Wintersport in Spindleruv Mlyn 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dag allemaal :D

Zoals aan Ad beloofd een klein verslagje van onze wintersport dit jaar in Spindleruv Mlyn. Dit eerste deel is 'foto vrij', maar ik beloof dat er verderop ook wat fotootjes bij komen........

Wij, gezelschap van 4 volwassenen die zichzelf graag 'oudere jongeren' noemen hahaha, zijn vrijdagochtend 11 januari om half 8 bij Baarn de A1 opgereden richting Hengelo/Osnabruck. Het afgelopen jaar (januari 2012, en december 2011) was dat steeds een rit in de sneeuw, en was dat best een avontuur. Dit jaar mooie zwarte wegen, dus lekker doorrijden :top:

En zo gezegd zo gedaan. We konden overal heerlijk doorrijden, zelfs Bad Oeynhausen leverde weinig vertraging, en zo zoefden we heerlijk al na iets meer dan 3 uurtjes rijden bij Marienborn 'de grens' met 'Oost-Duitsland' voorbij..... Gek he, zo beleef ik het nog steeds. Van het vaak drukke verkeer in het westen over in het toch rustigere oosten, dus laat je de snelheidsbeperkingen achter je, en kan je nu lekker doorrijden, hahaha.

Nou ja, de pret duurde niet lang..... Nog minder dan 1 km. nadat we bij Magdeburg naar rechts (naar onder) afbogen naar Dresden, werd al het verkeer zonder pardon bij de eerste afslag de snelweg afgestuurd. Snelweg afgesloten :sterretjes:

Wij er dus af met de hele meute, geen omleidingsborden, en iedereen alle kanten op...... Echter, ik zag gelukkig een Poolse vrachtwagen een stukje verder rijden, en ben deze dus maar gevolgd, en inderdaad, na wat interessante kleine wegen, en allerlei afslagen links en rechts reden we binnen een kwartier weer de snelweg op! Dus weer verder met de toch zeer voorspoedige reis.

In tegenstelling tot velen rijden wij meestal niet in een keer door naar onze bestemming in het reuzengebergte, maar hebben wij een heel gastvrij hotelletje letterlijk langs de weg gevonden in Eulkretscham, door ons vertaald in Hotel 'Het Uilennest'. Dit hotel ligt zo'n 10 kilometer voor Zittau, en daar zijn we normaal gesproken in de winter, met wat sneeuwvertraging, zo rond 5 uur half 6. Echter dit jaar ging het zo voorspoedig dat we daar al om half 4 binnen reden. Helemaaaaal niet erg, want dat betekende lekker op tijd voor 1 of twee biertjes (nou ja, bieren dan), en daarna heerlijk wat eten, lekker wat kletsen, en dan om een uur of 10 lekker slapen.
Om kwart over 7 zaten we aan een heerlijk ontbijt; koffie, Duitse broodjes, heerlijke 'aufschnitt', maar nog veel belangrijker, en ook een van de redenen dat wij hier steeds terugkomen, de PERFECT gekookte eieren. Voor ons zijn dat de eitjes die niet hard zijn, maar ook niet te zacht. Je weet wel, net daar tussenin, zonder 'dril' :stout:

Nou, na zo'n start van de dag is de rest een makkie, en dus reden we om 8 uur weg bij het Uilennest, en reden we, wel door de sneeuw en de sneeuwbuien' om half 11 de parkeerplaats op bij ons geliefde Hotel Windsor in Spindl...........

Even tot zover.........
 
RW62 . Ik zit nog maar een week op deze site en geniet ook van alles wat ik lees .
De informatie is geweldig .
Het is heel gek maar bij het lezen van je verhaal en het zacht gekookte eitje
smelt mijn speeksel tot water in mijn mond .
Ik roep al jaren tegen mijn filmster dat als ik zou hertrouwen
met een andere vrouw , mijn eerste vraag zou dan zijn , of zij eieren zacht kan koken ?
Zo niet , gaat de rest ook niet door . ( ikzelf kan het ook niet :lache: )

Zie graag uit naar je vervolg van je verhaal dan zal intussen het watertanden wel opgelost zijn :cheers:
 
Bij aankomst werd ons duidelijk gemaakt dat onze kamer, een 'familiekamer' met twee slaapkamers en gedeelde badkamer achter 1 deur, nog niet gereed was. Deze zou ongeveer om 12 uur klaar staan.
Nou, prima, dat is dan meteen een mooi excuus om koffie en gebak te gaan eten bij een van onze favoriete plekjes, Bogner Pavilion, 'de blokhut' vlak naast de beroemde 'witte brug' in Spindleruv Mlyn, direct aan de Labe. Hieronder een foto die we in januari 2012 hebben genomen.

IMG_2718-2.jpg


Hier kan je heerlijk een lekkere luxe koffie nemen (capuccino, latte machiato, etc) met daarbij de nodige koolhydraten voor een dag skien :stout:, een heerlijke punt taart!

Daarna onze kamers ingericht, skies huren, en vervolgens om 1 uur naar Svaty Petr, Sint Peter, de ene van de twee skigebieden van Spindleruv Mlyn. Het was weekend, dus wat drukker dan doordeweeks, waardoor je toch wel 10 - 15 minuten in de rij moet staan voor de grote lift naar Svaty Petr Plan, het hoogste punt, op 1196 meter hoogte.

Het uitzicht is daar weer meteen adembenemend.......

IMG-00195-2.jpg

Op de achtergrond zie je het tweede skigebied van Spindl, dat heet Medvedin. Daar zal ik verderop nog wat over vertellen en laten zien.

Maar goed, het was wat druk bij de lift naar Svaty Petr Plan, en dan wijken we uit naar de Hromovka lift, dat is de lift die je niet helemaal omhoog terug brengt naar Plan, maar je weer afzet aan de bovenkant van twee heerlijke rode pistes, en vanwaar je via een blauwe piste ook weer terug komt bij de hoofdlift die je weer bij Plan afzet. En zo kom je je dag wel door, helemaal als je af en toe stopt om wat lekkers te drinken :cheers:

Ter informatie even de officiele pistekaart van het skiareaal:

Piste Spindleruv Mlyn.jpg

Zo, later weer meer :zwaai2:
 
Bovenaan