Wintersport en Corona

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraagje.

Drie jaar terug zijn we voor het eerst met onze kinderen en vrienden (16 man totaal) wezen skiën bij Cerna Hora-Pec. We verbleven in Svoboda. Dat beviel zo goed dat we het jaar erop weer zijn gegaan. Afgelopen jaar is onze wintersport niet doorgegaan vanwege corona en voor dit jaar hebben we een huisje geboekt in Cerny Dul.

Overal worden in de Alpenlanden de eisen enorm opgeschroefd. Zijn er mensen hier die een inschatting kunnen maken van eventuele aanstaande maatregelen in Tsjechië voor de periode kerst-oud en nieuw? Ik zou er namelijk flink van balen als we weer niet zouden kunnen gaan…
 
Deze glazen bol vraag heb ik al een aantal keer voorbij zien komen op dit forum.
Als optimist zeg ik, de kans is groot dat het weer dicht gaat.
Als pessimist denk ik dat te veel mensen zich niet aan de regels houden en niet gevaccineerd zijn.
 
Tja… we voldoen allemaal aan de nu geldende regels, maar ja… de cijfers zijn niet echt rooskleurig, hoewel de afzwakking van de stijging/inzet van de daling hier in NL alweer voorzichtig zichtbaar wordt… hopelijk wordt het overal een snelle, korte piek… en kan alles open blijven…
 
Niemand weet wanneer en wat er gaat veranderen (als het al verandert).

Nu zijn dit de regels (in principe 2G):
Ski passes can only be purchased after proving Covid-negativity:
  • vaccination
  • certificate of previous Covid-19 infection that is no older than 180 days
Proof is possible with a certificate/QR code or an output from a digital application – you can submit it when you buy a ski pass online.

Exceptions to these measures, where you can apply a PCR test no older than 72 hours, apply for those:
  • have received at least the first dose of vaccination
  • have a written confirmation from their doctor that vaccination is not recommended due to their health condition (and the doctor will enter it into the national information system ISIN)
  • between 13 and 18 years of age
The obligation to prove a non-infectious status does not apply to children under 12 years of age (inclusive).

Zie website skiareal Spindleruv Mlyn: https://www.skiareal.cz/en/ski-resort/zima/covid-opatreni
 

kuurgast

Donateur
De liftoperators staan eigenlijk in de startblokken. In Malá Úpa zou het seizoen bijvoorbeeld komend weekend moeten beginnen. Tot die tijd moeten de pistes gesneeuwd worden. Maar nadat vorige week de liften en kabelbanen in buurland Slowakije werden stilgelegd vanwege de vierde coronagolf, zijn ook de Tsjechische operators onrustig. Maar de Vereniging van Kabelbaanbedrijven verwacht geen soortgelijke beslissing in Tsjechië. Verenigingshoofd Jakub Juračka verwijst naar een uitspraak van de hoogste administratieve rechtbank van eind mei dit jaar. De algemene stopzetting van de liften en kabelbanen in Tsjechië afgelopen winter is door de toenmalige overheid onvoldoende verantwoord en dus niet legaal. Volgens Juračka heeft de nieuwe regering nog geen vergelijkbare maatregelen aangekondigd.
Bron deutsch.radio.cz.

Dus met 2G op pad met voorlopig nog geen gesloten pistes, maar wel beperkingen in horeca en voorspelling voor genoeg sneeuw komende maand..........
 
Ik hoop echt dat het dit jaar wel doorgaat… en inderdaad… sneeuw genoeg… vorig jaar was het rond deze tijd ellendig groen…
 
Dit is voor Tsjechië ook wel best vroeg hoor. Meestal moeten ze blij zijn als ze met de kerstvakantie kunnen skiën.
Meestal is januari de beste maand qua vorst en sneeuw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
3 jaar terug was het prima en ook 2 jaar geleden was het goed te doen met kerst. Dit jaar lijkt het qua weer en sneeuw wel erg gunstig te zijn…
 
Gisteren aangekomen in Cerny Dul… erg rustige pistes en schit-te-rend weer… strakblauwe lucht… helaas de rest van de week meer wolken, maar ook verse sneeuw…
 
Bovenaan