Wijn en Tsjechië (Moravische wijnroutes)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bzenecká (wijnroute 1) – 13 km - Bzenec, Těmice, Syrovín, Újezdec, Vážany

Bzenecká (wijnroute 2) – 12 km - Bzenec, Domanín, Těmice, Žeravice, Ježov

Bekijk bijlage 14438 Bekijk bijlage 14437

Wij hebben vorige zomer in Domanin, tijdens het dorpsfeest, prima plaatselijke witte wijn gedronken.
In Straznice hebben ze ook wel lekkere wijn. Op de camping waar we zaten was een barretje die het verkocht. Ik vroeg ernaar aan de pubermeisjes achter de bar. Die begonnen te giechelen en kwamen even later met een grote petfles vol aan...Huisgeprint etiketje erop. Het had een beetje een pieskleur en omdat de grietjes zo giechelden vertrouwde ik het niet helemaal. :huh?: Wat zit erin. hahaha. Eerst maar geroken en het rook wel naar wijn. Het bleek een hele lekkere te zijn. Wat hebben we erom gelachen. :ja:
 

MartinaK

Moderator
Huisgeprint etiketje erop. Het had een beetje een pieskleur en omdat de grietjes zo giechelden vertrouwde ik het niet helemaal. :huh?: Wat zit erin. hahaha. Eerst maar geroken en het rook wel naar wijn. Het bleek een hele lekkere te zijn. Wat hebben we erom gelachen. :ja:

Illie, dat noemen wij BURČÁK. De eerste gepreste wijn in het seizoen. Maar ik vind hem smerig…
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het was geen Burčák Martina, het was:

Illie schreef:
...Na een paar minuutjes of zo kwamen ze beiden terug met een grote 2 liter petfles. Een ouderwets zelf uitgeprint sticktertje vermeldde dat het riesling was uit het dorp (Straznice)...Gelukkig was het wel wijn en een hele lekkere ook nog. We hebben zelfs een paar flessen mee terug naar huis genomen.


Burčák kan je ook niet meenemen naar huis in PET flessen of ze ontploffen.
 
Wat was het dan wel Freddy? Ze hadden ze van verschillende druivensoorten. De eerste was een Riesling. De flessen die we meenamen waren van een andere druif.
Het was gewoon lekkere witte wijn vond ik. Maar ja wie ben ik. Ik ben geen kenner, weet alleen wat ik lekker vind.
 

MartinaK

Moderator
Wat jij schrijft zal wel kloppen Illie. Martina schreef dat het om Burčák ging en dat kan je niet meenemen naar huis en bewaren in PET flessen.


Ohhh Freddy, dat kan wel, en ook in PET flessen. Maar je moet deze koel bevaren. Als je in de najaar in Moravie rijd, rond de weg, kan je Burčák wel kopen en in PET flessen. Goedkoopste rommel, niet met de wijn te maken.
 

MartinaK

Moderator
Ook andere Moravie plaats rond de weg, en wat is op de foto, PET flessen met burčák...

TAJ252c5d_152008_602123.jpg
 
Dit is NIET wat ik gekocht heb hoor. Maar nu ik er meer over lees, ga ik het zeker eens proberen als ik het tegenkom. Kom je dit alleen in Zuid Moravie tegen? We vertrekken namelijk zondag richting Jicin. Misschien dat we de tweede week nog richting Straznice gaan.
 

Vodnik

† In Memoriam
Het was geen Burčák Martina, het was:




Burčák kan je ook niet meenemen naar huis in PET flessen of ze ontploffen.

Nou en of! Daar heb ik ervaring mee.
We hadden een fles Burcak meegenomen in de camper naar Italie. Aangkomen in de haven heerlijk burcak gedronken echter vergeten de fles terug te zetten in de koelkast.
Omstreeks 2 uur 's nachts een enorme dreun, ik heb nog nooit zo snel naast m'n bed gestaan, alles onder de Burcak!
 

