Wijn en Tsjechië (Moravische wijnroutes)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
“Tsjechen en bier is als Fransen en wijn en Hollanders en kaas”...(Lina)

Deze moeten nu nog een beetje uit te breiden met Moravië en wijn. Dus vandaag zal ik graag iets over dit elixir vertelen…alias Moravische wijnroutes.

Momenteel is de Tsjechische Republiek omvat 11.155 hectare wijngaarden met een gemiddelde leeftijd van 17 jaar die zich in de handen van 16.700 eigenaars. De jaarlijkse productie van druiven is tussen de 55-80 duizend ton. Zoals blijkt uit de kaart, zijn er twee wijnstreken – Tsjechische en Moravische regio.

mapa_vr.gif


Vanwege het klimaat heeft witte wijn meer succes in Tsjechië, voor hun rekening nemen 74% van de wijngaarden net witte druivenrassen. Varietal wijngaarden zijn als volgt samengesteld: 18% Grüner Veltliner (Veltlínské zelené), 17% Müller-Thurgau, 13% Riesling (Ryzlink vlašský), 5% Pinot Blanc (Rulandské bílé), 5% Riesling (Ryzlink rýnský), 4% Gruner Rode Vroeger (Veltlínské červené rané), 3% Neuburger (Neuburské) , 2% Traminer (Tramín), 2 % Sauvignon, 2% Chardonnay, 2% Moravische Muscat (Muškát moravský) , 1% Pinot Gris (Rulandské šedé) en roodewijn: 10% Svatovařinecké, 5% Lemberger (Frankovka), 2% Zweigeltrebe, 1% Blauw Portugal (Modrý Portugal), 1% Pinot Noir (Rulandské modré), 1% André.


Wijn soorten zijn: snijtafel wijn/ révové víno stolní (11 ° suikergehalte), die mag niet de naam van het wijnras en de wijnstok dragen, Kwaliteitswijn/révové víno jakostní (merk of ras is gegeven, suikergehalte 15 °), die moet worden gemerkt met het gebied van herkomst van de wijnstok, wijn met speciale attributen/ révové víno s přívlastkem (zonder de toevoeging van bietsuiker), dat moet worden aangegeven gebieden en gemeenschappen van herkomst, kabinet/ kabinet (19 ° suikergehalte) Late Harvest/ pozdní sběr (21 ° suikergehalte), de selectie van de druiven/ výběr z hroznů (suikergehalte 24 °) of ijs stro wijn (27 ° suikergehalte).[/COLOR]


Dat was de basis over de wijn die wij in Tsjechië hebben… dus nu jullie weten, wat de naam en soort van wijn beteken…en wat je voor de flash van wijn kan verwachten en betaald woorden… in andere woorden wat is “proost moeite waard :proost:” en wat zijn “schoonmaak middelen”:vies: dus geen klachten en discussies :kwaad:, dat Zuid – Afrikaanse of andere zijn beter dan Tsjechische/Moravische wijnen en even testen en je eigen beste wijn proberen te vinden…wij hebben samen ( M & M) veel goede wijnen gevonden, die kunnen iedere avond samen drinken en genieten van Tsjechische wijn in onze Nederlandse tuintje…:romantiek: als jullie willen graag weten, kan ik ook mijn eigen tip (smaak) hier vertellen.

Čejkovice - druiven en mosterd.jpg Vinohrad.jpg

En nu, ga ik over de wijnroutes vertellen…

Moravische wijnroutes in zijn reikwijdte en missie te vertegenwoordigen een uniek netwerk van regionale fietsroutes verbinden de "beste wijn en monumenten in Zuid-Moravië. Algemene Trail - Moravische wijn - verbindt Znojmo en Uherske Hradištĕ en links de tien actielijnen, die elk geleid door een wijnstreek. Paden van bijna 1000 km leiden door de wijngaarden, boomgaarden en lokale wegen.


Beschrijvingen van roeten met kaarten van roeten gaan volgen…
 

MartinaK

Moderator
Kyjovská wijnroete 1 & 2

Kyjovská wijnroete 1 - 49 km - Velké Hostěrádky, Žarošice, Násedlovice, Želetice, Střážovice, Věteřov, Kyjov, Vlkoš, Kelčany, Hýsly, Moravany

Kyjovská wijnroete 2 - 52 km - Čejč, Karlín, Násedlovice, Žarošice, Archlebov, Žďánice, Bukovany, Čelažnice, Moravany, Skalka, Ježov, Kelčany

Kaart
 

Vodnik

† In Memoriam
“Tsjechen en bier is als Fransen en wijn en Hollanders en kaas”...(Lina)
Deze tekst is oorspronkelijk niet van mij afkomstig hoor. :D

Interessante informatie over Moravische wijnen, ben geen echte wijnkenner/drinker, maar mijn voorkeur gaat uit naar witte wijnen, dus dat komt goed uit. We hebben er al enkele geprobeerd, afgelopen weekend nog een fles soldaat gemaakt, weet niet meer welke exact :D maar het smaakte best goed.
 

Vodnik

† In Memoriam
Čejkovice!

Daar komt de Templarsky vandaan, heeft hele mooie wijnen, ook rode!
Fles is makkelijk te herkennen door het maltzer kruis erop.

(eigelijk vind ik dat zelf de enige kelder met goede rode wijnen voor een scherpe prijs)
 

MartinaK

Moderator
Čejkovice!

Daar komt de Templarsky vandaan, heeft hele mooie wijnen, ook rode!
Fles is makkelijk te herkennen door het maltzer kruis erop.

(eigelijk vind ik dat zelf de enige kelder met goede rode wijnen voor een scherpe prijs)


Zeker… en dat is precies het foto van wijngaard van Templářské sklepy.
Als je iets van Maltesians Riders koopt (daroom de maltzer kruis) je kunt niet slecht met deze wijn fles gaan… volgens onze smaak.. Cabernet Savignon barriques = echte topper!

 

Vodnik

† In Memoriam
En las je het in rood zoekt: Modry portugal!

Let wel even op bij het kopen van deze wijnen want met vrijwel hetzelfde etiket heb je drie kwalitetis klasses:

Een standaard papieren en bedrukt etiket met gedrukt zegel.
Een standaard papieren etiket met echt lakzegel
een etiket van geschept papier met echt lakzegel

De laatste is de beste kwaliteit en meestal een reserve / cabinet (of andere mooie toevoeging)

De gooedkoopste is overigens prima voor dagelijks gebruik!
 

Vodnik

† In Memoriam
Tijdens onze wijn tours zijn we is in Valtice geweest en wilden daar de kelders bekijken. Omdat we (moje manzelka a ja) de enige bezoekers waren, was er niet zoveel belangstelling om ons rond te leiden, zeker niet voor een stel met een auto met praags kenteken! Totdat ze door hadden dat ik niet-tsjech ben en uit NL kom, toen ging de poort onmiddelijk open en hebben we rondleiding met uitleg en proeven gehad.
Kan het iedereen aan raden!
 

MartinaK

Moderator
een auto met praags kenteken! Totdat ze door hadden dat ik niet-tsjech ben en uit NL kom, toen ging de poort onmiddelijk open en hebben we rondleiding met uitleg en proeven gehad.


He, he... de zelfde ervaring… met Praagse auto geen vriendelijke ontvang, maar als ‘’Hollandse dame’’ heb ik alles gezien… wel, dat is Moravische grote allergie voor Praagse mensen.
 
Bovenaan