Winterseizoen 2018-2019

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is nog lastig te zeggen wat het met carnaval wordt... lijkt er wel op dat de temperaturen wat omlaag gaan rond die tijd.
Komende dagen in ieder geval nog te warm, komend weekend wel weer even in de - en daarna weer naar de +6 overdag.

Overigens ga ik zelf dit jaar niet, maar familie van me wel. Dus ik hoop het beste voor ze en alle andere wintersporters !
 

kuurgast

Donateur
Weerbericht Tsjechië

20 feb - Het is komende dagen vaak bewolkt en licht wisselvallig. In de dorpen valt neerslag vaak in de vorm van regen of natte sneeuw bij temperaturen tussen 0 en 5 graden. Boven circa 1200 meter valt neerslag meestal in de vorm van sneeuw. Vanaf komend weekend wordt het droog en zonnig. In de skidorpen stijgt het kwik dan overdag naar 5-8 graden, maar in de nachten vriest het overal. De pistes zullen in het algemeen goed zijn komende tijd. In skigebied Pec pod Snezkou ligt met 90-150 cm ruim voldoende sneeuw op de pistes. Bron weeronline.nl/Wintersport/Tsjechie.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vrijdagmorgen wordt er nog sneeuw verwacht in de bergen.
Als je kijkt naar weer Špindlerův Mlýn zie je dat het daar overdag kouder blijft.
Ook Lipno heeft goede vooruitzichten voor wintersporters.
Het Lipnomeer is nog steeds dichtgevroren, maar het ijs is zwak op een enkel kleine schaatsbaan na.
Door de dikke laag sneeuw overal in Tsjechië en het ijs blijft de lucht daarboven kouder.

sneeuw 18 februari 2019 2 maanden eerder.PNG sneeuw 18 februari 2019.PNG
Verschil van december en 18 februari webcam van Bouda Pod Sněžkou.
De schommelbank en picknicktafel zijn onder de sneeuw verdwenen.

sneeuw 19 februari.PNG De sneeuw smelt nog niet zo snel zoals je ziet op de kaart van portal.chmi.cz.
 
Het grote voordeel is inderdaad dat er veel echte sneeuw ligt. Op de pistes lijkt nog niet veel weg gesmolten te zijn en ook zijn alle pistes nog steeds open (dezelfde km's als enkele weken geleden).
Voorspellingen zijn weer wat kouder geworden vanaf vrijdagavond en dan voor een week ! Het verschil in hoogte is duidelijk zichtbaar aan de temperatuur tussen Vrchlabi en Spindler. Maar met deze voorspellingen is het goed te doen hoor. De zon doet ook veel voor de piste kwaliteit in de middag, waardoor je vaak ziet dat de pistes in de schaduw langer beter blijven.

Nu nog even afwachten wat het vanaf 1 maart word :)
 
Update voorspellingen...

Zaterdag lijkt voorlopig de koudste dag te worden. Daarna wordt nu 3 dagen regen voorspelt :(
Vanaf dinsdagavond (volgende week, dus nog onzeker) lijkt het pas weer kouder te gaan worden maar dat is natuurlijk nog afwachten.
 
Ik kan bovenstaand bericht niet wijzigen, maar ik wilde nog even toevoegen:
Op de pistes nog steeds ruim voldoende sneeuw aanwezig, echter met deze temperaturen gaat de kwaliteit snel achteruit.
Ik zie daardoor ook nog vrijwel geen pistes die gesloten zijn.
Bij Svaty Petr is de zwarte piste (nr.4) dicht , ik verwacht tot en met volgend weekend omdat daar dan een world cup is. Ze zijn al aan het opbouwen sinds enkele dagen.
 

kuurgast

Donateur
Weerbericht Tsjechië

06 mrt - Vandaag en morgen kan er uitstekend van de verse sneeuw genoten worden. Het is dan droog en vrij zonnig. Wel waait het in de bergen flink en dooit het overdag. Vooral donderdag kan het regionaal 10 graden worden. Vrijdag raakt het bewolkt en neemt de kans op sneeuw toe. In het weekend en begin volgende week is dagelijks kans op sneeuw bij temperaturen rond het vriespunt. Vooral op maandag kan een flink pak vallen. Bron weeronline.nl/Wintersport/Tsjechie.

verse sneeuw 6 maart.PNG
Er is een klein laagje verse sneeuw gevallen in de bergen, en er komt komend weekend meer sneeuw.

Webcam vandaag de weg bij Špindlerův Mlýn - Erlebachova bouda waar een sneeuwschuiver/vermaler de toegang naar garages aan het sneeuwvrij maken was. In de bergen wordt vanwege de natuur geen zout gestrooid maar de wegen alleen met sneeuwschuivers en grind strooien behandeld.
sneeuw 6 maart bouda.PNG
Er ligt nog steeds een dikke laag sneeuw langs de ijzige weg.

sneeuw 6 maart medvedin.PNG
Het blijft overdag net onder het vriespunt op Medvědín van Skiareál Špindlerův Mlýn, zie webcam.

Nog maar eens het lijstje met diverse links:
9-daagse weersvoorspelling op portal.chmi.cz.
Kaart met sneeuwhoogte op portal.chmi.cz.
Kaart met vers gevallen sneeuw op portal.chmi.cz.
Overzicht van de weer-webcams portal.chmi.cz.
Voor de laatste verkeersinfo ter plaatse, zoom in op de interactieve kaart van dopravniinfo.cz.
 
De skivakantie is voor de kinderen weer voorbij, de kleintjes zijn elke dag met hun juf de berg op gegaan in Cerny Dul, wat hebben ze genoten! Ook wij genoten als we ze dan alle 4 zo mooi naar beneden zagen komen.
Nu sneeuwt het weer volop en gaan wij morgen nog fijn dagje skiën, nog ff genieten!,
 
Mijn familie heeft een prima vakantie gehad. Wisselend weer (weinig zon gehad). De pistes waren in de middag wel slecht zeiden ze. Op sommige dagen wat sneller dan andere, uiteraard afhankelijk van de temperatuur.

Op dit moment is het hoogseizoen afgelopen en je ziet meteen meerdere pistes dicht gaan. Sommige alleen nog wat weekenden open (zolang het nog kan). Ik denk wel dat ze een prima seizoen hebben gehad ! Er is ruim voldoende echte sneeuw gevallen en het begon ook wat eerder dan andere jaren.
 

kuurgast

Donateur
sneeuw 26 maart 2019.PNG

Er is weer een beetje sneeuw gevallen en zo te zien ligt er nog steeds een aardige laag sneeuw op de hellingen.
Het seizoen in Špindlerův Mlýn, het grootste resort in het Reuzengebergte, moet doorgaan tot minstens 7 april. Sommige liften zijn gesloten en de zwarte skipiste op Medvědín is niet in gebruik. De resorts Horní Mísečky en Medvědín lopen tot zondag 31 maart. Een deel van St. Peter en Hromovka zal zeker doorgaan tot 7 april of tot 14 april.
Overige skigebieden zullen tot 31 maart open zijn. Bron lidovky.cz.

sneeuw einde pec.PNG

Er zullen allerlei leuke hilarische evenementen gehouden worden tijdens de laatste degen van het skiseizoen zoals bv Plav, zimo! iets met ski en vijver.
 
Bovenaan