Bijlagen

  • IMG_0943.jpg
    IMG_0943.jpg
    133,2 KB · Bekeken: 0
Nou en of! Daar heb ik ervaring mee.
We hadden een fles Burcak meegenomen in de camper naar Italie. Aangkomen in de haven heerlijk burcak gedronken echter vergeten de fles terug te zetten in de koelkast.
Omstreeks 2 uur 's nachts een enorme dreun, ik heb nog nooit zo snel naast m'n bed gestaan, alles onder de Burcak!
Natuurlijk kun je Burčák wel meenemen naar huis in PETflessen, maar het is zoals Pieter beschrijft, koel bewaren! (=gistingsproces vertragen) Ligt er natuurlijk ook aan welk huis (of pension, camping etc) bedoelt wordt, een lange warme autorit naar Nederland zou ik echt niet aanraden Illie! Wij hebben ze (goed) gekoeld wel meegenomen naar Nederland vanaf de Moesel trouwens, maar die afstand is veel korter.
Koel drinken! :lekker: De lauwe burčák zo uit de fles van het verkoopstandje, vind ik vies. :(
 

Pelhřimov

Donateur
Een paar jaar geleden was ik tijdens een uitwisseling van de stedenband met het vliegtuig naar Pelhřimov. Ik heb daar toen ook Burčák geproefd en heb nog overwogen om een fles in mijn bagage mee te nemen naar huis.
:oeps: Nu ik hier jullie ervaringen lees over ploffende flessen ben ik heel blij dat ik dat niet heb gedaan.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Natuurlijk kun je Burčák wel meenemen naar huis in PETflessen...

De flessen mogen niet volledig dichtgedraaid worden en daar blijf ik bij. Deze drank is slechts heel kort houdbaar door de voortgaande gisting. (Vraag bij gelegenheid eens hoelang je een fles kan bewaren.)

As carbonic acid is constantly produced, the bottles can not be sealed airtight and have a permeable lid (they would burst otherwise). They must be stored in an upright position to allow the gas to continuously escape from the bottle and to prevent spilling...

Weil ständig neues Kohlendioxid gebildet wird, dürfen die Gefäße nicht luftdicht verschlossen werden, sie würden sonst platzen. Da die offenen Gefäße nur stehend lagerbar waren und die Gärung mangels effektiver Kühlung nicht verzögert werden konnte, war früher ein Transport über weitere Strecken nicht möglich...

Een fles Federweisser is niet voorzien van een kurk, schroefdop of een ander afsluitmechanisme. De flessen worden meestal open, of enkel met een plastic capsule of luchtdoorlatende afsluiting verkocht. Dit om te voorkomen, dat door het koolzuurgas, welk door de gistende most wordt afgegeven, de fles zal ontploffen...

700px-Federwei%C3%9Fer_nicht_legen.JPG


De Duitsers noemen dit brouwsel Federweißer.
 
Je hebt mijn bericht niet goed begrepen Freddy, het ligt eraan waar je thuis is. :D Zoals ik al schreef, in een warme auto zou ik ze echt niet vervoeren naar Nederland, zelfs met een lange rit in Tsjechië naar je vakantiewoning, camping of pension is het oppassen. En inderdaad opletten of de druk niet te hoog wordt in de fles. Met inachtneming van deze maatregelen, is het verder prima te vervoeren, dat moet ook wel want het zou een mooie boel zijn als de flessen ter plekke geconsumeerd moesten worden. :lmfao: Bij gelegenheid zullen we eens navragen hoeveel dagen de flessen houdbaar zijn.
 
Znovin wijnen

Beste Forum leden,

Ik zie dat sommigen van jullie in Tsjechië wijnen van Znovín Znojmo hebben geproefd. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat deze wijnen inderdaad heel goed van kwaliteit zijn en dat ze volgens mij nog steeds in Nederland te koop zijn. Weliswaar online te bestellen maar ook daar heb ik gelukkig goede ervaringen mee.
 
Wat een reacties op een petfles wijn. Haha. Ondertussen zitten we toch in Straznice en hebben we weer een petfles wijn op. Gewoon uit een wijnhuis getapt in een petfles. Na eerst uitgebreid geproefd te hebben welke we het lekkerst vonden.
We hopen volgende week toch wel in Jinolice te zitten, zoals eerst het plan was. Niet dat Straznice niet leuk is hoor. Zeker wel.
 

MartinaK

Moderator
St. Maarten dag

Elk jaar op St. Maarten dag, scherp gezegd op 11 november om 11 uur, bijna wel elke wijnmakerij en restaurant in Tsjechië openen de eerste wijn geproduceerd dat jaar - de jonge wijn. Vanwege de datum, is de wijn ook wel St. Martin’s wijn genoemd. De St. Martin's traditie is zeer gelijkaardig aan de Franse Beaujolais Nouveau. Maar de Tsjechische wijn ritueel is veel ouder. :top:

Čejkovice - Templářské sklepy - sud sv. Václav 1946.jpg PA030447.jpg
 
Bovenaan