Wijnproeven in Zuid-Moravië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Tunnels vol wijn in Tsjechië

Wijnproeven in verschillende wijnkelders? Dat kan tijdens de Dag van de Open Wijnkelders in Novosedly na Moravě, gelegen in Zuid-Moravië. Voor de 8ste keer wordt dit evenement georganiseerd waarbij wijnkelders hun deuren openen.

palava-wijngaarden-foto-jan-miklin-2.jpg


Wijnkelders
De wijnkelders, sklepy genoemd, lijken op een schuurtje maar achter de deurtjes zijn hele tunnelcomplexen. Hier worden de wijnen opgeslagen in tientallen wijnvaten. In Zuid-Moravië zijn veel van deze wijnkelders te vinden. Tijdens de Dag van de Open Wijnkelders op zaterdag 16 september is het mogelijk om veertien van deze wijnkelders te bezoeken in de Zuid-Moravische gemeente Novosedly. Novosedly is één van de grootste, oudste en meest historisch belangrijke wijndorpen in Zuid-Moravië.
palava-wijngaarden-foto-jan-miklin.jpg



wijnevent-foto-david-marvan-2.jpg


Tijdens de Dag van de Open Wijnkelders gaat men van wijnkelder naar wijnkelder en kan er bij de lokale wijnboeren wijn worden geproefd. Sommige kelders dateren uit de 18de eeuw! Vooral bij omwonenden is dit evenement erg populair. Het is niet alleen een gezellig bijeenkomst, maar het is ook ideaal om de wijnvoorraad weer aan te vullen. In totaal zijn er meer dan 78 soorten wijn te proeven tijdens de Dag van de Open Wijnkelders. De uitzonderlijke kwaliteit van de Novosedly wijnen is te danken aan het unieke karakter van de streek. De grond is grotendeels samengesteld uit grind, zand en klei met een hoog gehalte aan kalksteen en de de rivier Dyje creëert een uitstekend microklimaat.

Dag van de Open Wijnkelders

In de wijnkelders kan men naast wijn ook lokale specialiteiten proeven, zoals goulash, verse geitenkaas en gegrild vlees. Ook is er een expositie van historische wijninstrumenten, rondleidingen door de wijngaarden en is er een historische optocht van het dorpshuis met een stop in wijnkelders en het toekennen van rechten van de wijnbar. Dit allen gaat gepaard met volksmuziek, dans en natuurlijk een Moravisch wijntje.

Tickets voor dit wijnevenement kunnen vooraf worden gekocht voor 350 CZK en op de dag zelf voor 450 CZK. Hierbij is inbegrepen 6 proefwijnen, een glas, een catalogus met alle wijnen en een kaart met alle wijnkelders.

Lukt het niet om dit evenement bij te wonen? In Zuid-Moravië zijn er veel vriendelijke en enthousiaste wijnboeren en wijnexperts die men kan bezoeken, bijvoorbeeld:

  • De wijnboerderij Nestarec. De jonge wijnboer Milan Nestarec geeft graag een rondleiding in zijn wijnkelder waarbij men de heerlijke Nestarec wijnen kunt proeven.
  • Vinařství Válka is een familie met wijnboerderij. Ze bereiden met plezier een lekkere wijnproeverij of een leuk wijnuitstapje voor.
  • Nationaal Wijncentrum: Hier zijn de honderd beste Tsjechische wijnen te proeven. Het centrum is gevestigd in Valtice, dichtbij het prachtige natuur- en cultureel gebied Lednice-Valtice.
Bron: verkeersbureaus.info
 

Ad Verschoor

Donateur
Kom wijnproeven in Zuid-Moravië in Tsjechië

Dat Tsjechië een wijnland is, is niet bij iedereen bekend. Bijna alle Tsjechische wijnen komen uit de regio Zuid-Moravië bij de stad Brno. De export is laag, want de meeste wijn gaat naar de Tsjechen zelf. Harmke proefde mee!

