het navragen in het museum bij ons op het plein. ;)
 
Graag gedaan hoor..
Als je echt expliciet zou willen weten hoe het zat/zit is er maar een instantie die je dit haarfijn zou moeten kunnen uitleggen..
Dat is het.. "BRAUNAUER HEIMATMUSEUM "..
Paradeplatz 2 in Forchheim.. 09191-64563
 
Bovenaan