1-tsjechie-moravie-brno-academie.jpg

Muziekfaculteit in Brno

Leven in Brno
Van Brno wist ik weinig. Bij toeval ontdekte ik dat mezzosopraan Magdalena Kožená er werd geboren en er is getrouwd met de Engelse dirigent Simon Rattle. Ook de auteur van The Unbearable Lightness of Being komt uit Brno, Milan Kundera. Brno is, na Praag, de grootste stad van Tsjechië. ‘In Praag werk je, in Brno leef je’ wordt gezegd. Het rijke Brno was ooit omringd door een fort. De officiële stichting was in 1243, maar al in de tiende eeuw was het gebied bewoond. De rivieren Svratka en Svitava komen er samen. Er zijn dertien universiteiten, waarvan de oudste uit de negentiende eeuw dateren. Opmerkelijk: liefst een op de vier inwoners is student!

3-tsjechie-moravie-brno-liberty-square.jpg

Liberty Square

4-tsjechie-moravie-brno-thomaskerk-ridder.jpg

Ridderstandbeeld ‘Courage’

Vrijheidsplein
Dé eye-catcher van Brno is kasteel Špilberk, dat van heinde en verre al zichtbaar is. Verder is er de Peter-en-Paulus-kathedraal, neogotisch van buiten, barok van binnen. Hij staat afgebeeld op de munt van 10 kronen. Er rijden veel trams in Brno, de oude modellen zijn Škoda’s, de nieuwe ook, maar die hebben een gestroomlijnd Porsche-design. De ‘Champs Elysées’ in het compacte hart van Brno is avenue Joštova, die uitkomt bij de Thomas-kerk. Ernaast staat een immens standbeeld van een ridder te paard, ‘Courage’. Mozart is 1677 in Brno geweest, ook van hem is er een standbeeld. Op het driehoekige Liberty Square trekt een ‘fallus’ de aandacht, het is een klok.

5-tsjechie-moravie-brno-oude-raadhuis.jpg

Het oude raadhuis

Oude raadhuis
Op de trappen van de St. Jacobskerk zitten studenten bier te drinken. Ik ga binnen in de verrassend lichte kerk. De originele glas-loodramen zijn gesneuveld en werden vervangen door gewone ramen. Veel daglicht stroomt daardoor binnen. De decoraties op de St. Jacobskerk zijn van beeldhouwer en architect Anton Pilgram (1460-1516). Van hem is ook de decoratie op de toren van het oude raadhuis in Brno. In de steen maakt hij bewust een gekke kronkel, mogelijk om te laten zien waartoe hij in staat is. Pilgram was een van de beste leerlingen van beeldhouwer Nikolaus Gerhaert uit Leiden. Pilgram ontwierp na zijn vertrek uit Brno de Stephansdom in Wenen.

Koffie & wijn
  • Bistro Franz – Na een wandeling naar de botanische tuin beland ik bij Franz, een van de weinige cafés die op zondag vroeg open zijn. De macchiato smaakt er prima.
6-tsjechie-moravie-brno-bistro-franz.jpg

Bistro Franz

  • Monogram – Heeft naar verluidt de beste koffie in town en eigenaar Adam is volgens insiders de beste barista van het land. Hij wil best even poseren voor de foto.
7-tsjechie-moravie-brno-monogram-barista.jpg

Adam van koffiehuis Monogram

  • Sušenkárna – Schattig bakkertje. Ik drink er kruidige filterkoffie, de enige koffie die ze serveren, en kies er koekjes bij: meringue-met-amandel, chocola-met-chili.
    8-tsjechie-moravie-brno-susenkarna-momenta.jpg

    Koffie en koekjes bij Sušenkárna


    • Retro Consistorium – Tijdens een driegangendiner proef ik champagne Samsula, van chardonnay en riesling. Bij het dessert komt een glas pálava, van de lokale druif.
    • Just Wine – Wijnlokaal opgericht door twee jongens, ‘We simply like wine’ is hun motto. Vooral de rosé van wijnmaker J. Stavek verrast me. Die smaakt naar aardbeien.
    9-tsjechie-moravie-brno-just-wine.jpg

    Wijnlokaal Just Wine

    Kasteel Lednice
    Lednice-Valtice is een kunstmatig aangelegd cultuurlandschap, het grootste van Europa. De highlights zijn de twee kastelen: Lednice en Valtice. In kasteel Valtice kun je wijnproeven (zie bij Salon Czech). Kasteel Lednice uit de zeventiende eeuw is UNESCO Werelderfgoed.
    Het was eigendom van de familie Liechtenstein, dezelfde als van het dwergstaatje. Er is een prachtige bibliotheek, met blauw behang en eikenhouten wenteltrap, die met de hand is vervaardigd en gemaakt van slechts één eikenboom. Het kasteel heeft plafonds van walnoothout en lindenhout en ligt midden in een klassieke landschapstuin. Ook is er het palmenhuis: een tropische kas.

    10-tsjechie-moravie-lednice-kasteel.jpg

    Kasteel Lednice

    11-tsjechie-moravie-lednice-kasteel-bieb.jpg

    De bibliotheek van kasteel Lednice

    8x wijnproeven in Zuid-Moravië
    Wijnregio Zuid-Moravië bestaat uit vier subregio’s: Znojemská, Mikulovská, Velkopavlovická en Slovácká. De kwaliteit van de Tsjechische wijnen is uitstekend. Tsjechië exporteert wijn echter niet op grote schaal, daar is de productie simpelweg te laag voor. De Tsjechen drinken hun wijn liefst zelf. En ik doe daar deze reis flink aan mee! Eindscore na mijn bezoek aan diverse wijnhuizen: circa 60 glazen in 3 dagen.

    12-tsjechie-moravie-druiven-pinot-noir.jpg

    Druiven in Zuid-Moravië

    1. Czech Salon
    Deze salon is gevestigd in voornoemd kasteel Valtice. In de kelders kun je meer dan honderd wijnen proeven van wijnmakers uit de vier subregio’s van Zuid-Moravië, van druiven als pálava, neuburger, welschriesling en grünerveltliner, de meest verbouwde druif in Tsjechië. De welschriesling 2016 van ‘garage winery’ Karel Průša vind ik bijvoorbeeld erg goed. Maar ook de chardonnay & pinot gris barrique 2015 van wijngoed Sonberk dat we nog zullen bezoeken bevalt me zeer. salonvin.cz

    13-tsjechie-moravie-valtice-kasteel-czech-salon-2.jpg

    moravie-valtice-kasteel-czech-salon

    2. Pijuziju
    Kateřina Šílová is een vrouwelijke wijnmaker. Haar wijngoed in een voormalig slachthuis in de stad Mikulov is een ‘garage size’ winery. 20.000 flessen per jaar produceert ze. Wit, rood en rosé’s. Ik proef een ongecompliceerde rosé 2017 van St. Laurent-druiven, te omschrijven als ‘terraswijn’. Ook de groene sylvana 2017, van een bekende druif uit de Elzas, kan me bekoren. Bijzonder is de oranje pinot blanc, een natuurwijn, die 10 maanden ‘op het vel’ gefermenteerd werd. pijuziju.cz

    3. Baláž
    De volgende wijnboerderij is Baláž in wijndorpje Dolni Dunajovic. Ook hier is het vooral wit wat de klok slaat, zoals de pinot gris 2017. ‘Welke wijn vind ik lekkerder en waarom’ is volgens gids Petr Očenášek die de tour begeleidt de enige vraag die telt. ‘In Frankrijk wordt bij elke gang een andere wijn geschenken. In Tsjechië doen we daar niet aan. Hier in Zuid-Moravië schenken we hooguit twee of drie wijnen bij een vijfgangenmenu. Na de maaltijd drinken we vrolijk verder.’ vinarstvibalaz.cz

    4. Lipa
    We zijn niet bij een Formule 1-garage, maar bij een ‘garage winery’: Lipa. Het zwart-wit geblokte logo op de etiketten roept nu eenmaal die associatie op. Het motto van Lipa komt van Hemmingway: ‘Wijn is het meest natuurlijke in de wereld.” De vierde generatie staat hier aan het roer. Ik proef onder meer een neuburger 2017 met frisse tonen en een riesling 2017. Het logo is door de oom van de eigenaren – twee broers – ontworpen, de bekende kunstenaar Libor Lípa. vinolipa.cz en lipaart.cz

    5. Fabig
    In Tsjechië wordt wijn geclassificeerd op grond van het suikergehalte, van droog tot zoet. In Hustopeče op de route naar Bratislava spreek ik wijnmaker Roman Fabig. De bakken met de druivenpluk van gisteren (sauvignon blanc) staan klaar om verwerkt te worden. Fabig heeft zes variëteiten sauvignon naast andere druiven. Zijn wijn bevalt me, zoals die met het roze label: grassige sauvignon! Of de Sahara met geel label, 3g suiker en tonen van limoen. Fabig is met 100.000 flessen per jaar middelgroot. fabig.cz

    6. Sonberk
    Sonberk is het wijngoed met veruit de mooiste ligging: op een heuvel met uitzicht op uitgestrekte wijnvelden tot aan kasteel Děvičky in Pavlov toe. Er wordt onder meer pálava verbouwd, maar ook blauwe druiven als merlot. Alle druiven zijn handgeplukt. Het terroir is kalksteen met daarop lichte aarde. Flagship wine is de riesling 2015, die een gouden medaille won: tonen van honing en gedroogde abrikoos. De breedtegraad van Sonberk is 49, dezelfde als die van de Champagnestreek! sonberk.cz

    7. Nepraš & Co.
    Pavlov is een dorp met een straat vol historische wijnkelders. Ik bezoek er Nepraš & Co. van Radomír, voorheen restaurateur van historische monumenten, en zijn vrouw Ludmila. Ze produceren uitsluitend organic wijnen om zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven. Het unieke, mineraalrijke terroir van Pavlov is UNESCO Werelderfgoed: kalksteen die uit diepe aardlagen aan de oppervlakte kwam. Ik proef er onder andere de riesling 7g met op het label een mammoetslagtand met inscriptie, te zien in het prehistorisch museum in het dorp. Wijn met veel ‘tongsensatie’! vinarstvinepras.cz

    8. Petrov Plže
    Eveneens Werelderfgoed zijn de traditionele wijnkelders van Plže in het dorp Petrov. De kelders bevinden zich in een web van blauw-witte huisjes die beschilderd zijn met kleurige bloemetjes en een dak hebben van gras. Achter in de huisjes bevinden zich wijnkelders waar je naar hartenlust kunt proeven. Ze liggen langs de wijnfietsroute die in Moravië is uitgezet. Overigens is drinken en rijden niet toegestaan in Tsjechië, ook niet voor fietsers. Dus plan voldoende overnachtingen in.

    20-tsjechie-moravie-petrov-plze-wijnkelders.jpg

    Wijnkelders van Petrov Plže

    Tip: oogstfeest in Strážnice
    Elk jaar in september wordt in het dorp Strážnice de wijnoogst groots gevierd met een folkloristisch festival. Er is een kermis en bij de kraampjes in de straten is niet alleen wijn te krijgen, maar bijvoorbeeld ook hartjes van peperkoek of de zoete pizza ‘frgal’.
    Op een podium wordt muziek gemaakt door ensembles in traditionele klederdracht.

    21-tsjechie-moravie-straznice-folklore.jpg

    Het dorp Strážnice



    22-tsjechie-moravie-straznice-oogstfestival.jpg

    Oogstfestival in Strážnice

    Hoe kom je er?
    Ik vloog met Austrian naar Wenen. Vanaf daar ging de reis per auto naar Zuid-Moravië. De stad Brno heeft een internationale luchthaven, vanuit Nederland gaan er vooralsnog echter geen rechtstreekse vluchten naartoe.

    Met dank aan: Verkeersbureau van Tsjechië, czechtourism.comgotobrno.cz/en, jizni-morava.cz/en.
    2-tsjechie-moravie-brno-kathedraal.jpg

    Peter-en-Paulus-kerk in Brno

    Schrijfster: Harmke Kraak
    Bron: verkeersbureaus.info
 
Er is nog een klein wijngebied ten noorden van Praag en wel op het punt waar de Moldau in de Elbe uitmondt (excuus voor gebruik van de verbasteringen van de Tsjechische namen). De plaats heet Mělník. Aardig om te bezoeken. De plaatselijke wijn smaakt prima. Door de warmte van het water ontstaat een gunstige micro-klimaat.
 
o ja, ergens in 1995 was ik in Brno - u skepu (?) een wijnlokaal dat een van de grootste kelders zou hebben... Ik vraag me af of ik die locatie nog zou kunnen terugvinden.

Terwijl ik op uitnodiging van de kelnerin daar even doorliep, was er bovengronds een trouwfeest aan de gang. Het gezang van die mensen deed kippenvel krijgen. Mooie herinnering...
 
Bovenaan